5e fles is nachtvoeding is dit ok?

Discussion in 'Flesvoeding' started by tiara2013, Apr 28, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tiara2013

tiara2013 Lid

Mar 18, 2013
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo trouwe moeders!

Ik lees op veel forums dat bijna iedereen met 5 fv geen nachtvoeding geven en nu ga ik dus twijfelen of ik t wel goed doe :)

mijn dochtertje is vandaag 10 weken en weegt 4500 gram ong..
    ik geef haar 5x165 (5 scheppen 150 water) friso comfort mijn schema is nu ruim een week:

08:00 165
    12:00 165
    16:00 165
    20:00 165
    tussen 03:00 en 04:00 165

ze drinkt bijna alle flessen leeg soms laat ze +\-20cc over
    ik heb geprobeerd om haar om 23:30 wakker te maken voor dr 5e fles maar ten eerste krijg ik haar niet wakker met veel moeite en dan komt ze toch weer tussen 03:00en 04:00 waardoor ik dus op 6 flessen uitkwam en dat is weer teveel. .
    ook vind ik t zo zielig om haar wakker te maken voor de fles en heb zoiets van ze meld zichzelf wel als ze honger heeft..

ze slaapt overdag niet meer als een uur tussen de voedingen meestal maar 45 min en na de fles van 4 uur ben ik meestal bezig haar te sussen dan huilt ze best veel krampjes en op de arm slaapt ze ong een uurtje. . Dus na 4 uur ben ik steeds met haar bezig wat best lastig is met eten of nog iets aan je avond hebben. . na de fles van 20:00 uur is ze best rustig soms nog wat krampjes en rond half 10 soms 15 eerder of later slaapt ze een komt ze dus tussen 3-4 uur. .

Nu twijfel ik dus of ik t wel goed doe lees namelijk ook dat veel baby's overdag ong 2 uur tussen de voedingen slapen maar dat doet ze al een aantal weken niet meer!

Wat vinden jullie een hebben jullie tips of ideeën? ( of doe ik t toch goed :) )

verder is t een vrolijk brabbelde meid :)

2. tiara2013

tiara2013 Lid

Mar 18, 2013
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    ow ja ze heeft verborgen reflux en heeft daar na 16:00 ook last van hoor dr slikken en huilt daardoor ook we hebben net medicijnen scheelt iets maar zijn er ook nog maar 5 dagen mee begonnen (maagzuur remmer)

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Ik heb zelf geen ervaring met fv,maar wel een kindje met reflux (had gelukkig hij is al bijna 2). Belangrijk is dat je beter kleinere porties kan geven verdeeld over een dag dan een paar grote flessen.
    Wat betreft nachtvoedingen, je kindje is 10 weken! Nog maar een klein mensje waarbij het heel normaal is dat ze s'nachts komt voor een voeding. Daar zijn mensenbabietjes op gemaakt :) Bovendien is elk kindje anders.Zij doet het op haar manier.Ook wat betreft de slaapjes overdag.
    :p
    Zeker omdat je met reflux te maken hebt,laat haar het tempo bepalen.Met een klein flesje s'nachts hoef je overdag ook minder te geven.

Heb je er wel eens aan gedacht een draagdoek te gebruiken tijdens de "moeilijke" uurtjes? Dan heb jij je handen vrij,zij is dicht bij mama en de voeding kan goed zakken.

Wij hebben hier eerst losec voorgeschreven gekregen.Tijdje geprobeerd,maar hielp niet.Toen nexium/motilium en toen leek onze zoon wel een ander kind! Dus hou in de gaten hoe het gaat, ben je niet tevreden ga dan terug nasr de KA.Wij hebben het veel te lang laten doorslepen en zl had zo'n pijn,echt zielig!

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Als jouw kindje zo vast slaapt om 23:00, dan zou ik haar ook zelf laten komen. Prima als dit 's nachts is.

