vandaag heb ik de juf van mijn zoontje gesproken er heerst bij hun de 5e ziekte en omdat ze weet dat ik zwanger ben, liet ze me weten dat ik beter voorlopig weg moet blijven, maar goed incubatietijd is iets van 2 wkn, ik was vorige week en de week er volop. Nu hoor ik van mn vk dat ik me beter moet laten testen hierop, het schijnt een ziekte te zijn die schadelijk is voor het 1e trimester, ze kalmeerde me wel maar ben gelijk weer bezorgd, heeft iemand hier meer ervaring mee? of weleens gehoord?
maar als het alleen schadelijk is voor de eerste trimester is er toch niks aan de hand want je zit toch in je tweede trimester of zie ik het helemaal verkeerd? (kan heel goed hoor ik heb er verder ook geen verstand van, heb er weleens van gehoord)
ellen: klopt, in het eerste trimester kan de kans op miskraam groot zijn, maar later kan een kindje iets van bloedarmoede oplopen hierdoor (zoiets begreep ik)
oke zie dat wist ik niet. Maar kun je je laten testen dan? Via bloedprikken ofzo? Dan zou ik het gewoon doen als je je ongerust maakt. hoop dat je een reactie krijgt van iemand die er meer vanaf weet!
Hoi Toen ik zwanger was van de 2e had mijn nichtje de 5e ziekte omdat we in dezelfde straat wonen zag ik haar ook in de besmetingsperiode. Toen bekend werd dat het de 5e ziekte was hebben we contact vermeden en heeft de vk me getest op de 5e ziekte. Ik bleek als kind de ziekte gehad te hebben dus was er geen gevaar,waarschijnlijk heb je het ook gehad als kind en is er geen gevaar.Ik zou zeker even laten testen als ik jou was helaas tot die tijd contact vermeiden. Weet alleen niks van de gevolgen wil je het wel krijgen heb toen nl niet gegoogled ben nl een overbezorgd typ. Hoop dat de test je wat gerust kan stellen.
Euhm....ik zal maar even bloed laten testen! Het is nl. niet "iets van bloedarmoede" maar de kans dat de foetus ernstige bloedarmoede kan krijgen! "Zwangerschap Voor zwangeren die de ziekte nog niet doormaakten (dus nog geen antistoffen tegen het parvovirus hebben) kan de ziekte voor de foetus fataal zijn. In het eerste trimester bestaat een verhoogde kans op een miskraam. Bij infecties van de foetus later in de zwangerschap kan zeer ernstige foetale bloedarmoede ontstaan (door remming van de bloedaanmaak) met groot risico op overlijden van het kind. Behandeling is mogelijk door het toedienen van een intra-uteriene transfusie. Bij vermoeden op infectie tijdens de zwangerschap kan in het moederlijke bloed gecontroleerd worden of al immuniteit bestond of dat sprake is van een recente infectie. In het laatste geval bestaat een indicatie om tot acht weken na begin van de infectie wekelijks echoscopisch onderzoek te doen gericht op kenmerken van foetale bloedarmoede. Bij vermoeden hierop vind meestal direct verwijzing naar de afdeling verloskunde (prenatale diagnostiek en foetale behandeling) van het LUMC, Leiden in Nederland of een universitair ziekenhuis in België plaats."
Ik was rond de 16 weken toen ik zwanger was van de 2e terwijl de 1e 5e of 6e ziekte had. Ik hoefde vlgs mn vk er niets aan te doen MITS ik er zelf ziek van was geworden.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet omdat ik op een kdv werk dat de 5de ziekte gevaarlijk is voor de ongeboren vrucht tot en met de 20ste week. Ik zal je zeker even laten testen of je genoeg anti-stoffen hebt. Een oud collega, zat toen er 5de ziekte heerste op het dagverblijf, nog onder de 20 weken en mocht van de werkgever dan ook niet aanwezig zijn op de groepen. Er werd toen aangepast werk voor haar geregeld, tot ze wist of je genoef anti-stoffen had of over de 20 weken heen zat. Dit doen ze niet voor niets!
