Zin of onzin: 8 weken zwanger en aan de weeenremmers

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door merah, 17 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #1 merah, 17 jun 2013
    Laatst bewerkt: 17 jun 2013
    Een vriendin van mij, woonachtig in Indonesie, heeft een paar maanden terug een miskraam (7wk) gehad en is nu weer zwanger (8wk).
    Net als de vorige keer heeft ze bloedverlies (meer dan vorige keer) en ze is hiervoor opgenomen in het ziekenhuis.
    Ze ligt aan het infuus, weeenremmers! :$
    Dit, volgens de gynaecoloog, om de baarmoeder tot rust te laten komen, want volgens haar is het vruchtje 'gewoon' goed.

Nu verbaas ik me wel vaker over de medische zorg daar. Zo mag je volgens de gedilpomeerde gynaecoloog daar de eerste drie maanden van de zwangerschap ook niet sporten bv.! Maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik hier op moet reageren.
    Met mijn (beperkte) medische kennis 'weet' ik dat als zij in Nederland was geweest dat ze dan zeker niet in het ziekenhuis aan de weeenremmers had gelegen. Omdat het geen zin heeft. Dat bloedverlies of miskraam niet te voorkomen is op dit termijn en dat dat misschien ook maar beter is omdat het meestal een teken is dat het vruchtje niet goed is of dat andere omstandigheden niet goed zijn.
    En ook, dat je met 8 weken niet op een echo kunt zien of een vruchtje goed is.

Maar... ik sta open voor tegengestelde meningen...
    Iemand wel eens gehoord dat er weeenremmers gegeven worden in het eerste trimester?

2. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik hoor dit voor het eerst eigenlijk.

En ik dacht het zelfde als jij dat het weinig nut had aangezien een MK niet persee komt door weeen maar door bijv het stoppen van het hartje of iets mis zijn met het vruchtje.

Den niet dat dat voorkomen kan worden door weeenremmers.

3. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Nee ik denk onzin. Een miskraam krijg je niet voor niets denk ik dan.

4. liniej

liniej Actief lid

12 dec 2012
    396
    0
    0
    ik vind dit heel apart..... echt nog nooit van gehoord! zelf heb ik ook miskraam gehad, en hoe verdrietig dit ook is/was. een miskraam krijg je idd niet voor niks. het is alleen maar 'mooi' (hoe vreselijk dit ook klinkt) dat je lichaam het vruchtje afstoot omdat het kindje toch niet levensvatbaar is

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Onzin.

Lijkt mij dat een vruchtje op 8 weken afgestoten wordt door het lichaam om een reden. Indien bewezen is dat een miskraam door andere complicaties komt (te laag progesteron bv.) dan lijkt me andere medicatie meer op zijn plek.

Hoe kan je een vruchtje dat zo klein nog is (en nog in de eerste aanleg bezig is, dus het is helemaal niet gezegd dat het "goed" is) al als goed bestempelen??

6. Minerva

Minerva Niet meer actief

Lijkt mij ook ja....

7. Smnee

Smnee Niet meer actief

Je lichaam stoot af omdat het niet goed is. Dat is eigenlijk heel mooi van de natuur, hoe verdrietig een miskraam ook is natuurlijk. Dus weeenremmers met 8 weken lijkt mij complete onzin. Want als het al werkt, dan 'houd' je een niet levensvatbaar vruchtje binnen...

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eens Smnee. Ik snap het tegenwerken van moeder-natuur op dit termijn ook niet.
    Ook heeft ze volledige bedrust voorgeschreven gekregen. Ze mag niet eens naar het toilet!
    Tuurlijk kan het ook bij veel bloedverlies alsnog goed uitpakken, maar dat heeft dan, naar mijn mening, niet aan dit medisch ingrijpen gelegen.
    Als het niet goed zit is dit enkel misschien uitstel van executie...

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hoe heeft die gyn dan bepaald dat het vruchtje nog "goed" is dan? Dat vind ik zo bijzonder. Je kunt op die termijn nog geen niets zeggen daarover. Het is nog in aanleg!

Ik denk ook dat het uitstel van executie is.

10. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.040
    2.850
    113
    Miskraam is echt niet alleen omdat t vruchtje niet goed is..Kan ook aan immuunproblemen vd mama liggen of te weinig progesteron, afwijkende schildklier, hematoom in de baarmoeder etc. Nou lijkt t me dan beter díe dingen aan te pakken dan dit hoor daar niet van. Maar zo kort door de bocht zou ik niet denken qua miskraam :)

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Volgens mij schrijf ik dat ook iin mijn eerste stukje: of vruchtje niet goed, of andere omstandigheden niet...

