Over dat vermoeden van hoogsensitiviteit: ze heeft wel problemen met bepaalde structuren dus die dingen geven we al niet. Ik vraag haar ook vaak genoeg of ze het wel lust/lekker vindt, wat ze dan beaamt. Ook zeg ik dat het niet erg is als ze iets niet lust/lekker vindt, dat ze het gewoon moet zeggen zodat ik het weet, maar dat is dus niet het geval volgens haar. Maar mede door die sensiviteit is ze enorm empathisch, cijfert ze haar eigen behoeftes weg, wil het in de ogen van anderen graag goed doen en mede doordat ze zich overaangepast gedraagd (zoals in dat artikel vd Volkskrant), kan het zijn dat ze me hiermee wat naar de mond praat... Gisteren het ontbijt weggelaten en de rest van de dag at ze wel sneller dan anders. Ze voelt precies ook wel aan dat het 'beladene' er wat af is want ze lijkt contenter dan anders. Nu haar gevoelswereld nog proberen doordringen, kleine stapjes voorwaarts!
Ik zou zeker naar het emotionele stuk gaan kijken en daar mee aan de slag gaan. Als je moeder weg gaat/is, heeft dat natuurlijk een enorme impact. Als ze dan ook niet praat over haar gevoelens, zet ze zichzelf steeds meer vast en bouwen dingen zich intern op. Voor de sensitieve kant zou je eens op de site gevoeligkind.nl kunnen kijken.