Hoi Vandaag 2de groeiecho gehad en ben precies 31 weken. Laatst was ons meisje al wat kleiner.. Ze groeit wel maar is kleiner dan gemiddeld. Vk had t over allerlei getallen en zegt mij helemaal niets. Botje van het bovenbeentje werd gemeten op 29w4d ze zei dathet helemaal niet ernstig was en dat ze verder het 100% goed doet en dat sommige kindjes wat kleiner zijn maar ik maak me togh best zorgen achteraf. Ze plannen geen groeiechos meer in houden gewoon de groei van mijn baarmoeder in de gaten maar lig er nu toch weer wakker van Iemand ervaring hier mee? Kan er niet van slapen namelijk
Hoi Joanne92, Ik ben 9 weken geleden bevallen van een mooie en gezonde dochter. Ik heb ook de groeiecho van 30 weken gehad en ik ben gelijk doorgestuurd naar het ziekenhuis, omdat ze achter liep in de groei. Je moet je echt niet gek laten maken hoor, want uiteindelijk is mijn dochter gewoon in proportie, ze is gewoon een petit dametje. De laatste 9 weken van de zwangerschap heb ik niet kunnen genieten, omdat ze mij steeds gek maakten met de "groeiachterstand" die ze zogenaamd zou hebben. Haar bovenbeen werd steeds gemeten dat ze 4 weken achterliepen en ook haar buik zou 5 weken achterlopen. Ze werd 2000gr geschat op de laatste echo voor haar geboorte (op de dag van de keizersnede) en was uiteindelijk 2600gr. Je moet je echt geen zorgen maken, want al die metingen.. Technologie is mooi, maar het heeft absoluut niet altijd gelijk. Geniet van de laatste paar weken en als je de beeb ziet, dan merk je echt niets van die korte benen waar de vk het over had. Xx
Bedankt voor je reactie! Ik las al vaker dit soort verhalen maar dan ben ik bang dat het bij mij tog niet goed is. Haar buikje en beentje lopen een weekje achter. Ze had het overal allemaal curven enzo maar zegt mij niets.enige wat ik d8.. Wat eng, wat nu !? Vl en ik zijn beide klein en ik heb ook korte benen. Maakte me toch zorgen maar dit soort verhalen zijn dna toch welmweer fijn om te horen ookal is genieten alsnog wel wat moeilijk nu
Ik begrijp je helemaal. Ik ben zelf ook klein en heb korte benen, haar papa weer niet. Ach, in doktertaal klinkt het allemaal veel erger dan het eigenlijk is. Probeer er niet wakker van te liggen, je beeb doet het echt wel goed. Hoe meer stress en bezorgdheid, hoe minder de beeb gaat groeien. Hihi, denk daar maar aan. Over 9 weken ben je het helemaal vergeten en lach je om het verhaal van een iets kleinere buik en benen. Zie je niets van! Xx
Ja heb ik ook ervaring mee, en als hun zich geen zorgen maken moet jij het ook niet doen. Elk mensje groeit weer anders je hebt grote baby's en kleine baby's die ter wereld komen.. Ik had ook zo klein ukkie die ook een anderhalve week met haar beentjes achterliep verder doet ze het prima en is het nu een druk meisje van 1. Geen zorgen dus niet nodig. Geniet van je zwangerschap. Veel liefs
Meestal is het inderdaad niks, maar een verdere groeiecho is geen overbodige luxe toch? Ik wil je niet ongerust maken, weet ook niet hoe groot/zwaar ze jouw baby hebben geschat, maar bij ons is het ook zo begonnen dat de kleine bij de 31+0 weken echo iets te licht was, kwamen uit op 29+? weken. Door verdacht op preeclampsie in week 32+5 hebben ze in het ZH wederom een groeiecho gemaakt (geen idee waarom eigenlijk) en toen vonden ze hem weer "ietsjes" te licht, maar het verschil met andere babys werd wel groter, toen zat hij op p13. 2weken later op aandringen van mijn partner en mij weer een echo gehad, nu liep hij al 3,5 weken achter op groei! En wat bleek tijdens het doppleronderzoek; placenta insufficientie. Ze houden nu wekelijks zijn groei bij, als hij niet meer aankomt moeten ze hem meteen halen en hij weegt maar 1600 gr. Ik bedoel maar, een groeiecho duurt maar 20 minuutjes.
