Zijn er hier moeders van autistische kinderen? Want ik had dan een vraagje.. Hoe doe je dat, naar de kapper gaan met een klein, autistisch kind? Even waarom ik het vraag; ik heb mogelijk een autistische peuter (2,5 jaar) Er is nog geen diagnose, maar we hebben zo de redenen waarom we het wel denken. Dus vandaar dat ik daar specifiek ook naar vraag. Ik kan me echt zó niet voorstellen dat het goed gaat om naar de kapper te gaan, maar ik zit naar woorden te zoeken om te beschrijven waarom ik dat denk maar ik kan die echt niet vinden. Laat ik het er maar op houden dat ik denk dat hij zodanig te keer gaat, dat het niet zal lukken. Zijn kappers daar op voorbereid? En in het ergste geval, wat nou als het niet lukt. Zijn er dan nog andere opties? Ik wil wel sowieso naar een gewone kapperszaak gaan, meer kappers en dus meer kans dat er iemand zit die misschien wel wat kan bereiken. En wie weet is mijn 'angst' misplaatst en gaat het geweldig, zou zomaar kunnen.. Maar ik wil van te voren rekening houden dat we iets moeten verzinnen ter plekke wat zou kunnen helpen om z'n haar gewoon geknipt te krijgen. Maar alle tips vooraf zou handig zijn, wie weet zit er wat bruikbaars bij. En dan vroeg ik me nog af wat voor opties er voor kapsels zou zijn. Ik wil iets wat "even snel" gedaan zou moeten zijn, om het zo makkelijk mogelijk te maken. Tegelijkertijd wil ik niet dat hij helemaal kaal oid wordt, maar ik wil ook niet te lang bezig moeten zijn 's ochtends om z'n haar goed te krijgen omdat hij dat ook niet fijn vind. Het moet wel leuk staan voor een peutertje. Wat blijft er dan nog over? (Of moet ik vragen; blijft er dan nog wel wat over? ) Of moet ik de kapper maar gewoon haar gang laten gaan en kijken wat ze ervan kan maken?
Ik heb geen kind met autisme, maar ik kan me voorstellen dat een speciale kinderkapper meer geduld heeft en een stuk flexibeler is. Ik zou sowieso van te voren bellen en vragen wat er mogelijk is, dan merk je snel genoeg of het de moeite waard is om te proberen of niet. Ik heb geen verstand van haren knippen, dus geen idee wat makkelijk en snel te knippen is of niet, zou daarover ook advies aan een kapper vragen. Ik zou sowieso niet voor een wat langer kapsel gaan, want dan moet hij na een paar weken weer omdat het dan te lang wordt...zou dan liever voor iets te kort gaan, het groeit toch snel weer aan en dan ben je er tenminste voor een tijdje vanaf.
is juist een kinderkapper niet rustiger? Minder prikkels, meer gewend aan niet stilzittende kinderen (en soms ook gewone dwarse peuters) . Klikt het niet, werkt het niet, nouja dan niet. Misschien kun je de kapster ook wat handvaten van te voren aanreiken hoe om te gaan met je kindje? Ik denk dat dat dus gemakkelijker gaat bij een kapsalon met 1 kapper. En er zijn kapsters met ervaring met autistische kinderen, misschien kun je eens kijken (googlen) voor jou omgeving? Ik zag online al Uden - en Rotterdam..
Hier voor het eerst naar de (kinder)kapper met 10 maanden, zoon had al een flinke bos als baby, toen ging het nog goed. De keer erna was al flink drama, daarna was de laatste keer, want echt niet meer te doen. Toen heeft mijn zus hem nog een aantal keer geknipt, maar op een gegeven moment ging het afleiden ook niet meer. Nu doen we het zelf met de tondeuse, zoon bij een van ons op schoot en de ander de tondeuse. Een paar jaar geleden moest hij nog wel eens een beetje huilen ervan, maar inmiddels valt dat wel mee, als we snel genoeg zijn tenminste (en dat zijn we hoor ). Gelukkig heeft onze zoon een fijn gezicht, waarbij zo'n kort koppie leuk staat. Het is trouwens ook handig met haren wassen, want daar is hij ook geen fan van, met dat korte haar is dat redelijk snel gepiept. Zoon is trouwens 7, maar qua ontwikkeling gemiddeld 2, hij heeft een heel zware vorm van klassiek autisme. Hier was het dus echt geen doen meer op die leeftijd, en ik begrijp heel goed dat je je vantevoren al niet kunt voorstellen dat het goed gaat komen, heb ik ook heel vaak gehad, inmiddels weet ik wel een beetje wat wel en niet gaat (hoewel dat ook behoorlijk kan verschillen van dag tot dag)...
hier helpt de telefoon met filmpjes goed.Alleen drama om de telefoon daarna weer terug te krijgen, maar dat terzijde.
Geen optie om het zelf te knippen? Mijn zoontje wil geen vreemden aan hem hebben dus een kapper wordt het niet. Mijn man knipt daarom zijn haar en dat gaat goed met wat speelgoed als afleiding. Misschien is dat nog een idee.
