pas eerste echo op 12 weken?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Jelly, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jelly

Jelly Actief lid

9 aug 2006
    319
    0
    0
    Ik heb vanmorgen gebeld naar de gynecoloog voor een eerste echo. Mijn laatste ongesteldheid datteerd van 9 november dus zou nu zo'n 7 weken zijn... dus dat vroegen ze dan ook: laatste mentruatie.
    De afspraak zou zijn op 30 januari, dan zou ik volgens de dame aan de tel. net geen 12 weken zijn en dan kunnen ze ineens de nekplooimeting doen. Probleem is dat ik dat veel te lang vind... dat is nog 4 weken wachten! ik wil ons kleintje nu al eens kunnen zien, horen, ... om zeker te zijn dat alles in orde is.
    De reden waarom ik zo lang moet wachten is wss omdat dit de beste gynecoloog zou zijn van dat ziekenhuis... hij heeft het ongelofelijk druk! Je wilt alleen de beste, dus moet je de gevolgen maar dragen en nog even geduld hebben.
    Vinden jullie dta ook niet lang, of is dat normaal?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik vind t heel normaal, míts je hiervoor geen medische redenen hebt. Wij moesten ook zolang wachten hoor!

3. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Dit is juist heel normaal hoor. Bij een normale zwangerschap krijg je gewoon 2 echo's..1 rond de 12-14 weken en 1 rond de 20 weken. De reden dat sommige anderen een vroegere echo krijgen kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld; Als je niet weet wanneer de eerste dag van je laatste menstatie was, je erg onregelmatig menstrueerd (dan is de echo om te kijken hoever je bent) of als je bv een miskraam hebt gehad, dan doen ze vaak een echo om de moeder gerust te stellen.

Jij weet precies de eerste dag van je laatste menstruatie, hebt wss geen medisch verleden vwb afgebroken zwangerschappen etc. , dus dan krijg je je eerste echo gewoon rond de tijd die je nu hebt afgesproken..

4. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Bovendien zijn de echo's van rond de 12 weken vaak veel en veel duidelijker dan al die vroege echo's dus wat dat betreft nog leuker ook ;)

5. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Ik had mijn echo ook pas na 11 weken zwangerschap.. Lang wachten idd maar daardoor hadden we wel een hele duidelijke echo en dat was wel erg leuk. Dus ik zou toch maar even geduld hebben.

6. Judy77

Judy77 Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Ik had mijn eerste echo met 9.5 week, omdat ik slechte darmen heb en het niet bekend zou zijn hoe een zwangerschap zich in mijn buik zou ontwikkelen en ik de eerste weken ondraaglijke buikpijn heb gehad.......maar daar heb ik dan wel even serieus over moeten praten met de VK, want 12 weken is inderdaad normaal!

Het is lang wachten, maar ach, de weken vliegen voorbij! Voor je het weet is het 30 januari en inderdaad, wat de andere zeggen: op mijn echo van 9 weken (zie album) is een propje te zien. Kennissen van mij die met 13 weken een echo hadden zagen al een compleet kindje!

7. Mona

Mona Bekend lid

16 jan 2006
    729
    0
    0
    ik weet wat je voelt, ik had precies et zelfde en vond 12 weken ook enorm lang duren. Et is normaal en als je verder geen medische indicatie hebt moet je helaas gewoon geduld hebben ;)

Mona

8. Niet meer actief

het is heel normaal hoor! Zolang je geen klachten hebt is er ook geen reden tot ongerustheid!

9. nachtvliinder

nachtvliinder Fanatiek lid

20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    ik had mijn eerste echo met 8 weken , had gelijk toen ik bij mijn vk weas een termijn echo gehad omdat ik niet echt een regelmatige cyclus had, maar nu komt het ik mag pas weer een echo doen op 10 januari dus das nog langer wachten, heb tussentijds wel de kleine gehoord maar that's it....
    ik heb nu 1 echo gehad en daar was mijn kleintje maar 2 cm en 4 millimetertjes en dalijk heb ik mijn 20 weken echo en ik wil ook mijn kleine weer heel graag zien!1

10. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Heel normaal dan pas een echo.

11. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ben je , heb je een "normale" zwangerschap dan is het altijd pas met 12 weken. Pas bij "andere" omstandigheden krijg je eerder een echo.