Als je je zoveel zorgen maakt bel dan terug en vraag om een gesprek. Je kan niet nog 9 weken in onrust gaan zitten. Het is een kleine moeite voor hun om over een week of 3 a 4 weer een groeiecho te maken. Verder kan het ook maar zo zijn dat ze ineens wel een groeispurt maakt en tegen het einde weer wat heeft ingehaald. Maar als ik het zo lees is ze niet extreem klein dus persoonlijk zou ik me er niet al te druk over maken. Het blijft een meting en als ze 2mm minder meten dan dat het beentje is dan zit je er al weer een paar dagen onder.
Wat vervelend dat je er zo slecht van hebt kunnen slapen. Ik heb deze zwangerschap veel ervaring met groeiecho's. Het belangrijkste is dat je kindje blijft groeien, ook al is het vergeleken met het gemiddelde (iets) te klein. Dit kunnen ze met groeiecho's het beste meten, maar als ze het niet heel erg nodig vinden, dan zou ik me er zeker niet druk om maken. Met de 20-wekenecho kregen wij te horen dat ons kindje wat aan de kleine kant was, maar dat er niets was waar we ons zorgen over hoefden te maken. Als we voor de zekerheid een extra groeiecho in het ziekenhuis wilden, mocht dat. Dat hebben we toen gedaan, maar achteraf heb ik er spijt van. De focus werd zo gelegd op wat er allemaal afwijkend was, dat ik veel minder heb kunnen genieten van de zwangerschap, elke drie weken een groeiecho en elke keer was er wel iets anders dat onder de maat was (eerst het hoofdje, toen de buikomvang, daarna het bovenbeentje en het hartje is ook meerdere keren onder de loep genomen...). Nu, met 32 weken is ineens alles goed. Het kindje is van de P3 groeilijn naar de P40 gegaan, wat het hartje betrof vielen alle verdachte 'afwijkingen' binnen de normaalgrenzen... en ineens is het allemaal niet meer nodig. Stress is om niks geweest. Nog een week of 7 om toch maar eens met genieten te beginnen. Met een kleine achterstand, maar met een mooie groei op eigen curve zou ik proberen het los te laten. Ik snap dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar weet dat ze je toch goed in de gaten zullen houden. En daar zijn in principe geen groeiecho's voor nodig. In ieder geval sterkte, ik hoop dat je beter kunt slapen
Het zegt eerlijk gezegd heel weinig. Ik had prima groeiecho's ivm dysmaturiteit oudste zoon. Bijna 4 weken geleden bevallen met 37 weken van een inimini dochter van ong 45cm en 2.504 kg. Nu is ze wel gemeten 48.5 cm en weegt 3.200kg en dat in nog geen maand tijd. Ik ben zelf klein 1.58cm maar vriendlief is 1.96cm!! Niemand is gemiddeld ook baby 's niet!!!
Mijn baby wordt juist 2 weken groter gemeten dan gemiddeld. Vraag me af of hij dan ook twee weken eerder komt? HEt rare is dat mijn buik weer heel klein is vergeleken met andere zwangere die nog minder ver zijn dan ik.. Denk dat geen enkele baby precies n getallen is uit te drukken hoor. Zolang het niet een schrikbarende groeiachterstand is zal ze gewoon wat kleiner zijn. Misschien heeft het te maken met dat je zelf ook klein bent? Ik ben zelf nl vrij lang. Ik weet het niet hoor, zou misschien kunnen.
Mijn oudste dochter liep vanaf ongeveer 25 weken ook steeds een week of soms twee weken achter op de echo's. De vk heeft hier nooit echt een probleem in gezien (of dit in ieder geval niet naar mij gecommuniceerd) en ik zag er nooit wat verdachts in. Bij de geboorte was mn dochter inderdaad een stukje kleiner dan gemiddeld (maar niet lichter, haha) en dat is ze nog steeds. Al haar vriendinnetjes zijn een kop groter. Ze heeft altijd zo rond de -2 of soms -1 lijn gezeten. Zelf ben ik ook niet groot (al mijn vriedinnetjes zijn ook een kop groter ) en ik ben dan ook niet verbaasd. Kan het niet gewoon zo zijn dat jouw kindje ook gewoon niet van die lange mensen genen heeft? We kunnen niet allemaal topmodellen zijn.