Ik heb geen ervaring maar is het zelf doen niet een optie? Ik doe het haar van m'n zoontje ook zelf. Die kan niet stilzitten.. Dus ik stond telkens met t zweet op m'n rug bij de kapper en dan zat t vaak nog niet naar m'n zin 😂 Dus toen ben ik t zelf gaan doen, ben met 5 minuten klaar!
ik heb een zoon met autisme, toen hij wat jonger was vondt hij het absoluut niet fijn om naar de kapper te gaan. het lukte toen wel door hem vast te kunnen houden, maar toen hij ouder werd konden we hem onmogelijk in de kappersstoel laten blijven zitten. Vanaf dat moment heb ik mezelf aangeleerd om zijn eigen haren te knippen, eerst heb ik de tondeuse nog geprobeerd, maar hij kon niet tegen het geluid van de tondeuse. nu hij wat ouder wordt vindt ik het wel makkelijker worden om zijn haren te knippen, hij lijkt het nu beter te begrijpen en we nemen op dat moment alle tijd.
Bedankt voor jullie reacties. Kinderkapper gaat hem helaas niet worden, want die zit hier niet echt in de buurt. En we hebben ook geen auto dus kunnen ook niet wat verder weg gaan kijken voor een kapper. En ik kom op internet wel meer tegen dat ouders hun kind dan zelf knippen, maar ik durf dat niet. Ben veel te bang dat het er dan helemaal niet uit gaat zien. Dus ik laat liever iemand z'n gang gaan die weet hoe het moet en hoop dan dus maar dat het goed komt.. Als het echt niet gaat, is het wel mijn laatste hoop dan haha.
Ik doe m'n zoontje gewoon zelf met de tondeuse. Hij vind het ook niet prettig dus ik doe het als m'n man thuis is. We zetten een leuk filmpje op en hij krijgt wat te spelen en dan hup de tondeuse erover. Eerst deed ik alles op 1 standje, maar de laatste keer heb ik bovenop wat langer gelaten en dan van achteren echt kort. Volgens mij bovenop standje 6 en de rest 3 ofzo. Met de tondeuse kan je niet veel verkeerd doen hoor. In het uiterste geval scheer je alles op 1 en dezelfde lengte. Scheelt je in elk geval wel de haren doen 's morgens. Hier doe ik dan vaak z'n haren in een hanekam of in stekels. Nu is het eigenlijk alweer te lang en doe ik het wat opzij.
Hier niet autistisch maar wel hele goede ervaringen bij de normale kapper. Zelfs al een paar keer gelnipt door een stagiaire... Die hebben toch meer geduld met ukken lijkt het. En prima geknipt haar daarna. Wat ik wel altijd doe.. Is vantevoren even informeren wanneer een goed moment is. En dan niet op afspraak dus als het echt uitkomt en niet omdat de afspraak al 3 weken is en je dus moet stressen om op tijd te komen en dan in een volle kapperszaak moet zitten wachten tot je aan de beurt bent.
Hoi, ik zou de kapper van tevoren bellen en de situatie uitleggen. Misschien kun je al eens gaan kijken met je zoontje, dan weet hij wat hij zich erbij voor moet stellen. Je kunt op internet ook filmpjes vinden van zandkasteel of hoelahoep waarin het thema kapper zit, dit kun je bekijken. Verder zou ik thuis kappersspullen neerleggen zoals kam, kinderfohn, lege pot gel enz dan kan hoi met de dingenspelen die j dadelijk bij de kapper ziet. Laatst hoorde ik dat mijn kapster een jongetje had geknipt terwijl hij voor de raam naar buiten keek Nasr de auto's. Je kunt een iPad meenemen met zijn lievelingsfilmpjes erop. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Wat je eventueel ok nog zou kunnen overleggen is of er niemand bij je thuis kan komen knippen in zijn eigen omgeving. Veel succes!
Als een kinderkapper geen optie is zou ik op zoek gaan naar een betrouwbare, ervaren thuiskapster. Jij kent je kind het beste, als jij denkt dat hij daar volledig uit zn stekkertje zal gaan, zal dat ongetwijfeld gebeuren, een kapper is vaak druk, veel geroezemoes, verschillende (herrie) apparaten, veel heen en weer geloop enz. Probeer de prikkels te beperken door het in een voor hem veilige omgeving te doen, thuis dus, bereid hem voor, ga desnoods een paar keer kort oefenen met op een stoel zitten, handdoek om zn schouders, haren kammen, en probeer dit een beetje opbouwen. Dan merk je vanzelf hoe lang zn boogje gespannen kan staan, hoe snel hij eraan went, wat helpt om hem langer te laten zitten (filmpje, iets in zn handen, of juist gewoon niets zeggen en doorwerken) en wanneer je iemand langs kan laten komen. Succes
Ik zou naar een goede kapper gaan bij jou in de buurt. Onze uk was laatst bij de kapper helemaal overstuur ze waren niet eens begonnen.ze vonden het niet erg dat we weer gingen Na twee dagen weer gegaan .wel met voorbereiding,rustige ochtend, hij zei knippen auw.daar hebben we het over gehad.smiddags langs de kapper gelopen hij wou naar binnen. Ze hadden veel geduld,hij kreeg bekertje drinken met koekje.hij mocht na het knippen iets uitzoeken. Geen autistisch kindje maar een gevoelig mannetje dat onwijs nieuwsgierig en ondernemend is( 21 maanden) Misschien kun je nog beter voorbereiden om naast het vertelln gebruik te maken van plaatjes/ foto's Als het bij de kapper gaat zou je een boekje kunnen maken, fotos van de zaak,de stoel, scharen, misschien dat het dan door herkenning beter gaat.vaste kapper zou ook helpen. Succes!!