Onze kinderen werden 's ochtends eerder wakker, dus de laatste voeding voor de nacht was 19:00. En daarna inderdaad om 23:00. Vaak gaven we die voeding ook slapend, vond het ook niks om ze wakker te maken, maar baby's kunnen ook goed drinken terwijl ze slapen ;)

Maar als je geen problemen hebt met een nachtvoeding, gewoon zo doorgaan. Jouw meisje kan haar slaap 's avonds goed gebruiken!

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Mijn jongste was ook eigenwijs. Als ik hem rond 23 uur wakker maakte kwam hij ook alsnog in de nacht. Dat leverde dan die 6e fles op. Maar hij had met die 10 weken al flessen van 200, dus die 6e fles was dan ook teveel. Na een paar weken trok het vanzelf bij en ging hij de nachten wel doorslapen..

6. tiara2013

tiara2013 Lid

Mar 18, 2013
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reactie!
    Ze is nu de afgelopen 3 nachten en beetje lastig. .
    ze heeft om 20:00 uur haar laatste voeding gehad en om 21:30 gaat ze slapen alleen hoor ik haar kreunen net of ze v last heeft van krampjes maar ze gaat niet huilen. .. alleen nu komt ze dus ook al 3 nachten om 01:00 uur!! Ze gaat dan huilen en dan geef ik de fiep maar dat kan ik 20 min lang doen dus ook steeds uit mn bed. . heb ik haar toch een flesje gegeven rond 01:30 uur dacht dan slaapt ze c wel door Tot min half 7 maar nee mevrouw begint om 05:00 uur weer te huilen past x fiep gegeven maar nee.. ik wou niet nog een flesje maken dus vannacht heb ik er om 05:15 eruit gehaald en bij mij in bed gelegd en ze sliep Tot 07:00 ! ( gisteren ook gedaan en toen sliep ze tot 09:00 uur heb haar toen wakker moeten maken!

vandaag ben ik maar 6 flesjes gaan geven want ze laat toch bijna elke fles 20 Tot 40 cc staan. . Misschien is ze niet tevreden ofzo en omdat ze dus na 16; 00 uur dr "huiluurtjes" heeft kom ik met 6 flessen zo uit:

08:00
    11:00
    14:00
    17:00
    20:00

maak gewoon flesjes van 165cc maar dit drinkt ze toch niet op een zeer v drinkt dus ong 130cc per keer.. hopelijk dat ze dan vannacht gewoon 1x komt tussen 03:00 en 04:00 uur ik vind v nachtvoeding niet erg maar zo heb ik geen slaap en moet woensdag helaas weer beginnen met werken :( dus wat slaap zou fijn zijn!

iemand nog een idee hoe dit komt? Zou t toch de honger zijn? Of een sprongetje? Ik weet t niet hopelijk werkt dit schema. .
    Alle advies is welkom hihi is mn 1 ste kindje en wil dat ze tevreden is. .

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Om te beginnen, mischien kan je de schema's een klein beetje los laten? Zeker ook omdat je een kindje met reflux hebt. Zolang ze aan de voeding komt die ze nodig heeft, maar je er ook niet overheen komt, gaat het toch prima? Ik snap het wel hoor, soms wou je dat er een gebruiksaanwijzing op je kindje zit, maar helaas...enne..ook met een 2e of 3e kindje is het vaak zoeken in het begin, daar weet ik alles van ;)

Je zegt dat ze lekker bij jou in bed heeft geslapen. Is het niet een idee om dat wat vaker te doen? Als dat de oplossing is..mischien wil ze gewoon graag bij je zijn. Ze is nog zo klein.
    En als je daardoor beter slaapt..of je zet haar bedje naast je bed. Ook makkelijk als je een speentje wil even.

