Ik werk op een kinderdagverblijf en daar heerst weleens de vijfde ziekte. De vijfde ziekte is besmettelijk in de twee dagen voordat het zichtbaar is en is zeer gevaarlijk voor zwangere tot drie maanden. Vrouwen die in de eerste helft van de zwangerschap de vijfde ziekte krijgen, hebben een iets verhoogde kans (9% ) op een miskraam of een doodgeboren kindje. Probeer een ziek kind dus altijd uit de buurt van zwangeren te houden. Helaas lukt dit niet altijd; de ziekte is immers besmettelijk in de week voordat de uitslag optreedt en de ziekte herkend wordt. Gelukkig heeft een groot deel van de volwassen de ziekte al als kind gehad. Wanneer je als zwangere in contact bent geweest met een kindje met de vijfde ziekte, is het wel verstandig even langs de huisarts te gaan. Nu ben ik nog niet zwanger, maar hopelijk zal dat wel snel zijn (bijna 1e poging ICSI) Ik zit er een beetje over in dat het erg besmettelijk is. Hoe zullen jullie erop reageren? Wat zou je doen? Groetjes Maamaa
Mss je huisarts even om advies vragen? En verder... tja is vervelend... maar je kunt toch moeilijk thuis blijven omdat je misschien zwanger kunt raken... ik denk eerlijk gezegd dat je er gewoon relaxed onder moet blijven en dat je er verder niets aan kunt doen.. Succes!
Ik zou, net als Female zegt, de huisarts om advies vragen. Je kunt maar beter van tevoren weten wat je moet doen denk ik dan.
ik werk in een groot kindercentrum en ook daar gebeurd het weleens. Ik heb dit reeds besproken met mijn VK en die gaf aan dat zodra er eengeval is op mijn werk dat we gaan bekijken of ik antistoffen heb ertegen. misschien dat je dit al bij voorbaat kunt laten testen door je VK als je zwanger raakt. Ik zou me nu niet al te druk erom maken. Bij ons heerst momenteel waterpokken. maar dit is alleen gevaarlijk als je 5 dagen voor of 2 dagen na de bevalling besmet raakt. dus wat mensen zeggen over de hele zwangerschap is niet waar bij waterpokken.
Ik ben zodra ik begon te werken bij de onthaalmoeder op allerlei kinderziekten getest ivm immuiniteit (bv mazelen, rode hond ed) en dan weet je welke ziekten je al gehad hebt, welke nog niet, welke voorzorgsmaatregelen je evt kan treffen
Inderdaad gewoon bloedtest laten doen of je immuum bent waarschijnlijk wel als je er langer werkt dan heb je het al gehad. Ik weet wel dat in Belgie vrouwen die op kdv of scholen werken niet mogen werken in het begin ivm cytomegalie virus maar dat heb ik ook al gehad.
Hoi maamaa, Ook ik werk op een kdv. Ben nu zelf zwanger en maak me ook enigzins wel wat zorgen omdat je de 5e ziekte niet meteen opmerkt. Toch probeer ik me er niet al te druk over te maken. De kans is niet zo heel groot. Ik ben wel meer alert op kindjes met koorts en vlekjes. Altijd moeilijk dit, maar ikzelf probeer me er niet te druk over te maken. Hoop dat jou dat ook lukt. Misschien kun je eens met een ggd bellen en meer informatie hierover vragen. Dit kan je misschien wat meer geruststellen. Huisarts om advies vragen kan ook nooit kwaad natuurlijk. Succes! Groetjes, Ellis