Mn man klaagde hier al even over, maar sinds kort is het bij mij ook een dingetje geworden: onze baby accepteert het pertinent niet meer als je haar liggend of half schuin op je schoot hebt, maar wil echt compleet rechtop zitten. Met compleet rechtop bedoel ik dan ook compleet rechtop zoals jij en ik zitten en niet in de relaxte baby chill houding , die je bij een baby van krap 5 maand zou verwachten. Ik vrees dat dit deels komt, omdat mijn man het zo schattig vond om haar een keer te laten zitten en haar zo kennis heeft leren maken met de verticale wereld. Als je haar nu naar de half lig houding brengt gaat ze eerst keihard "sit-ups doen" om vervolgens, wanneer ze te moe wordt, boos te gaan huilen tot je haar weer rechtop laat zitten. Ze is met nog geen 5 maand natuurlijk nog veel te jong om echt te kunnen zitten (kan dit los ook maar hooguit 30 seconden ofzo), maar het vervelende is dat ze andere opties niet lang lijkt te tolereren. Buikliggen gaat vaak zo'n 20 minuten, max 30 goed, maar daarna is het over. Wipstoeltje is ook niet leuk meer, tenzij rechtop. Bumbo wil ze wel, maar probleem is hierbij natuurlijk hetzelfde als bij rechtop op schoot zittten, dit mag natuurlijk niet te lang... In de drager gaat goed als je buiten loopt of ze slaapt, maar binnen & wakker wil mevrouw er meer niets mee te maken hebben. Aangezien ze per keer vaak toch zo'n 1,5 tot 2 uur wakker is en het liefst bij ons en grote zus bivakkeert is dit soms best een beetje lastig. Mn oudste was juist een vrij luie baby en accepteerde dat half liggen eigenlijk gewoon tot ze zelf kon zitten met een maand of 10 ofzo, dus dit is nieuw voor ons . (Hopelijk heeft het geen voorspellende waarde voor haar persoonlijkheidje ). Nu vroeg ik me af of jullie leuke creatieve oplossingen hebben voor onze overambitieuze baby mevrouw? Voor degene die hetzelfde "probleem" hebben/hadden wat deden jullie?
Hier ook zo'n eigenwijsje van 5 maanden. Al moet ik zeggen dat ie in de box, op zijn rug, het ook vaak wel prima vind. Maar die sit ups herken ik zo! En zodra hij stokstijf zit blijft ie glimlachen! Je ziet gewoon dat ie het schitterend vind. Hierdoor was bijv de wandelwagenbak al heel snel op zn retour en gaat ie gewoon in zn maxicosi tijdens het wandelen. Ook dat vind ie nog te horizontaal, maar ik ga uiteraard echt nog niet beginnen aan het buggygedeelte. Dus, helaas geen tips. Kan niet wachten tot ie uit zichzelf (mag) gaan zitten!
Hahaha, ja dat glimlachje als ze eenmaal zitten, he! Alsof ze willen zeggen "Ik heb lekker toch mn eigenwijze baby zinnetje gekregen". Ik hoop maar dat dit geen teken is dat ze vanaf nu altijd meer willen dan waar ze eigenlijk klaar voor zijn ...
Heel even tussendoor, @sneeuwvlokjes, je kunt beter met de buggy inzet wandelen (helemaal plat natuurlijk), wandelen met maxi cosi is heel erg slecht... Sowieso slecht voor het ruggetje, maar ook voor de ademhaling. Zie artikel hieronder ‘Baby loopt gevaar in autostoeltje’ - AD.nl Nu even on topic: Als jouw kleintje bij jou op schoot lekker rechtop wilt zitten, waarom niet. Geen uren achter elkaar uiteraard. Gewoon afwisselen. Onze oudste wilde dit ook veel, en wij zetten inderdaad gewoon het wippertje een standje rechter, wisselden veel af en leidden af Dus het op de rug/buik liggen leuk maken
Hoi Tessy, Bedankt voor je bericht. Ik had een dergelijke reactie ook wel verwacht Alleen is mijn zoon gezegend (?!?) met een moeder die niet van hele lange wandelingen houdt. Hij zit dus max 3 kwartier zo, en das echt de max. In jouw krantenartikel hebben ze het oa over autoritten naar italie, of snachts slapen in de maxicosi. En daarbij moet ik zeggen dat ik een nogal relaxte moeder ben (daarmee veroordeel ik jouw niet hoor, geloof me). Ik bedoel alleen te zeggen dat ik het allemaal wel goed vind. Groentehapjes met 4 mnd, wandelen met maci cosi dat soort dingen. Komt vast wel goed allemaal. Het is me inmiddels ook al gelukt om een dochter van bijna 10 jaar groot te brengen hihi.
