54% wil geen screening bij zwangerschap

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Deb, 19 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assepoester

Assepoester Bekend lid

24 jul 2006
    927
    0
    16
    Leeuwarden
    De screeningsecho wordt gedaan tussen de 18e en 22e week, vandaar de term 20 weken echo. Deze zijn dus hetzelfde. Inderdaad duurt de screeningsecho (ook wel 20 wk echo) ±30 minuten en wordt je kindje medisch gecheckt. Dit is dus geen! pretecho.

De nekplooimeeting is een echo in combi met een bloedtest. Aan de hand daarvan krijg je een kansberekening. Tot dusver niet schadelijk. Om een betere indicatie te krijgen nav de kansberekening kun je een vruchtwaterpunctie of een vlokkentest laten doen. Bij deze test wordt een naald gestoken in je baarmoeder en de vliezen en dit kan soms complicaties opleveren. Deze test is dus riskanter en sluit nog steeds niet geheel uit of het kind wel of niet down oid heeft.

In het stukje van Deb gaat het enkel over de nekplooimeting en niet over de screeningsecho met 20 weken.

Wij hebben geen nekplooimeting laten doen, ondanks het feit dat ik een oom heb met down. Mijn oma was al 42 toen ze hem kreeg. Verder zit ik en vriend niet in de risicogroep en zijn we beide kerngezond. Juist omdat ik een oom met down heb, hebben vriend en ik besloten om het kindje hoe dan ook te houden, hoe moeilijk dat soms misschien ook is. En wat heb je dan aan een kansberekening? De kans was voor ons 1 op 2. Of wel of niet down. Bij niet is er niets aan de hand, bij wel houden we het toch, dus maakte het voor ons niets uit.

2. margrieta

margrieta Lid

28 dec 2006
    26
    0
    0
    wij laten alleen de echo doen om te kijken naar lichaamlijke afwijkingen.
    zodat we kunnen beslissen om b.v in het ziekenhuis te bevallen mocht er iets zijn met ons kindje zodat er een kinderarts klaar staat.
    de nekplooimeting,vruchtwaterpunctie enz doen we niet omdat ook als het kindje het down sydroom is het gewoon welkom is vind ik het ook niet nodig om dat van te voren te weten.

3. MissV

MissV Actief lid

14 sep 2006
    149
    1
    0
    Almere
    Ik lees hier vooral dat mensen het hebben over het down syndroom. Als je een combinatietest laat doen, dan komt er een kansberekening uit op een kindje met een chromosoomafwijking en dat geldt niet alleen voor Down, maar ook voor andere afwijkingen zoals het syndr. van Patau en syndr. van Edward. Deze laatste 2 zijn zeer ernstig, waarbij het kindje vrijwel direkt na de geboorte overlijdt. Dus eigenlijk niet levensvatbaar is. Als je zekerheid wil is een vlokkentest of vruchtwaterpunktie nodig. Dan weet je zeker of de chromosomen in orde zijn. Down is nog de minst erge chromosoomafwijking.

Daarnaast kun je met een screeningsecho te weten komen of er iets mis is met de orgaantjes. Ookal is er iets niet helemaal goed, dan hoeft dat nog niet meteen het ergste te betekenen. Het kan ook in het voordeel werken van het kindje. Als het bijvoorbeeld veel huilt in de eerste maanden en er is bij de echo iets gezien aan bv de niertjes of het hartje. Dan weten de artsen ook meteen wat er is en kunnen ze er hopelijk vroeg iets aan doen. Als je van niets weet word je met een huilbaby vaak naar huis gestuurd met de opdracht het aan te kijken enz.

Wij hebben de vlokkentest gedaan, daarvan was de uitslag gelukkig goed. Volgende week gaan we voor een screeningsecho.

4. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Helemaal mee eens! Dit is wat ik steeds bedoel, alleen verwoord jij het zo mooi!

5. Tamar

Tamar Fanatiek lid

11 nov 2005
    1.738
    0
    0
    Wij hebben ervoor gekozen om geen combinatietest te doen.
    Dit omdat er een kansberekening uitkomt, je vervolgens een vlokkentest met een week of 16 en dan twee weken later de uitslag. Tegen die tijd heb je je kindje vaak al gevoeld. (en dna heb je misshcien nog wel even tijd nodig om de beslissing te maken) Ik denk dat ik het dan niet meer zou kunnnen weg laten halen. Nu waarschijnlijk ook niet hoor.

Daarbij komt, ik ben 28 geen erfelijke factoren in de fam dus waarschijnlijk is de kans toch niet zo groot.

Dit waren voor mij de belangrijkste redenen om het niet te doen.

Gr Tamar

6. MissV

MissV Actief lid

14 sep 2006
    149
    1
    0
    Almere
    De vlokkentest kan al vanaf week 11. Omdat ik 39 ben en we toch graag wilden weten of er geen ernstige afwijkingen waren heb ik juist voor deze test gekozen. De uitslag kan maximaal 2 weken duren, maar komt meestal eerder. Bij ons was het al binnen een week!

Voor ons was het voordeel van de vlokkentest dat hij vroeg in de zwangerschap kan en tegen de tijd dat je de uitslag hebt, heb je je kind nog niet gevoeld. De vruchtwaterpunktie kan pas vanaf week 16 en de uitslag duurt max 3 weken. Dan zit je al in week 19 en heb je hem meestal wel al gevoeld. Bij de vruchtwaterpunktie kunnen ze ook zien of je kindje spina bifida heeft (open ruggetje, schedeltje), maar dat kunnen ze ook zien bij de screeningsecho en die kan weer vanaf week 20.

Wat een afwegingen allemaal hè. Ik kan me goed voorstellen dat als je jong bent en er verder niets in de familie voorkomt, je er liever niet mee bezig bent. Dan heb je ook een veel zorgelozere zwangerschap.

Renate, ik heb jouw verhaal over de screeningsecho ook gelezen. Ik hoop dat door jouw verhaal meer mensen inzien hoe nuttig deze echo kan zijn. Dat het absoluut niet gaat om het wel of niet afbreken van de zwangerschap, maar dat er veel meer achter zit. Wat uiteindelijk weer een groot voordeel kan hebben voor de gezondheid van je kindje na de geboorte.

7. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik hoop het ook MissV! Enne...bedankt voor het lezen!

8. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Ja Renate ik heb je verhaal ook gelezen indd.
    Ik heb gisteren met mijn VK besproken dat er hier nogal iuitgesproken mening is over een screeningssecho en dat het gezien wordt als eliminatieecho.
    Mijn verloskundige legde het zo uit

"wij krijgen die screeningsecho door hartproblemen in mijn familie. ze zegt bij sommige hartkwalen moet het kindje direct na de geboorte geopereerd worden. In zo'n geval is dit altijd handig om van te voren te weten, ivm voorbereiding ed"

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

50% van de hartproblemen is niet te zien tijdens een 20 weken echo. Dus het is toch ook beperkt vind ik hoor.

10. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Tuurlijk is het beperkt en tuurlijk kan je niet alles zien, maar er zijn genoeg behandelbare dingen die je WEL kunt zien.

11. Niet meer actief

de 20 wkn echo wordt dus echt niet als een pretecho gezien. Ik heb een zeer uitgebreide 20 wkn echo gehad die toch echt maar 30 minuten misschien nog minder duurde. Hier werd mijn kindje dus van top tot teen nagekeken. Alleen doordat er geen verder uitleg (nodig) was over wat we zagen, duurde het niet zo lang!

12. patries38

patries38 Bekend lid

2 mei 2006
    811
    0
    0
    verpleegkundige
    MissV, en renate28, ik sluit mij geheel bij jullie aan.Ook ik heb een vruchtwaterpunctie laten doen vanwege leeftijd.
    Uiteraard is het wel erg belangrijk om van te voren te overleggen waarom je die punctie doet, laat je de zwangerschap beeindigen bij afwijkingen? Dit moet je goed doorspreken met je partner, zelfs al voordat je begint met de anticonceptie achter wege te laten.
    Kan je zeggen, dat is best moeilijk, ik wacht nu nog op de uitslag. Ik voel mijn kindje, ik heb een buikje, moet er niet aan denken dat er iets mis is, dat heeft verregaande gevolgen.
    Ik hoop deze week op de uitslag, volgende week krijg ik de screeningsecho. Daarna hoop ik onbezorgd te kunnen genieten.

13. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nou bij ons werd er wel degelijk naar de orgaanfuncties gekeken hoor. Of het hartje 4 kamers had en of de aders elkaar netjes kruisten, of de andere orgaantjes volledig waren en of er 2 niertjes waren.

14. MissV

MissV Actief lid

14 sep 2006
    149
    1
    0
    Almere
    Ik heb net de screeningsecho gehad. Voor zover ze kon zien was alles in orde! De echo duurde ongeveer een half uur. Het was erg mooi om ons kindje zo lang te kunnen zien. Ze heeft de hersenen gecontroleerd en het hartje. De ruggengraat en schedel. Het geslacht was duidelijk te zien (jongetje!) Ik vroeg nog naar de niertjes, ze kon er in ieder geval een in beeld krijgen. Alles in de buikholte zag er normaal uit volgens haar.

Daar gaan we dan maar van uit!
    Nu alle zorgen achter ons laten en lekker genieten!

Patries38 even voor jou: Heb je de uitslag nu binnen? Wat lijkt me dat slopend, om zo lang te moeten wachten. Ik hoop echt voor je dat je vandaag of morgen iets hoort en dat het allemaal goed is!

15. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Hee MissV! Wat een lekker nieuws! En een jongetje.....leuk hoor!

Deel Deze Pagina