: : Mijn moeder is na mij bevallen van nog een dochter met de ziekte Spina Bifida. Nu wil ik ook graag zwanger worden, maar wil graag weten wat het risico is voor mij. Of de kans groot is dat onze baby ook grote kans heeft op deze ziekte. En wat kan ik eraan doen om het risico kleiner te maken als het erfelijk is. : : Mijn zusje leeft helaas niet meer, zij is een paar weken na de geboorte overleden.
Hi michella, Een spina bifida ook wel neuraalbuisdeffect ofwel open ruggetje heeft niet 1 oorzaak. Erfelijke en omgevingsfactoren spelen een rol. We weten nu dat het slikken van foliumzuur helpt bij het sluiten van de neural buis. Daarom wil ik je ook zeer aanbevelen om als je een zwangerschapswens hebt gelijk te starten met foliumzuur, je gebruikt dit tot ongeveer de 10e week van je zwangerschap. Omdat jouw zusje een spina bifida had kom je in aanmerking voor een structuele echografie. Ze zullen dan heel goed kijken of het ruggetje van jou kindje gesloten is. Je kan deze vraag ook stellen bij een geneticus. Of ga naar www.erfelijkheid.nl Groetjes Imke
hoi Michella, je komt in aanmerking voor het slikken van de hoge hoeveelheid foliumzuur, deze kun je bij de apotheek krijgen, ipv 0.5 mag mag jij 5 mg per dag nemen, omdat spina bifida in je familie voorkomt. Mirjam