Beste lactatiekundige, Mijn zoontje is 6 weken. Hij krijgt volledige BV en dat gaat goed. Ik heb vandaag de dubbele elektrische kolf binnengekregen die ik besteld had. De reden dat ik die gekocht heb is omdat ik een voorraadje aan wil leggen voor als ik weer ga werken of een weekendje/dagje alleen met mijn man weg wil. Nu is mijn vraag: Ik geef om de 3 uur BV (ook 's nachts) wanneer zijn nou de momenten om te kolven?? Plus: als ik kolf (heb met een handkolf geprobeerd) komt er niet erg veel melk uit. Ik krijg slecht een toeschietreflex... en soms houdt het tijdens zo'n kolfsessie opeens op. Heb je tips? Alvast bedankt!! Groeten, Susan
Kolven moet je leren, dus is het sowieso goed om wat te gaan oefenen. Het moment waarop de meeste vrouwen veel melk hebben is meestal 's morgens. Je zou dan kunnen kijken of er na de borstvoeding nog wat melk af te kolven valt. Als je dan voldoende bij elkaar hebt gesprokkeld kun je eens een fles moedermelk geven, en een hele voeding af gaan kolven. Om het toeschieten van de melk te vergemakkelijken is het goed om een vast ritueeltje te bedenken. Vast plekje; alles klaarzetten, glaasje drinken erbij, etc. Na verloop van tijd gaat je lijf al reageren als je alleen nog maar aan het klaarzetten bent. Een warme doek kan helpen om de toeschietreflex te bevorderen. Met je handen wat borst-massage toepassen kan ook goed helpen. De ene vrouw kolft veel gemakkelijker dan de andere. Massage en enigszins stuwen tijdens het kolven kan ook helpen. Succes Linda