Ik kreeg net een mail van FBTO dat mijn eigen risico volledig afgeschreven gaat worden. Ik ben gaan inloggen en las dat er 1682 euro aan onderzoeks/laboratorium kosten zijn afgeschreven 11 juni. Het enige dat ik kan bedenken is dat het om mijn vlokkentest gaat. Meer details dan dit en een onderzoeksnummer kon ik niet vinden. Maar ik dacht dat dit niet van je eigen risico af hoort te gaan of vergis ik me?
Oke, het is ook wat het is hoor, maar ik dacht dat dit niet hoorde. En als de beschrijving dan zo vaag is dat de zorgverzekeraar ook niet weet dat het om een vlokkentest gaat moet ik er nog even achteraan. Maar als het wel klopt heb ik gewoon 'pech'.
Wij hebben twee kinderen met een genetische afwijking, dus dan zou het volgens dit toch vergoed worden?
Het wordt ook vergoed vanuit de basisverzekering, maar komt wel eerst ten laste van het eigen risico. Dat is vrijwel met alle zorg vanuit de basisverzekering, enkele uitzonderingen, zoals bijv verloskundige zorg, maar laboratorium zorg, bloedonderzoek, vlokkentest etc valt daar dan weer buiten en komt wél ten laste van het eigen risico.
Verschilt niet per verzekeraar. Dit is wettelijk bepaald. de vlokkentest gaat dus zelf niet van het ER. De laboratoriumkosten dus wel.
Bij mijn zorgverzekeraar wordt het vergoed vanuit de basisverzekering. De vlokken test. Ik zou FBTO even bellen, maar als het daar ook zo is dan klopt het wel, want via de basisverzekering spreek je eerste (verplichte/vrijwillige) eigen risico aan. Als je eigen risico al op zou zijn, zou het wel volledig vergoed worden.