Ziek ivm zwangerschap (eug) + dienstverband

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Doetie, 28 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doetie

Doetie Bekend lid

26 sep 2011
    554
    33
    28
    Vrouw
    Friesland
    Hallo

Op 27 maart ben ik geopereerd ivm met een eug.
    De zwangerschap zat dus op de verkeerde plek.

na de operatie complicaties en bijna 3 weken in het ziekenhuis gelegen.

ik heb mij direct bij het payroll bedrijf ziekgemeld. Deze doet de verloning.
    ik heb per 01-01-15 een contract BT voor 2 uur per week. Echter werk ik standaard 14.5 per week over 2 dagen. Ivm drukte werkte ik de afgelopen weken 4 dagen en ruim 28 uur per week.

Nu zegt mijn werkgever dat ik 1 wachtdag heb, maar is dat ook zo bij ziekte door zwangerschap?
    Mijn werkgever zegt dat ik 70% krijg aangevuld tot 91%, ik dacht namelijk 100%?
    Tot slot krijg ik alleen de uren die ik gemiddeld over de afgelopen 10 weken heb gewerkt... dus minder uren dan ik op moment van ziekte werkte.

Kunnen jullie hierover duidelijkheid geven?

Groet doety

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Doety,

Wat jammer dat het niet goed is gegaan met je zwangerschap.

Je hebt nu een aantal vragen over de uitbetaling van je werkgever.

Heb ik bij ziekte door zwangerschap ook 1 wachtdag?
    Nee, de uitkering gaat meteen in, er is geen wachtdag.

Mijn werkgever zegt dat ik krijg aangevuld tot 91%, ik dacht 100%?
    De uitkering is 100% van het voor jou vastgestelde dagloon. De werkgever betaalt gewoon je salaris door. Dus geen 91% maar 100%.

Ik krijg alleen de uren die ik gemiddeld over de afgelopen 10 weken heb gewerkt uitbetaald, dus minder uren dan ik op het moment van ziekte werkte.
    Zoals hierboven aangegeven betaalt UWV aan de werkgever een gemiddelde van wat je in het voorafgaande jaar bij deze werkgever verdiende. De werkgever zal je minimaal moeten betalen wat hij aan uitkering van UWV krijgt.

Ik hoop dat je er uit komt met de werkgever. Lukt dit niet? Neem dan contact op met je vakbond of rechtsbijstandsverzekering. Of bel met het juridisch loket, telefoonnummer 0900 8020.

Actuele informatie over betaling en hoogte van de uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina