wanneer zindelijkheidstraining?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door lien123, 23 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lien123

lien123 Niet meer actief

He meiden,
    Ik heb een vraag, ik las in de Babyfluisteraar van Tracy Hogg dat je het beste al tussen de 9 (!) en 15 maanden kan beginnen met zindelijkheidstraining. In ieder geval voor het 2e jaar.
    Het idee is dat ze in die leeftijd nog graag hun ouders een plezier willen doen en nog niet in de peuterpuberteit zitten.
    heeft iemand daar ervaring mee? Was je kindje dan ook sneller zindelijk? Het lijkt me wel geweldig als je snel van die luiers af bent, maar ik las ergens anders weer dat als je het niet goed aanpakt, dat het dan alleen maar langer duurt.
    Er zijn zoveel verschillende meningen, ik vind het maar moeilijk.
    Iemand ervaringen en tips?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het je ouders naar de zin willen maken en fysiek in staat zijn om je plasje en poep op te houden lijken me twee totaal verschillende dingen.. en het laatste veel belangrijker. Kijk gewoon of je kind er klaar voor is. Mijn zoontje is 22 maanden en er echt klaar voor. Hij wil graag op het potje, vertelt dat hij heeft geplast / gepoept en ook vaak wanneer hij het gaat doen. Is zich bewust van de persdrang en kan opdrachtjes goed uitvoeren.
    Vroeger werden kinderen zindelijk gemaakt door ze gewoon heeeeeeeel vaak op het potje te zetten. Dat kan ook maar volgens mij zitten daar wel risico's aan.

3. Zijvandehoek

Zijvandehoek VIP lid

8 jun 2009
    6.894
    0
    0
    Precies wat je zelf al denkt.
    Mijn zoon is bijna 19 maanden, en die moet nog niets van het potje weten. Tenminste, hij wandelt er graag mee rond in huis, maar als ik een poging waag hem er op te zetten, vindt hij dat alles behalve fijn.
    En inderdaad, als je tegen gaat werken, duurt het alleen maar langer volgens mij.

Ik zie het maar zo. Mijn zoon was eerst ook lang niet klaar voor een rietjes beker en nu loopt hij er al een paar maanden mee weg zeg maar.
    Ik dacht ook dat dat niet zou lukken, maar je kindje moet er gewoon klaar voor zijn. Het is wel een heel ander voorbeeld wat ik geef, maar je begrijpt wat ik bedoel denk ik.

Ook ik kan niet wachten, dat hij op de pot gaat zitten.
    Echter moet ik maar mooi dat geduld opbrengen ;)

Je zal zien, ineens wilt je kidje er wel wat van weten.

Succes met het maken van je keuze en het potje :)

(p.s. luister naar je intuïtie en niet naar de boeken ;))!!!

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik heb nog niet eens een potje in huis... Maar Sterre geeft ook nog niet echt aan als ze iets moet doen. Ook niet als ze het gedaan heeft :) Dus ik wacht nog tot het moment dat ze zelf iets aangeeft, en dan ga ik een potje kopen.

5. Linda86

Linda86 VIP lid

Gewoon naar je kindje kijken!

Milan geeft pas sinds kort aan dat 'ie moet plassen/geplast heeft (poepen al wel eerder, maar dan meestal pas als 't al gebeurd was ;)), dus wij zijn pas afgelopen maand begonnen met de zindelijkheidstraining.

Voor die tijd liepen we hem wel regelmatig in z'n blote billetjes rondlopen, maar als 'ie dan moest plassen, keek 'ie altijd heel verbaasd achterom (zo van: wie gooit er water over m'n voeten heen?).

6. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe

Hmmmm persoonlijk ben ik eigenlijk wel van mening dat het goed is om al een potje in huis te hebben. Mijn oudste ging toen hij 1was ook al vaak met me mee als hij zin had. Dan zij ik mamma gaat even plassen. En dan het verhaal van grote jongens en meisjes gaan naar de wc, hebben geen luier etc.
    En dan zette ik hem soms op zijn potje. Van kijk dit is een wc voor grote kleine jongens. Ik puschte hem niet hoor. Alleen als hij zelf wou dan ging hij zitten...
    Maar je kunt ze er naar mijn mening niet te vroeg mee bekend maken. Er is hier al eerder gezegd met dwingen duurt het alleen maar langer. En daar ben ik het compleet mee eens.

groetjes Janna

7. Ladydi85

Ladydi85 Niet meer actief

ik heb ook in het boek van tracey hogg gelezen over vroeg beginnen met zindelijk maken en wij zijn er een week later mee begonnen. Telkens ongeveer 25 minuten nadat hij is begonnen met drinken. Als hij een plasje doet, sta ik als een gek te juichen en dat vindt hij prachtig. Hij krijgt dan een sticker. En als hij niet plast,dan krijgt hij geen sticker. Hij vindt dat geen probleem en snapt het verschil. Ik maak er trouwens ook geen probleem van als hij niet geplast heeft, dan zeg ik: geen probleem, straks proberen we het weer. En hij vindt het ook echt leuk op de wc. We hebben er boekjes liggen, spelen met spulletjes uit het kastje of ik zing een liedje. Als ik beneden zeg dat hij mag plassen, loopt hij naar de deur. Die doe ik open, dan klimt hij de trap op en loopt naar de wc. Dat vindt hij leuk.