Ze had het over dat ze op lijn P32 zit en het gemiddeld nederlandse kind op P50. Nou zit er ver weg indo bloed in mijn familie maar ik weet niet of dat zo ver door trekt want ben natuurlijk gewoon nederlands Daarom vond ik het verschil vrij heftig klinken Ook mijn buikje is bescheiden, hoor het ook veel maar ben toch 10 kilo aangekomen (en ik pas gewoon mijn eigen leggings en truitjes) dus heb het idee dat het meer de baby en vocht is(hopelijk anders word het echt lijnen na d ebevalling) Maargoed ze bleef wel paar keer meten en ze zei dat ze kleiner is dan de gemiddelde nl baby, maar dat het kon zijn omdat ik 1,65 en vl 1,75 is en ook dat meisjes vaker kleiner zijn. Ze vonden het ook niet nodig om meerdere echo's te doen en houden nu mijn baarmoedergroei bij en mocht mijn buik niet groeien of mocht ik haar weinig voelen bewegen dan moest ik bellen. Al met al niet zo ernstig maar ging daar toch wel bezorgd weg. Daarom dat ik hier op zoek was naar ervaringen of dit vaker zo is bedankt voor de reacties doet me goed om te zien dat ik niet de enige ben
Oooo als ze P32 zit dan zou ik me daar zeker geen zorgen over maken. Onze meid zit rond de P10 lijn. Dus nog veel kleiner dan jullie meisje en mijn gyn ziet nog geen rede tot zorg. Belangrijkste is dat ze goed groeit in eigen lijn. Maarre even wat anders. Nou lees ik weer van je dat je bezig bent met je eigen lichaam. Lijnen na de bevalling?? Maak je niet druk! Bovendien is lijnen na de bevalling echt niet goed voor je. Je hebt alle voedingsstoffen nodig om te herstellen. Als je gaat lijnen dan komt dat je lichaam zeker niet ten goede. Laat het hele gewicht/lijnen/figuur enz. gewoon los. Je bent zwanger!
Nou lijnen niet, daar ben ik niet de aangewezwn persoon voor. Hou te veel van wat lekkers af en toe. Bedoelde meer beenspieroefeningwn. Om mijn buikje maak ik me totaal niet druk, het zijn meer me stalpoten (ff grof gezegd) En ik zal het wel los moeten laten, want de kilos komen er toch wel bij of ik nou op mijn voeding let of niet Ik maak me altijd veelste druk om van alles, maar het getrappel van mijn meisje is het allerbelangrijkst P10 is ook weer een heel verschil idd. Volgens mij was ze van p34 naar p32 gegaan maar toch groeide ze wel gewoon mee op die lijnen. Al die cijfertjes etc.. Snapte er helemaal niets van!
Als je onduidelijk hebt tijdens een echo moet je vragen hoe het zit Nu zit je thuis met vragen en zorgen. P50 is de gemiddelde groei van een baby. Als ze op P32 zit betekend het dat 32% van de baby's kleiner is. Dus bij ons meisje (P10) is maar 10% van de baby's kleiner.
Ik heb vandaag ook weer de 3e groeiecho gehad. Ben 30 weken zwanger. Meisje was weer gezakt naar de P10 lijn. Mijn zoontje is geboren met P2, dus vandaar de extra groeiecho's. Ik moet nu de komende 2 weken 1 dag minder werken (dus van 3 naar 2 dagen werken) en veel rusten. Daarna weer een groeiecho. Als ze dan onder de P10 lijn duikt mag ik helemaal niet meer werken en zouden ze kijken om me met 38-39 weken in te leiden. Bij dit meisje en bij mijn zoontje was alles gemiddeld, behalve de buikomvang. Die liep dus achter.