5e ziekte

Discussie in 'Gezondheid' gestart door beebielove, 4 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebielove

beebielove Bekend lid

18 jan 2012
    957
    33
    28
    Hi dames, wat ongelofelijk balen mijn dochter heeft de vijfde ziekte..ik ben nu 21 weken zwanger. Weet iemand of dit kwaad kan? Op site rivm staat van wel, maar volgens huisarts en verloskundige niet.. Heb vanochtend wel bloed laten prikken om
    Te kijken of ik antistoffen heb, maar die uitslag duurt n week :( kortom
    Zit beetje in de stress ook door de verschillende dingen die je leest...

Lfs bbl

2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Voor zover ik weet is het enkel gevaarlijk tot de 20 weken ivm met kleine verhoogde kans op mk.
    Omdat ik een dreumes heb heb ik mn zorgen al gelijk geuit bij de intake van de vk toen.
    Ben gelijk gecontroleerd aangezien je toch bloed moet prikken.
    Ik heb antistoffen dus de ziekte als kind gehad.
    Kun je mss vragen aan je moeder of zei zich kan herinneren of je het hebt gehad?

3. Chant88

Chant88 Actief lid

9 aug 2012
    130
    0
    16
    Zuid-Holland
    Ik werk met kinderen en op mn werk was er ook een meisje met de 5e ziekte. Ik heb toen gelijk de verslokundige gebeld , omdat ik geen antistoffen had ( was al geprikt erop vanwege mn werk) maar ze zei dat het verder niet echt kwaad kon, omdat ik al wat verder was toen ( 19wkn) Hopelijk heb je de antistoffen .. en als je ze niet hebt betekent het ook niet dat je zelf gelijk de 5e ziekte krijgt..

4. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ik heb de 5e ziekte gehad tijdens de zwMgerschap. Ook na de 20 weken kan het kwaad, de kans wordt alleen iets kleiner.
    Hier resulteerde het in 10 weken lang elke week een echo om de bloedstroom. In de hersenen te meten om te kijken of de kleine bloedarmoede ontwikkelde door de 5e ziekte.
    Je mag me altijd een pb sturen! Succes!

5. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Ik lees met belangstelling mee dames. Gisteren te horen gekregen dat op het kinderdagverblijf van mijn zoontje van 1,5 de 5e of 6e ziekte heerst. Ik ga hem dus niet brengen en halen, maar zijn er verder dingen die jullie me adviseren?

6. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    JD ik zou vragen of je kindje met het desbetreffende kindje in een groep zit.
    Zo nee, is de kans klein op besmetting. Zo ja, voor de periode dat het kindje de ziekte heeft vragen of je eigen kindje in een andere groep geplaatst kan worden.

7. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    #7 JD74, 8 nov 2013
    Laatst bewerkt: 8 nov 2013
    @Danielle, wat heftig elke week een controle. :( Is het wel allemaal goed gebleven/gekomen?

Dankjewel Birds86, ik heb net de huisarts gebeld en hij adviseerde toch om ons mannetje voorlopig thuis te houden. Het is hele relaxte huisarts (soms te zelfs..), dus ik neem hem maar serieus.

Dus even extra tijd met mijn lieverdje en even flink regelen met werk.. :p

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Uitslag een week? Toen ik in dezelfde situatie zat, ging ik zaterdagochtend bloedprikken in het ziekenhuis. Dezelfde middag werd ik gebeld met de uitslag. Ik heb antistoffen. Ik zou eens maandag gaan bellen of ze de uitslag niet al binnen hebben!

Ze zeggen eerst dat het tot 20 weken kwaad kan, maar als je verder kijkt, blijkt er wel degelijk kans op gevaarlijke foetale bloedarmoede, op te lossen door een bloedtransfusie bij het kindje in de baarmoeder..... Ik kreeg het Spaans benauwd toen ik het las!

Ik denk dat het brengen/halen niet zo gevaarlijk is, maar veel risicovoller zou het zijn als je eigen kindje het zou krijgen (als je geen antistoffen hebt). En die kans bestaat natuurlijk als het heerst op het KDV van je kind.

Mij werd trouwens door het WKZ een vaccin aangeboden, zou ik het niet gehad hebben. Maar later vernam ik via dit forum (en bevestigd door RIVM) dat er helemaal geen vaccin bestaat tegen de 5e ziekte.

9. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ja bloedarmoede kan voorkomen en dan is de enige optie een bloedtransfusie in de baarmoeder. Om de bloedarmoede te weten te komen waren die echo's en metingen. Hier geen 5e ziekte over gedragen gelukkig.

Er is idd geen vaccin voor.

En ze zeggen dat het niet zo besmettelijk is en je het enkel krijgt door intensief contact (verzorgen enz) en dat wil ik best geloven, maar ik was zwanger van de eerste, en was in se ziektewet en ben niet met anderen in aanraking gekomen en ik heb geen mensen verzorgd... En toch had ik het...

10. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Poeh heftig!!

Welke kinderziekten zijn nog meer gevaarlijk? Heb nu 2 kleine kids en ben zwanger..ben beetje bang voor kinderziekten.

11. beebielove

beebielove Bekend lid

18 jan 2012
    957
    33
    28
    Ga maandag ook bellen maar dan is t n week geleden.. Dochter is ondertussen vlekvrij. Bedankt voor jullie reacties! Hopelijk blijkt dat ik antistoffen heb en me voor niets n week heb druk gemaakt!

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Cmv en rode hond

13. Miek22

Miek22 Actief lid

29 sep 2011
    325
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Ik heb ook een kindje gehad met de 5e ziekte toen ik 16 weken zwanger was, volgens verloskundige kan het inderdaad kwaad tot 20 weken en daarna niet meer. Heb dus bloed laten prikken en gelukkig heb ik het gehad.

Ik zou me niet teveel zorgen maken als ik jou was, je bent en al over de 20 weken heen en de kans dat je het zelf hebt gehad is heel groot!

Beterschap voor je dochtertje!

14. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb zelf de ziekte gehad toen ik 21 was en dat terwijl de artsen zeiden dat dat niet KON als je volwassen bent. Het bleek wel te kunnen en ze kwamen er pas laat achter omdat mijn symptomen heel anders waren. De artsen zeiden dat het voor kinderen niet ernstig is (en je het zelfs soms niet eens merkt) maar wat heftiger voor volwassenen. Kleintjes hebben er dus nauwelijks last van dis je hoeft je geen zorgen te maken. :)

15. beebielove

beebielove Bekend lid

18 jan 2012
    957
    33
    28
    Had t gelukkig al gehad dus resistent :) pfuuuwwww

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Het gaat hier om het gevaar voor het ONGEBOREN kind!

17. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Gelukkig maar! Pak van je hart!

Deel Deze Pagina