peuter 2 jaar hoeveelheden

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Jessmin, 13 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Beste voedingsdeskundige,

Mijn dochter lust geen brood en daarom weet ik vaak niet goed wat ik haar wél moet geven. Eerst zal ik even aangeven wat ze wél eet:

's ochtends 200 cc opvolgmelk (2+) met bambixpap (vanaf 12 mnd; peuterontbijt)
    's middags vaak een cracker/avocado/gebakken ei/cashewnoten/ pecannoten (ongezouten en ongebakken) met 200 cc gewone melk. Ze eet vaak maar een handje noten, een half ei, maar bv wel weer een hele cracker of een hele avocado.
    's avonds Olvarit potje 250 mg en 100 cc yoghurt en 200 mg fruitpotje Olvarit.

Ik moet haar alles voeren want ze heeft niet veel animo voor eten. Daar gebruik ik dan speelgoed bij omdat ze anders binnen 2 minuten alweer uit de stoel wil. Doordat ze nu doorheeft dat ik wil dat het op gaat, doet ze dit ook plichtsmatig en laat zich tegenwoordig ook makkelijker overvoeren. Ik merk dus ook dat ze meer aankomt dan ik gewend ben. Ik vraag me dus af of dat wat ik haar geef teveel is? Ik weet dat de zuivel erg veel is, maar dat doe ik voornamelijk omdat ze dus geen brood wil en vaak dus maar een beetje van iets anders wil eten omdat hetgeen ik haar geef ter vervanging niet te voeren is met een lepeltje (niet als prutje iig, en dan accepteert ze voeren een stuk slechter). Vandaar dus dat ik haar trek verder opvul daarna met 200 cc zuivel. Kunt u misschien naast aangeven of ze teveel eet, tips geven wat ik nog meer kan gebruiken als lunch? Ei en nootjes zijn bovendien ook eiwitrijk dus haar voeding bestaat nu wel uit erg veel eiwit. Dingen zoals ontbijtkoek gaan er ook niet in trouwens. Misschien zou ik het fruitpotje (200 gram) naar de middag kunnen doen, maar dat en 100 cc melk lijken me dan weer erg weinig? Dan nog zou ik op 400 cc zuivel komen trouwens, maar dat is beter dan de 500 die het nu is. Sorry voor het verhaal, maar misschien dat u kan helpen meedenken of dit anders moet/kan?

Alvast dank voor uw tijd!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Qua melk- en melkproducten heeft je dochter nu voldoende aan 300-400 melk- en melkproducten. Meer is niet nodig. Dit kan anders ook voor meer verzadiging zorgen waardoor je dochter bijvoorbeeld minder van andere voedingsmiddelen eet.
    Misschien kun je proberen om een keer soep met brood te geven. Dan wordt het lekker zacht en met een smaakje. Of bijvoorbeeld crackers met jodium (zit ook in boord) erin, bv. van Lu maaltijdcrackers. Of brood waar bruin in zit, bv. van Becel.
    Dit is vaak ook een periode dat ze leren nee zeggen. Wanneer je dan wat anders geeft zal je kindje de volgende keer ook sneller geneigd zijn om gelijk weer nee te zeggen.

Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina