Een te korte lf en IUI

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Jusi, Feb 5, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Ik kan het nergens echt goed gevonden krijgen, vandaar dat ik maar een topic open.

Ik heb vorige cyclus mijn allereerste IUI gehad, en toen werd ik op dag 9 al ongesteld.
    Het bleek dus dat ik een te korte luteale fase heb.
    Dit is met de oriënterende onderzoeken niet aan het licht gekomen, terwijl voor mijn gevoel dit ook niet de eerste keer is.

Maar goed, de arts wil mijn lf gaan verlengen door mij een hogere dosering Gonal F te laten spuiten. Ik spuit sinds afgelopen vrijdag dus 75 eh, en mijn eitje was toen 0,8 mm en vanochtend was ie 11,5 mm. Is dat niet veel te weinig groei??
    En heeft iemand ervaring met een korte lf, en zo ja, hoe hebben jullie die langer kunnen maken??

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nooit gehoord dat je met een FSH je lf kunt verlengen!
    Hier altijd utrogestan gehad of extra pregnyl.

Wat betreft de groei... Volgens mij is dat bij iedereen anders. Tot dag 12 groeide er bij mij nooit iets groter dan 10mm, daarna ging het wat sneller. Die twee millimeter per dag waar je wel eens over hoort, dat heb ik ook nooit gehaald. Had eisprong meestal op dag 18/19 ongeveer. Vandaar dat mijn korte lf ook niet gelijk opviel. Had namelijk wel een mooie cyclus van 27/28 dagen...

3. Lotteke1980

Lotteke1980 Bekend lid

Aug 23, 2010
    581
    15
    18
    Female
    #3 Lotteke1980, Feb 5, 2013
    Last edited: Feb 5, 2013
    Hi Jusi,

Opzich is 9 dagen niet heel erg kort, maar voor een IUI zou het inderdaad wat langer kunnen.

Zoals ik het nu begrijp verhogen ze de dosis zodat je follikels sneller groeien en jij eerder een ovulatie krijgt en dus een hopelijk een langere cyclus?

Heel eerlijk vind ik dit een aparte aanpak, want bij mij heeft een hogere dosis alleen maar narigheid bezorgd aan teveel follikels. Mijn arts verzekerde mij dat langzame maar goede en gestage groei helemaal niet slecht is! Ik krijg om mijn LF te verlengen Utrogestan. Wellicht iets om aan jouw arts voor te leggen?

Follikels groeien vaak 2 mm per dag, dus de follikel van 11,5 mm is meer dan okay. Geen zorgen, als het er maar 2 blijven.

Krijg je ook iets van Ovitrelle voor je ovulatie?

4. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Ik sluit me aan bij Merah; ik heb nog nooit gehoord dat ze met Gonal-f, of een ander fsh, je luteale fase verlengen. Naar mijn weten zijn utro en/of pregnyl daar juist voor...

5. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Nu begin ik te twijfelen door jullie verhaal. :(

Lotteke, wat jij zegt klopt, op die manier willen ze mijn cyclus inderdaad gaan verlengen.

Ik loop in het Geertgen, en daar heb ik nog geen 1 arts over utrogestan gehoord eigenlijk..

En pregnyl moet ik ook spuiten tegen de tijd dat ik een eisprong heb.
    Pff ben nog helemaal niet goed thuis in de MMM, dat blijkt maar weer. :(

6. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Stimulatiemiddelen worden wel vaker gegeven om zodoende een mooier ei en dan krachtiger eispong en dan met gevolg een sterk geel lichaam = betere LF te kweken.
    Bij mij hielp het toen geen drol en moest ik er ook nog Pregnyl en Utro bij gebruiken om mn LF te versterken.

7. jazz1979

jazz1979 Lid

Nov 23, 2011
    83
    0
    0
    Ik heb eens ergens gelezen dat vitamine C (1000 mg) je LF kan verlengen. Ik heb in ieder geval wel een normale LF (steeds 13 dagen, daarvoor 8 tot 12) sinds ik 1000 mg vitamine C gebruik. Het schijnt weer minder goed te zijn voor het vruchtbare slijm, maar daar heb je sowieso geen last van bij IUI (daar prikken ze toch doorheen).

8. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Ik heb vandaag mijn 2e IUI gehad.
    Ik heb nu pregnyl gekregen om mijn luteale fase te verlengen. Nu hopen dat Dat helpt!

9. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Pregnyl, dat klinkt logischer ;)
    Sterkte met wachten!

10. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Waarom is dat logischer?

11. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Utrogestan schrijven ze in het Geertgen niet zo snel voor trouwens.
    Er is me wel uitgelegd waarom, maar ik vind het allemaal maar ingewikkelde taal, snap er niet veel meer van. ;)
    Maar ja, dat wachten inderdaad, pfff..
    Dat deze week maar snel voorbij mag zijn!

12. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Ik heb vanavond stiekem, zonder medeweten van mijn man getest, en ik zag een heel licht roze streepje. Je moet echt goed kijken. Nu had ik er net een oude test bij gepakt, die negatief was, en dus ook al ingedroogd, en daar zag ik geen streepje. Pff maak mezelf helemaal gek, ik weet het...
    Ik zit ook pas op dag 10 trouwens.

Share This Page