kma en hoeveelheden opvolgmelk

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by heppiedepeppie, Jun 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Vanwege de kma zijn we pas vorige week begonnen met bijvoeding. Nu is de melk bij 6 mnd natuurlijk nog het allerbelangrijkste. Maar omdat lucas dus nog bijna geen bijvoeding eet, drinkt hij nog erg veel melk. Toen hij pepti 1 kreeg zat hij altijd op de max van 1 liter en 30 schepjes. We zijn nu over op pepti 2. Ik was nl in de veronderstelling dat je met 6 mnd moest overstappen. Ik heb nu ook van de kinderarts een nieuwe verwijzing gekregen voor pepti2. Maar nu hoor ik overal dat ik hiervan max 800 ml mag geven? En 24 scheppen?
    Probleem is dus dat ik nu ineens minder mag geven, terwijl hij nu zo hard groeit en nog nauwelijks bijvoeding krijgt.
    In de snelheid waarmee we nieuwe voeding moeten introduceren zal hij ook niet heel snel op minder zitten.

Hij krijgt nu 3x 180/6 en 1x 210/7. en dan komt hij bijna elke nacht nog en krijgt hij 120/3. Te veel dus.... overigens werkt rijstebloem verstoppend dus dat kunnen we niet gebruiken.

Maar wat moet ik nu doen? Terug naar pepti 1 kan niet meer omdat de nieuwe machtiging daar niet meer voor geldt.

Iedereen zegt dat ik naar de behoefte moet kijken van mn kindje. Dat doe ik ook maar ik wil hem ook geen schade aanbrengen aan zijn nieren (dat lees ik overal).

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Met 6 maanden kun je inderdaad over op de opvolgmelk. Ook als je kindje nog niet zo veel groente/fruit eet. Met 800 ml opvolgmelk krijgt je kindje nog wel alle voedingsstoffen binnen die nodig zijn. Ook is de opvolgmelk wat geconcentreerder dan de zuigelingenmelk en zou het ook voor wat meer verzadiging moeten zorgen. Zo te lezen is dit alleen nog niet het geval.
    Het is niet erg als je zoontje tijdelijk wat meer krijgt, evt. kun je ook voor overdag 180/5 aanhouden (dezelfde hoeveelheid water maar dan een schepje minder voeding), waardoor je het flesje in de nacht nog prima kunt geven. Voor het slapen gaan kun je zo houden en misschien straks wanneer het groente/fruit eten wat meer wordt dat je dit kunt afbouwen.
    Groetjes Angelique

Share This Page