12. Jelly

Jelly Actief lid

9 aug 2006
    319
    0
    0
    Tja, dan zal ik mijn geduld dus weer danig op de proef moeten stellen. Ik had ook een onregelmatige cyclus. Maar net daarom heb ik het iedere maand bijgehouden... anders heb je het niet zo in de hand, vind ik.
    Nee tuurlijk heb je het niet in de hand, maar dames... jullie weten wel wat ik bedoel, he?
    de eerste dag van mijn laatste menstruatie was dus 9 nov en dat is toch wat telt, he? toch Niet de laatste dag van de menstruatie?

Jelly
    xxx

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Je begint idd met tellen vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie...

14. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Met 12 weken je eerste echo is normaal. Maar wat ik wel vreemd vind, is dat er dan, als ik het goed lees, meteen een nekplooimeting gedaan wordt. Ik vind persoonlijk dat je bewust kiest voor wel of geen nekplooimeting. Het kan nl. veel meer vragen oproepen dan beantwoorden. Als je zelf een nekplooimeting wilt, zeker doen hoor. Maar ik zou het niet klakkeloos laten doen omdat de gyn. dat standaard doet.

15. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Nog maar een keer: ik begrijp Nederland niet.
    Hier in België is het normaal dat je snel op controle gaat vanaf dat je positief hebt getest.
    Bij m'n eerste, tweede én deze derde zwanegrschap zat ik voor de eerste echo al in de 5de week bij de gynae.
    Ik zou gek worden, amper 2 keer tijdens de volledige zwangerschap dat kleintje kunnen zien!
    Geef mij dan maar ons systeem: echo om de 4 weken, gewoon in de visite inbegrepen.

16. Jelly

Jelly Actief lid

9 aug 2006
    319
    0
    0
    Hey platliggertje

Ik weet niet of je goed hebt gekeken, maar ik ben ook van belgie!
    Het is hier blijkbaar ook normaal dat je niet alle maanden hoeft te gaan, hoor! Er zijn gynecologen die dat doen, maar meestal wordt het in combinatie gedaan met de dokter.
    Het heeft helemaal niets met belgisch-nederlands systeem te maken, hoor!

groetjes jelly

17. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    he hallo,ik vind persoonlijk 12 weken wel lang duren,ik heb toen ik wist dat ik zwanger was meteen de gynaecoloog gebeld en ik heb een echo gehad toen ik 7 weken en 2 dagen was,ik heb wel pco(dat betekend dat je eicellen niet rijpen) en heb daarvoor clomid gekregen,en was toen gelijk zwanger,dus ik had al ervaring met gynaecologen dus ik kon gelijk bellen.maar er zijn genoeg vrouwen(kijk bv maar bij de augustus mama's) die bijna allemaal al vroeg een echo hebben gehad zonder medische indicatie.
    Wat ik je zou aanraden,ik weet niet of je al een vk hebt,maar als je daar heengaat dan kan je vragen of je het hartje mag horen.
    ik heb vandaag het hartje namelijk ook al gehoord en ik ben nog maar 9 weken en 3 dagen.en het was echt overduidelijk.dus het kan wel zo vroeg!
    ook al gebeurt het niet erg vaak moet ik zeggen maar ze kan het allicht proberen toch?

veel succes

angela

18. sada

sada Lid

30 okt 2006
    55
    0
    0
    brabant
    Hi Jelly

we lopen gelijk. Mijn eerste dag was ook 9 nov.
    Ik ga ook pas de 29ste voor een echo. Dus we zullen nog even geduld moeten hebben, maar ik kan niet wachten om het hartje te horen en te weten dat het in orde is.

gr, Sandy

19. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    De nekplooimeting wordt pas gedaan na goedkeuring van de ouders hoor. Je moet daar een formuliertje voor in vullen met; nekplooimeting JA/NEE en dan ondertekenen. Dus zonder toestemming wordt een NT meting niet gedaan!

20. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Bij de verloskundige waar ik naar toe ga, krijg je standaard bij de negen weken de termijnecho. Ze doen dit zo, omdat er toch vaak wel gevallen zijn waar het kindje ouder is dan verwacht en er dan nog mogelijkheid is voor de NT meting. Mocht je namelijk verder zijn dan je dacht, en ze komen er met 12 weken achter dat je 15 bent, dan is het daarvoor te laat. Zelf zou ik hem liever ook later hebben.

Verder is NL toch een van de weinige westerse landen waar je zo weinig echo's krijgt en pas zo 'laat' in je zwangerschap naar de VK gaat. Is een feit.

Deel Deze Pagina