Dat het vruchtje 'goed' zou zijn is bepaald dmv een echo. Andere zaken zijn, voor zover ik weet, niet getest.

12. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Weeënremmers hebben toch maar een beperkte werking? Er zit toch een maximale duur aan, dat ze gebruikt kunnen worden? En ze kunnen toch vaak ook maar eenmalig gebruikt worden? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dat meende ik.

Het lijkt me dus niet echt verstandig om met 8 weken al aan de weeënremmers te gaan. En een miskraam hou je er echt niet mee tegen, als er iets aan het kindje mankeert. Een gyn kan aan de buitenkant niet zien waar het afstoten aan ligt. Ik heb mijn twijfels dus een beetje.

13. liniej

liniej Actief lid

12 dec 2012
    396
    0
    0
    daar heb je gelijk in

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ze had het er over dat ze eerst een paar dagen infuus krijgt en dan mogelijk naar huis mag (incl volledige bedrust) en dan over mag op iets in pil-vorm. Wat dat dan ook mag zijn. Ben niet zo thuis in de weeenremmende middelen...

15. Sandrasv

Sandrasv Actief lid

9 mrt 2013
    253
    0
    0
    NULL
    Tilburg
    Ik heb zelf prolutoninjecties gehad vanaf 16 weken om idd de baarmoedermond rustig te houden. wekelijks kreeg ik die. Ik meen dat er ook iets is met pilletjes met progesteron die weleens gegeven worden na meerdere miskramen. (weet alleen niet precies hoe dat zat) misschien wordt bedoeld met een goed vruchtje dat het hartje klopt? Maar die medicatie met progesteron remmen geen weeen maar is de bedoeling dat die voorkomen worden. En die pilletjes had geloof ik iets mee van doen dat de innesteling goed liep als dat het probleem zou zijn, maar ben niet 100% zeker daarvan

16. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ik vind het maar een vage behandeling, al ben ik wel erg benieuwd naar het effect en de uitkomst!

17. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Hoor dit ook vopr het eerst.. Erg apart idd...
    Wat ik altijd begrepen heb en wat ik net weer hoorde van mijn gyn is dat als het een miskraam word het vruchtje simpelweg gewoon niet goed was...
    Dat wil en kan je toch niet tegengaan?? Lijkt mij dan

18. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Ik heb ook gelezen dat duphaston wel eens word gegeven bij herhaalde miskramen.
    (ik kreeg dat voor opwekken van menstruatie, maar in bijsluiter stond dat het voorgeschreven word bij herhaalde miskramen)

Maar ik zou die medicijnen die voorkomen dat een vruchtje loslaat nou geen weeën remmers noemen eigenlijk.

19. toeter

toeter Fanatiek lid

1 dec 2012
    1.313
    1
    0
    hoe dan ook, ... en welke medicatie je er ook in pompt..de natuur zal toch zijn eigen gang gaan however. Ik heb er nog nooit van gehoord op die termijn, vind het een beetje vreemd. Maar goed misschien werken ze daar gewoon anders en hebben ze er een goede reden voor. En ja met 8 weken kunnen ze weliswaar niet alles zien, maar ze kunnen al wel zien of de vrucht voor die termijn goed is. Technologie is erop vooruit gegaan afgelopen 10 jaar.

20. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Wat zou kunnen, is dat er een hematoom is gezien naast een vruchtje dat verder vitaal oogt. Dan zou je progesteron kunnen voorschrijven en volledige bedrust in een poging de baarmoeder niet dusdanig van streek te laten geraken dat een vruchtje met kloppend hartje wordt uitgedreven. Wellicht wordt dat aldaar weeënremming genoemd?

In tegenstelling tot wat sommigen hier schrijven, zijn er helaas meer redenen voor miskramen dan 'er is iets mis met het vruchtje'. Infarcten in de placenta door bloedstollingsproblemen, immuunproblematiek waardoor het lichaam gezonde vruchtjes afstoot, afwijkingen aan de vorm van de baarmoeder, bloedingen... Dat zijn maar enkele van de vele redenen voor een miskraam. Afwijkingen aan de vrucht zelf is er slechts een.

In Nederland is daar doorgaans niet al te veel kennis over, ook niet bij artsen, maar in vele buitenlanden wel. En wie weet dus in de betreffende kliniek in Indonesië ook?

Deel Deze Pagina