Zelf gaan zitten en kruipen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door brownielover, 24 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.154
    3.033
    113
    Nederland
    Onze dochter maakt er nog geen haast mee. Ze kan wel gewoon goed zitten als ik haar neer zet om te spelen,wel een kwartier zonder vallen! Van de week probeerde ze te kontschuiven. Ze kwam 20cm vooruit en toen was het niet leuk meer:p Maar nu las ik dat kontschuiven slecht is en ze moet leren zitten en kruipen.

Kun je zitten/kruipen oefenen en stimuleren of is het niet erg als ze het overslaat?
    Hoe ging dat bij jullie kindjes, en op welke leeftijd?

2. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze zoon deed alles is logische volgorde,tenminste wat logisch lijkt: rollen,tijgeren,kruipen en zitten. Volgens mij kwamen zitten en kruipen een beetje tegelijkertijd.

Onze dochter daarentegen die kan zich nu al een maand optrekken tot staan en "rupste" (leek echt niet op tijgeren) tot afgelopen donderdag door de kamer. Nu kruipt ze dan echt. Zelf gaan zitten doet ze nog niet,ze komt tot halverwege. Het enige wat ze nog moet doen is doordraaien tot ze echt op d'r kont zit. Dus hier een beetje omgekeerde volgorde hahaha

Tijgeren/Kruipen kun je stimuleren door speelgoed net buiten bereik te leggen als je kindje op z'n buik ligt. Dus misschien dat oefenen? En wat leren zitten betreft,geen idee. Bij onze zoon ging het echt vanzelf. Dochter heeft er wat meer moeite mee.

3. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gewoon niet neerzetten op der kontje, maar op haar buik leggen. Dan moet ze zelf wel moeite doen, nu doe je al het werk voor haar. ;)

Mijn zoon kon gaan zitten met 6 maanden, tijgeren ook zoiets (al was het ook meer "rupsen", echt tijgeren deed hij pas toen hij het jaar gepasseerd was). Kruipen deed hij met 7,5 maand, maar gebruikte hij enkel om ergens te kunnen komen om zich op te trekken en langs te kunnen lopen. :p

4. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.154
    3.033
    113
    Nederland
    Jaa neerleggen doe ik ook idd. Op rug en buik, met speelgoed binnen en buiten bereik. Als ze er niet bij kan word ze ff boos, maar zoekt dan wel wat anders.

Neerzetten doe ik niet heel erg veel, vooral liggen. Maar soms is samen zitten spelen gewoon erg gezellig:) Lijkt ze meteen zo groot hihi.

Zal iig wat meer met haar liggend spelen en evt voordoen, wie weet helpt dat :D

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier begon ie met tijgeren, ging met 10 maanden zelf zitten en ff daarna kruipen...komt allemaal echt wel ;)

6. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.246
    681
    113
    Melaniie mijn dochter doet het precies zo als jou dochter. Mijn dochter vindt zitten ook veel fijner. Als ik haar op der buik of rug leg houd ze het wel even vol maat gaat erg snel huilen vooral als der speeltjes niet meer in de buurt liggen. Ik heb zo.n voedingskussen waar ik haar in zet voor het geval ze toch nog om ver valt. Ze vindt dit eigenlijk veel leuker.. maar ja misschien niet altijd goed.. maar wat moet ik dan anders zit ik heel de dag met een huilend kind..

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland
    Wij hebben hem veel op zijn buik gelegd. Groot kleed in de woonkamer en allemaal speeltjes er omheen. Hij tijgerde met 6,5 maand. Kruipen en zelf zitten met 7 maanden en daarna trok hij zich al op aan de tafel.

8. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ik zou haar ieg niet zelf neerzetten. Want dan hoeft ze het nooit te leren. Daag haar maar uit het zelf te doen.
    Dus gewoon op haar buik neerleggen.

9. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Hier pas met 13 maanden dat ze zelf ging zitten.
    Moesten toen wel wat gaan oefenen met haar, maar uiteindelijk doet ze het nu heeel anders:p
    Ze kon trouwens wel prima blijven zitten hoor maar dat zelf doen had ze niet zo'n zin in.:D

10. girly81

girly81 Actief lid

20 okt 2011
    390
    0
    16
    Hier een dametje (8 maanden) die al wel goed kan zitten, maar kruipen ho maar.
    Ik maak me er ook niet druk om, we proberen wel vanalles, maar als ze niet wil ga ik haar ook niet pushen.
    Als ze liever kontschuift, dan laat ik haar dat doen. En ik verwacht ook dat ze dat gaat doen. Want op haar buik liggen vind ze 3 x niks.
    Alles op z'n tijd joh. Kruipen zou fijn zijn, zeiden ze op cb, maar als dat niet gebeurt dan is het jammer.

11. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Hier hetzelfde! In verband met zijn reflux leg ik mijn jongen weinig op zijn buik, alleen bij het slapen.
    Hij zit op zijn billen te spelen en ineens zit hij een meter verder! Zonder echt actief te kontschuiven. Ik vraag me af wat zijn volgende stap zal zijn. Hij loopt al mee aan de hand dus misschien wel lopen. Wie zal het zeggen..

12. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik heb ons zoontje de laatste 2 weken voordat hij zelf ging zitten ook regelmatig gewoon neer gezet met voedingskussen achter hem. Hierdoor ging hij echt niet later zelf zitten. Hij vond het liggend niet altijd even leuk meer en zittend was hij veel meer in zijn element. Na 2 weken zo gezeten te hebben ging hij ineens van ene op andere moment zelf zitten en meteen wel 20 keer in een uur. Dat was precies met 8 maanden. Als hij prima kan zitten gewoon neerzetten. Misschien valt hij een keer om en gaat hij zelf weer zitten.

Die van ons ging op de dag dat hij 8 maanden was zelf zitten en de volgende dag ging hij kruipen. Kan ineens heel snel gaan.

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier ook een meisje dat het lekker op haar eigen tempo doet. Omrollen naar buik deed ze met 6 maanden, maar dat was niet interessant genoeg, dus rolde ze vaak direct weer op haar rug. Gaandeweg leerde ze dat ze door steeds om te rollen, kon komen waar ze wilde komen. Rupsen deed ze met 9,5 maand en echt tijgeren nu sinds 3 weken.
    Rechtop zitten kon ze al eerder, maar dat doet ze niet vanuit buikligging. Mevrouw komt van plat op haar rug in de zitstand ;)

14. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Dat is nog best knap Nescio!

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja ik vind het ook! Als ik zie hoe ze haar hoofd en schouders gewoon lift en dan een beetje naar de zijkant helt en zich zo opduwt tot zitten... een sit-up is er niks bij.:D

16. sjak

sjak Niet meer actief

Nescio, dat doet mijn dochter ook, goede buikspiertjes! Kruipen doet ze ook, naar achteren... Ze komt overal door te rollen en te draaien om haar as, heel bijzonder om te zien. En als ze nog niet is waar ze wil zijn duwt ze zich naar achteren!
    Ze wordt nu af en toe wel boos, omdat ze dan naar voren wil, maar ze kruipt gewoon stug door achteruit!
    (En ze is nu tien maanden)

Deel Deze Pagina