Vanaf 5 maanden zit hij lekker op schoot hoor. Hij heeft zelfs al een groter autostoeltje want hij paste niet meer, en vandaag heeft hij al in het winkelkarretje gezeten. Ook zit hij al in de buggy, bij lange stukken wel plat. Het is echt een grote baby van 10 kilo, die ook al kan staan aan mijn handen dus ik denk dat dat zitten geen kwaad kan.
Ik liet haar gewoon zitten ... Maar met ruim 5 maand zat dl hier al los. Ben er nooit zo krampachtig mee omgegaan (niet dat jij dat doet) en denk dat het allemaal wel goed komt. Ook zat dl al met 4 mnd in het buggygedeelte omdat de wagenbak gelijk stond aan ontroostbaar huilen. Liever een blije zittende baby dan een huilende liggende baby voor mij.
Mijn zoon wilde nooit als baby vastgehouden worden. Met 2 maanden zat hij rechtop. Maxicosi was altijd drama! Reiswieg amper 2 maanden gebruikt. Buggy inzet helemaal plat en verder veel in de draagzak. Kon die toch alles lekker zien. Hoezo eigenwijs
Wij houden dl al een paar weken rechtop, en dan het liefste nog tv kijken. Ze vind het leuk, kijkt veel omzichtig heen. Kan al heel kort alleen tegen de bank leuning zitten, maar nog niet stabiel en dan glijdt ze al lachend op haar zij, hihi
Haha hier ook zo'n situpper, nog maar 4 maandjes oud maar wil alles zien! Wij laten hem alleen nog 'zitten' op schoot, verder lekker zoveel mogelijk plat, op rug en af en toe op de buik en maxicosi alleen in de auto. Paar minuutjes op schoot is volgens mij niet schadelijk, je ondersteund natuurlijk wel het ruggetje enzo.
en lekker zitten in het voedingskussen al eens geprobeerd? dan zijn ze toch goed ondersteund en vallen niet pardoes om. zo een hoes over het kussen dat de twee uiteinden bijelkaar zijn. kan ook met een hoes van het verzorgings kussen. en dan plaats je het kunnen met de hoes naar beneden, dan zitten ze diep in het kussen. lijkt mij dat ze hun rug spieren niet zo intensief gebruiken als in een zo een dumbo zitje... proberen waard denk ik
Ah, het is dus een veel voorkomend probleem, allemaal overambitieuze baby's . We doen ook echt al ons best om buik en rugliggen leuk te maken en gelukkig lukt het met buikliggen ook wel een minuut of twintig, maar ja, daarna moet ze dus zitten. Voedingskussen vind ik wel een goed tip. Ik herinner me dat ik dit ook wel eens met de oudste deed, toen ze zelf kon zitten, maar nogal eens omviel. Ik zal het er weer eens bijpakken! Ik ben wel blij om te horen dat anderen niet zo moeilijk doen over het zitten. Misschien doe ik wel wat te krampachtig over hoe slecht het is voor haar rugje. Ze is ook geen 5 weken meer natuurlijk en heet al best wel wat spieren. Ze moet maar gewoon snel leren zitten, hoewel dat natuurlijk nog wel heel wat maandjes kan duren. De oudste kon pas na haar eerste verjaardag zelf in de zithouding komen.
Dit dus. Alleen ons meisje is pas 6 weken. Wij moeten haar echt vasthouden en laten haar niet zelf zitten.
Haha zo herkenbaar dit allemaal. Bij ons is zelfs het zitten vaak niet interessant genoeg meer, maar wil hij graag staan. Hij weigert gewoon zn beentje te buigen als we m proberen neer te zetten op schoot.... heel erg eigenwijs. Ook de kinderwagenbak is al een tijdje niet leuk meer, ligt ie heel passief chagerijnig in te wezen. Wil gewoon alles kunnen zien. Vanaf wanneer mogen ze officieel eigenlijk in de wandelwagen??
Ook herkenbaar beide kinderen hebben dit gehad. Half liggend leggen dan overstrekten zich van dacht van niet dat ik gaat liggen!! Wil zitten. Ik zetten ze dan bij mijn ellenboog en maakte er eens soort maan van en zetten ze zo wat hoger. Je kunt rug goed beschermen met je eigen armen. Een kind dat zich dan strak trekt krijg je niet plat is mijn ervaring hwhaa. Zoon was vijf maanden en nam hem toen ook mee in buggy in de wagen bak was het een en al krijsen hij wilde kijken en kijken en kijken. In de buggy vond hij het veel fijner dan kon die alles zien. Hij was in april 5 maanden en gelukkig was het in 2001 een zeer mooie lente en zomer dus was het niet te koud.