We hebben er trouwens voor gekozen om hem op een opzetbril op de wc te zetten en niet op een potje. Deels omdat ik een potje vies gedoe vind en deels omdat hij dan niet meer de overstap naar de wc hoeft te maken.

Ik ben het er wel mee eens dat je een kind niet moet dwingen. Als hij er een keer geen zin in heeft, dan haal ik hem er weer af. Maar ik vind wel dat je hem kunt stimuleren. Zoals hogg in het boek zegt, je leert je kind toch ook staan of lopen voordat hij er zelf misschien aan toe is. Of nou ja, voordat hij het zelf aangeeft. En dat gaat dan goed. Waarom niet ook op de wc? Ik ben blij dat wij er een maand geleden mee begonnen zijn, het gaat erg goed. Geen idee wanneer hij zindelijk zal zijn, maar het goede begin is er in ieder geval. En voordat een eventuele flinke peuterpuberteit begint...

8. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

25 nov 2008
    1.199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    nou ja zeg, dat is veel te vroeg!
    kinderen begrijpen de relatie tussen een volle blaas en moeten plassen niet tot ze minimaal 18 maanden zijn. dan hebben ze pas controlle over de blaas(op zn vroegst) en het is knap als je je kind voor zn 2e zindelijk krijgt. gemiddeld is het tussen de 2,5 en 3 jaar. net gister gelezen in 'jo frost supernanny'.

9. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

25 nov 2008
    1.199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    oh ja ook nog, als je zo vroeg begint, kan het maanden duren voordat het lukt en als je begint als je kindje er aan toe is is het in 2 weken gepiept (misschien zelf sneller)
    je doet je kind toch ook niet alvast op zn 6e op de middelbare school omdat ie er misschien al aan toe is maar dat zelf niet door heeft? sorry hoor maar die tracey hogg spoort volgensmij echt niet!

10. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Hier Wou Mason voor het 2 e jaar niet echt wat van het potje weten. Een half jaar geleden vond hij het heel even interessant. Sinds vorige week zijn we er actief mee bezig gegaan. Dit ook ,nadat hij er zelf om vroeg. De ene keer is er wel een plas ,de andere keer niet. Mason is nu 25 maand.

11. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

hoe komt het dan dat de meeste kinderen vroeger met 1,5 zindelijk waren??
    ik was 1,5 toen ik zindelijk was, en mijn broer ook,

12. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Ik heb het boek niet gelezen, maar dit snap ik niet... hoezo leer je je kind staan of lopen voordat het er zelf aan toe is of het zelf aangeeft? Je kind gaat zelf toch tijgeren, kruipen, optrekken, staan, lopen, etc. Daar is hier geen oefenen of sturing van ons als ouders aan te pas gekomen.
    Qua zindelijkheid denk ik dat het pas echt goed effect heeft als het kind er aan toe is en je merkt vanzelf wanneer dat is. Zal misschien best bij een aantal al vroeg zijn, maar ik denk bij het merendeel pas vanaf een jaar of 2,5. Maakt verder ook niks uit toch. Doe lekker waarvan jij denkt dat het goed is voor je kindje. :)

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Kijk inderdaad naar je kind. Mijn zoontje geeft nog niet aan wanneer hij gepoept heeft. Hij komt wel regelmatig kijken als ik zelf naar de wc ga en vindt dan vooral het doortrekken heel interessant, maar ik heb niet het idee dat hij het al begrijpt. Dus volgens mij is hij er echt nog niet aan toe. Ik heb ook geen haast en wil zeker niets forceren. Ik denk dat ik vanzelf wel merk wanneer hij er wel aan toe is.

14. lien123

lien123 Niet meer actief

#14 lien123, 24 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2010
    Ja er stond ook in het boek dat 50 jaar geleden bijna ieder kind rond anderhalf zindelijk was. Maar dat kwam ook door de wasbare luiers. Dan voelt zo'n kindje veel sneller wanneer ze nat zijn. Nu zijn de luiers zo goed dat ze het amper merken.
    Ik wil eigenlijk gewoon het beste voor mijn kindje. Ik vraag me af, zou je het juist makkelijker maken voor je kind om er vroeger mee te beginnen? Een vriendin van mij heeft een kindje en die is bijna 4 en nog steeds niet zindelijk. Maar die is bang voor de wc met poepen. En zij is gewoon begonnen rond het 2e jaar. Lastig hoor!

15. lien123

lien123 Niet meer actief

16. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Hoe kan je hier nou vroeger vergelijken met nu? Ik verbaas me er keer op keer om hoevaak mensen dit onterecht doen...

Katoenen luiers zoals vroeger absorberen bij lange na niet zo goed als de Pampers die wij gewend zijn... niet gek dan toch dat kinderen vroeger sneller zindelijk waren? Plus ligt het feit er dat er 'vroegah' veelal thuisblijfmoeders waren met alle tijd van de wereld... als er dan een ongelukje gebeurde o.i.d. was dit geen probleem... in deze tijd is alles echter haasten, haasten, haasten en werkt het zo gewoon niet meer! Kinderen die in deze tijd met 1.5 jaar zindelijk zijn, zijn zéér zeldzaam!

Plus ook wat Cygnet al zei, op deze leeftijd begint pas een beetje het besef te komen van drang en de mogelijkheid van het kind om hierin te sturen!

17. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Omdat je topic ook bij Peuter en Kleuter staat en daar denk ik wat beter past, doe ik deze op slot.

Groetjes,
    Josien

Deel Deze Pagina