Informatie gezocht: miskraam? Buitenbaarmoederlijke zwangerschap?

Discussie in 'Miskraam' gestart door MadHatter, 13 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadHatter

MadHatter Lid

22 jun 2020
    10
    2
    3
    Vrouw
    Goedemorgen,

wegens pcos heb ik in de maand maart ovulatietesten gedaan, om te bekijken of ik een eisprong zou hebben. Dit bleek zowaar het geval te zijn, op 15 maart een positieve ovulatietest. De dag ervoor onbeschermde seks gehad. Echter was dit nog niet helemaal de planning: ik ben nog niet zo lang geleden bevallen en uit een soort paniekreactie heb ik de dag erna (16 maart) de morning afterpil geslikt. Dat was dus twee dagen na de seks.

echter twee weken na de positieve ovulatietest had ik een positieve zwangerschapstest. Licht positief, lijntje liep niet goed op. Dat weekend (toen dacht ik dus 4+4 te zijn) hcg geprikt, was 76. Testen bleven een beetje stabiel en een week na nod kreeg ik bloedverlies. 1 dag als een menstruatie en daarna minimaal. Dit heb ik nu nog steeds. Verloskundige wil niks doen dan afwachten. Ik heb gister elders een echo laten maken, dacht 6 weken te zijn. Behalve verdikt baarmoederslijmvlies, niks te zien op een echo. Echoscopiste dacht of heel pril (zeker niet meer dan 5 weken) of miskraam. Maar priller kan eigenlijk niet, want ik test al twee weken positief. Test thuis nogmaals gedaan en hoewel die altijd licht positief is geweest, knalt die nu.
    Vandaag weer hcg geprikt: 370. Dit is 10 dagen na de vorige meting (76). Bloedverlies heb ik nog steeds in lichte vorm.

Ik ben inmiddels een beetje moedeloos van onzekerheid en wil gewoon uitsluitsel want ik lees ook buitenbaarmoederlijke zwangerschap verhalen en word daar gewoon bang van, zeker vanwege die morning after pil.

wat raden jullie aan, wat denken de ervaringsdeskundigen of experts?

alvast bedankt voor het lezen en meedenken.

2. PerfectChaos

PerfectChaos Actief lid

14 jan 2022
    434
    314
    63
    Vrouw
    Helpende +
    Ik heb geen ervaring maar als je het niet vertrouwd bel de gyn om te laten kijken of het geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap is.. succes ! & sterkte .

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    Het is iig geen goede zwangerschap en neigt naar een ZOL, met 6 weken verwacht je wel een minimaal een zwangerschapsring te zien (met 5 weken kun je dat al zien). Ik zou ook vragen om doorverwijzing naar de gyn. Als je hcg zo traag blijft stijgen en baarmoeder is leeg, kun je mogelijk MTX krijgen. Bloedverlies, trage oploop en niets in de baamoeder is helaas wel een zol/buitenbaarmoederlijke zwangerschap vrees ik :( ik had ook mooi verdikt baarmoederslijmvlies in de baarmoeder maar geen kindje.

Morning after pil had geen kans van slagen, eisprong was al in gang gezet. Kans is ook eigenlijk niet aanwezign dat dat de oorzaak is van deze foutlopende zwangerschap. Gewoon domme pech helaas

4. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ik herken dit ook van mijn ZOL helaas :( ik zou ook vragen om een doorverwijzing

5. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Hier lees ik dat je pas vanaf een hcg van 5000 zorgen hoeft te maken om een bzz. Heb er zelf geen ervaring mee:

https://www.degynaecoloog.nl/onderwerpen/zwanger-geen-zwangerschap-zien-op-echo/

je waarde is wel zo laag dat t me niet gek lijkt dat er nog niks zichtbaar is. Gezien de trage oploop lijkt het geen goede zwangerschap te zijn.

is er al een vervolgstap afgesproken qua controle of bloedonderzoek?

succes!

6. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.593
    4.447
    113
    Vrouw
    #6 Krv, 14 apr 2022
    Laatst bewerkt: 14 apr 2022
    Dit klopt niet helemaal, hier wordt uitgelegd dat je bij een hcg hoger dan 5000 en niks in de baarmoeder waarschijnlijk een buitenbaarmoederlijke zwangerschap hebt die al vrij groot is. Niet dat het niet mogelijk is om met een lager hcg geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap te hebben. In het geval van een hcg waarde boven de 5000 en niks te zien op een echo wordt er vaak besloten om te opereren. Hier vind je uitgebreidere informatie: https://www.freya.nl/brochures/eug-extra-uteriene-graviditeit-bbz-buitenbaarmoederlijke-zwangerschap/#4

Hier helaas 3 keer een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad, 2 keer op 5,5 week een gescheurde eileider gehad en m’n hcg was bij de ene rond de 6000 en de ander rond de 3500. Bij de andere buitenbaarmoederlijke zwangerschap was het hcg laag en zagen we ‘iets’ bij mijn eileider. Uiteindelijk is dit vanzelf opgelost maar ik werd echt streng opgevolgd met elke 2 dagen echo en bloedafname. Verloop erg gelijk aan jouw situatie, licht oplopende testen, bloedverlies, niks in de baarmoeder te zien behalve dik slijmvlies en uiteindelijk toch een duidelijke test maar in combinatie met bloedverlies (minder dan een menstruatie). Bij een hcg van 1000 zou je een vruchtzakje kunnen zien in de baarmoeder, bij een hcg van 2000 moet je een vruchtzakje zien in de baarmoeder.
    Alleen op basis van een hcg waarde is er weinig te zeggen over wel of geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Het klinkt voor mij toch ook wel als een buitenbaarmoederlijke zwangerschap of ZOL (zwangerschap onbekende locatie). Het is wel belangrijk om dit goed op te laten volgen om een operatie te voorkomen.

Sterkte en trek aan de bel als je ineens erge buikpijn en/of schouderpijn krijgt!

7. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Zo bedoelde ik t ook niet. Bedoelde dat dr hcg nog niet zorgelijk hoog is. Zou met zo’n hcg nog twee kanten op kunnen, of eigenlijk 3: buitenbaarmoederlijke zwangerschap, te vroege echo of een miskraam. Maar heb t idd erg rottig verwoord :)

wat rot dat je het twee keer hebt meegemaakt met complicaties :( en dus ook al bij een hcg een stuk lager dan die 5000 grens waar over gesproken wordt.

8. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.593
    4.447
    113
    Vrouw
    Dank voor je verduidelijking, het nadeel van geschreven woord is dat het soms anders over kan komen :) Ik vind dat het ook niet heel helder op die website staat uitgelegd, maar ik ben ook erg gekleurd door mijn eigen ervaringen helaas. Het klinkt me zo akelig bekend dat ik het graag verder wilde uitleggen voor @MadHatter. Ik hoop heel erg dat het geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap is in elk geval! In dit geval liever een keer te vaak bloed laten prikken en een echo laten maken dan te weinig.

Dankjewel voor je berichtje, helaas veel pech gehad inderdaad.

9. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens, met dit soort dingen kun je niet voorzichtig genoeg zijn.

Krv vindt dit leuk.
  10. MadHatter

MadHatter Lid

22 jun 2020
    10
    2
    3
    Vrouw
    Enorm bedankt voor jullie lieve en steunende antwoorden! Vandaag na veel gedoe nog een echo gekregen en bevestigd gekregen dat het om een miskraam gaat. Toevallig daarna ook veel bloedverlies gehad dus ik ga er maar vanuit dat dat het dan toch was.

nogmaals enorm bedankt allemaal!

Krv vindt dit leuk.
  11. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    Sterkte! Ik zou wel laten prikken op hcg weer over een week om er zeker van te zijn dat hcg daalt.

Bij mij hadden ze mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap ook aangezien voor een volledige miskraam helaas.

12. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.593
    4.447
    113
    Vrouw
    Heel verdrietig, maar gelukkig geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Sterkte hoor! Ook al was het niet gepland, het is toch verdrietig.

Deel Deze Pagina