ja wel eens van gehoord ik heb even voor je op google gekeken http://nl.wikipedia.org/wiki/Vijfde_ziekte er staan ook fotos bij hoe het eruit ziet. veel sterkte. De vijfde ziekte is een vrij onschuldige kinderziekte die ook wel aangeduid wordt als erythema infectiosum. Ze wordt veroorzaakt door parvovirus B19. De incubatietijd is zeven tot twaalf dagen. Ongeveer 60% van de volwassenen is tegen de ziekte beschermd, omdat zij deze al hebben doorgemaakt in het verleden.Symptomen Het kind krijgt kleine en grote vlekjes door elkaar, soms iets verheven boven de normale huid en felrood van kleur, eerst in het gezicht, dan op billen, armen, benen en romp. De huid gloeit en voelt warm aan. Het kind kan hangerig zijn en lichte verhoging hebben. Vlekjes verbleken in vier tot zes dagen. Meestal wordt het kind nauwelijks ziek. Het kind krijgt regelmatig ook gewrichtsklachten aan polsen, rug en knieën. De rode vlekken kunnen een hevig branderig gevoel van binnenuit geven, waarvoor pijnstillers gegeven kunnen worden. Oorzakelijke behandeling is niet mogelijk. De uitslag is na vijf tot negen dagen weer weg, maar kan onder invloed van warmte, kou, inspanning of stress weer terugkomen. De ziekte kan - ook door artsen - gemakkelijk worden verward met andere vlekjesziekten. Zekerheid is alleen te krijgen door gepaard serologisch onderzoek, wat vrijwel nooit zal gebeuren aangezien dit geen therapeutische consequenties heeft. [bewerk] Besmetting De ziekte kan als epidemie verlopen en enige tijd aanhouden. Het virus verspreidt zich door middel van kleine vochtdruppeltjes, uit de neus- en keelholte van het zieke kind, die door de lucht zweven. De drager is besmettelijk in de week voorafgaand aan de ziekte. Hierna niet meer. De incubatietijd is ongeveer tien dagen. De ziekte verloopt vaak onopgemerkt. [bewerk] Maatregelen * Het is belangrijk dat de school van het kind wordt ingelicht. De school zal de ziekte meestal melden bij de GGD om het verdere beleid te bepalen. * De school moet goed ventileren om verdere besmetting te voorkomen. * Omdat de besmetting al heeft plaatsgevonden op het moment dat de ziekte zich openbaart is het moeilijk om preventieve maatregelen te nemen (doch zie hieronder in geval van zwangerschap). [bewerk] Zwangerschap * Voor zwangeren die de ziekte nog niet doormaakten (dus nog geen antistoffen tegen het parvovirus hebben) kan de ziekte voor de foetus fataal zijn. In het eerste trimester bestaat een verhoogde kans op een miskraam. Bij infecties van de foetus later in de zwangerschap kan zeer ernstige foetale bloedarmoede ontstaan (door remming van de bloedaanmaak) met groot risico op overlijden van het kind. Behandeling is mogelijk door het toedienen van een intra-uteriene transfusie. * Bij vermoeden op infectie tijdens de zwangerschap kan in het moederlijke bloed gecontroleerd worden of al immuniteit bestond of dat sprake is van een recente infectie. In het laatste geval bestaat een indicatie om tot acht weken na begin van de infectie wekelijks echoscopisch onderzoek te doen gericht op kenmerken van foetale bloedarmoede. Bij vermoeden hierop vind meestal direct verwijzing naar de afdeling verloskunde (prenatale diagnostiek en foetale behandeling) van het LUMC, Leiden in Nederland of een universitair ziekenhuis in België plaats.
bedankt voor alle reacties, ben gisteren bij mn huisarts geweest en die liet me vanochtend bloedprikken, we hopen t beste!
heb mn uitslag vandaag binnen schijn het gehad te hebben toen ik klein was dus antistoffen zijn aanwezig en voor de rest is alles mooi volgens de assistent! pfoeh hehehe