Ik heb het al eerder gezegd, als je het gevoel hebt dat de reflux-medicatie niet werkt, onderneem dan actie! Mijn zoontje wou eigenlijk op een gegeven moment (voordat we aan de medicatie waren) de hele nacht om de 2 uur drinken, niet omdat ie honger had maar vanwege de pijnlijke slokdarm.
    Je zegt dat je dochter om 01.30 een flesje kreeg, en toen om 05.00 weer honger had. Als je bv geeft is dat heel normaal (en maakt het aantal voedingen niet uit), maar als je een flesje geeft, kom je dan helemaal niet uit? Of kan je dan niet een klein beetje geven, en het dus nog meer verspreiden over de dag?
    Ik hoop voor je dat er wellicht moeders reageren die ook reflux kindjes hebben en de fles geven.

Succes enne...het komt goed hoor uiteindelijk!

8. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Geen kind met reflux maar wel tops;
    Ik zou de flessen kleiner maken en voeden op verzoek. Dit lijkt me voor je kindje rustgevender en je hoeft niet bang te zijn dat ze te veel krijgt want je kleintje kan goed aangeven wanneer ze honger heeft! Dit is algemeen advies ook bij reflux kindjes.. Uiteindelijk wat ze over de dag heen opbouwt zorgt dat ze snachts gaat doorslapen.. Dus of dat nou 8 kleine flessen zijn of 6 grote maakt dan niet uit.. Pas als ze al die kleinere flessen helemaal leeg drinkt zou ik gaan ophogen en misschien meer tijd ertussen.

Baby's van die leeftijd hebben een slaapritme van 45 min.. Na 45 minuten komen ze in een lichte slaap en kunnen ze dus wakker worden als er bijv net een geluid is.. Als ze na 45 min wakker wordt zou je eens kunnen proberen om haar weer te troosten, speen geven of even op de arm weer wiegen, misschien als ze ook wat langer slaapt dat ze dan in de middag wat minder huilerig is. Op deze leeftijd kunnen ze ongeveer 1.5 uur wakker zijn per keer.. Sommigen wat langer, sommigen natuurlijk wat langer maar hou die 1.5 uur goed in de gaten..

Nachtflessen zou je kleiner kunnen geven als ze echt honger heeft.. Ze zit misschien wel in een groei spurt of een sprong.. Ik zou in ieder geval wel in haar behoeften voldoen..

Als medicijnen bij reflux niet aanslaan gelijk weer aan de bel trekken! Je wil toch niet dat ze pijn blijft houden?!

Succes!!

9. missm

missm Bekend lid

Mar 12, 2012
    931
    123
    43
    hier ook een baby die veel last van de voeding heeft/had en daardoor ook moeilijk sliep. Ze is nu 3.5 maand en ik heb haar pas twee weken op 5 flessen. Advies van cb was ook om kleinere flessen te geven en vaker ik heb hele tijd 6/7 flessen op een dag gegeven. Als ze minder in de maag heeft dan heeft ze er ook minder last van. De dr.brown fles heeft ook erg geholpen om haar ruste te vinden. Ik heb het idee dat vanwege de irritatie met de voeding ze overdag ook veel wakker was en ook moeilijk in slaap kwam.

10. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    ik vind dat ze het qua tijden erg goed doet hoor!
    ze maakt al een hele lange ruk achter.
    mijn dochter had ook reflux en kreeg daar Zantac voor.
    met 10 weken kreeg mijn dochter ook flessen van 150/5 met JBPM.
    zij heeft met 6 weken 3 dagen in het zhs gelegen ivm een erge uitbarsting van eczeem en daar hadden ze dit schema gemaakt (voedde zelf op verzoek)
    5-6 uur, 8.30 uur, 12 uur, 15,30 uur, 19 uur en 23 uur en dat ging super.
    met 10 weken sliep ze van 23 uur tot 8 uur en met 4 maand de 23 uur fles eraf.
    maar vind echt dat ze het qua doorslapen al goed doet, niet onzeker over zijn!

Share This Page