5e ziekte

Discussion in 'Gezondheid' started by Danielle86, Jul 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. emmy80

emmy80 Lid

Dec 21, 2011
    45
    0
    0
    ass. afdelingsmanager levensmiddelenbedrijf
    Zwolle
    kan me heel goed voorstellen hoe jij in spanning zit!

Bij mij is uit bloedonderzoek vastgesteld dat ik of voor mijn zwangerschap of in de eerste 9 weken de rode hond heb gehad!
    Ik stond al sinds 14 weken onder controle ivm groei baby. De 20 weken echo was prima, alleen de groei bleef iets achter, maar mijn dochter woog ook maar 4 pond en was dus ook een kleintje!
    In de weken daarna bleek onze kleine toch wel erg klein te zijn. Dus om de twee weken een groei-echo. Met 28 weken een uitgebreide check gehad, omdat de groeiachterstand ook kan duiden op afwijkingen (chromosoom/down etc). Behoorlijk stress-volle periode geweest, maar de echo was prima, geen rare dingen te zien!
    Toch nog even bloed geprikt, en daaruit bleek rode hond! En ook in het bloed van 11 weken bleek het al te zitten, alleen wordt daar niet standaard op gecontroleerd!
    Heb niets gemerkt van rode hond-virus, geen vlekjes, koorts of wat dan ook en ben vroeger wel gevaccineerd. Ga er daarom vanuit dat de baby het niet heeft gekregen, maar dat kunnen ze pas na de geboorte constateren. Maar het maakt de zwangerschap ineens minder zorgeloos. Op internet kan ik nergens een vergelijkbare ervaring vinden tot ik dit las.

Sorry voor mijn lange verhaal, maar wilde het ff delen! Succes met alle echo's en duim voor je dat alles oke is! Zelf morgen weer een groei-echo, spannend!

2. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    2,787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Jeetje, voor jou ook wel heel erg spannend dan! Al die groei echo's!
    Rode Hond is toch Rubella? die is mij wel standaard gecheckt door de verloskundige. Vervelend dat je daar dan uitgerekend tijdens je zwangerschap mee te maken krijgt he? Daar verbaas ik me nog wel eens over, in 26 jaar krijg ik het niet (als kind niet, maar als kleuterjuf ook niet) en uitgerekend op het moment dat je niet meer met kinderen werkt en het ook niet kunt gebruiken krijg je het!

Hopelijk heeft je kleintje er niets aan over gehouden die spanning zal nog wel even blijven! Hoeveel weken ben je nu zwanger? Krijg je nu tot de bevalling elke week een groei echo?
    Succes!

3. emmy80

emmy80 Lid

Dec 21, 2011
    45
    0
    0
    Zwolle
    Ja, Rubella inderdaad!
    De arts zei dat dit niet standaard gecheckt wordt, omdat het merendeel van de vrouwen hiervoor is ingeent. Toch kun je het dan wel krijgen blijkbaar. En juist in de eerste 12 weken is het virus het gevaarlijkst en is de kans op afwijkingen het grootst (80 tot 60%). Best griezelig toen ik dat allemaal las, maar de arts acht de kans eerder klein dan groot. Dat stemt me enigzins gerust. Lijkt me dat een arts dat niet zomaar durft te zeggen!

Ben nu 31 weken zwanger trouwens en krijg om de 2 à 3 weken een groei-echo. De kleine zit nu op de onderste curve qua groei, maar dat was bij mijn dochter ook zo, alleen werd dat pas rond de 36e week geconstateerd (placenta functioneerde niet goed meer). Vandaar al die controles nu.

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Rubella word normaal standaard in heel NL geheckt bij de 12 weken bloed controle en staat ook standaard op het bloedprikformulier bij het zwangere lab. Dan ben jij echt een uitzondering op de regel want het is echt standaard protocol. 5e ziekte vind ik dat dat ook standaard gecontroleerd moet worden maar helaas :(

Veel sterkte en succes dames, duim voor jullie dat alles goed blijft gaan

5. emmy80

emmy80 Lid

Dec 21, 2011
    45
    0
    0
    Zwolle
    Ik heb inderdaad van veel mensen gehoord dat daar standaard op gecontroleerd wordt. Ben ik ook wel een beetje boos om, dat het bij mij dus niet gebeurd is.
    Moet morgen weer heen, ga toch nog even navragen waarom het niet bij 11 weken gecheckt is! Moet zeggen dat ik van het bloedonderzoek op 11 weken destijds helemaal niets gehoord heb. Dus ben er vanuit gegaan dat er geen bijzonderheden waren.

6. SannevH

SannevH Actief lid

May 1, 2005
    443
    0
    0
    Tilburg
    Jeetje Daan wat heftig!! Begrijp in een keer je opmerking van daarstraks over hoe spannend de 20weken echo zal zijn! (K)

7. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    2,787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Op zich is de 20 weken echo niet spannender voor mij dan voor een ander. Heb nu elke week een echo waarin bloedstroom in de hersentjes wordt gemeten en dat is wel spannend en als die goed zijn, die metingen, dan zijn er sowieso verder ook geen afwijkingen die door de ziekte zijn ontstaan.
    Maar ja, brengt een hoop onzekerheid en stress met zich mee in een periode (zwangerschap) dat je dat eigenlijk helemaal niet wilt.

8. SannevH

SannevH Actief lid

May 1, 2005
    443
    0
    0
    Tilburg
    Nee kan ik me voorstellen. Je wilt genieten van je zwangerschap en van de echo's en al die zorgen helpen niet echt mee. Gelukkig is het tot nu toe allemaal goed!!!

Share This Page