Placenta Praevia

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Minty, 18 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minty

Minty Bekend lid

5 feb 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    Goedemiddag allemaal. Ik kom net terug van de 20-weken echo en gelukkig doet de kleine het goed. Alleen...de placenta ligt 2 cm. over de baarmoedermond heen. Dit kan volgens de vk nog wegtrekken, maar het kan ook betekenen dat ik een keizersnede ga krijgen.

Wie heeft hier ook ervaring mee? Is de placenta nog veranderd van plaats? Heb je verder nog bloedingen gehad?

2. Whoopie

Whoopie Fanatiek lid

20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Ik heb dit bij mijn eerste zwangerschap gehad. Daardoor tussentijds 3x bloedverlies. Maar bij de bevalling was de placenta netjes omhoog getrokken en ging het helemaal goed!

3. Minty

Minty Bekend lid

5 feb 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    Moest je ook opgenomen worden als je bloedverlies had en was het veel? Hoe ver lag hij bij jou over de baarmoedermond heen?

4. Esser

Esser Fanatiek lid

29 jun 2006
    3.190
    4
    38
    Pedagoog
    N-Brabant
    Ik had met mijn laatste, 3e zwangerschap precies hetzelfde beeld (met de 20 weken echo) als jou Minty. Ik moest met ong 26 weken weer terug komen om te bekijken hoe het er voor stond. Het beeld was ongeveer hetzelfde, waardoor er al werd gesproken over een keizersnede. Naast de controles bij de verloskundige moest ik nu ook regelmatig bij de gynaecoloog komen voor controle. Ook moest ik meer rustig aan gaan doen vanwege mogelijke bloedingen. Die heb ik overigens niet gekregen.
    Uiteindelijk na veel extra controles en tot aan 37 a 38 weken bleef een keizersnede het verhaal. Toen ineens, bij een van de laatste controles bleek de placenta tóch voldoende opgetrokken te zijn; geen keizersnede meer! Ik was enorm opgelucht. Wel moest ik poliklinisch bevallen vanwege verhoogd risico op forse bloedingen tijdens en/ of na de bevalling. Uiteindelijk is ons dochtertje met 19 minuten geboren en heb ik geen bloedingen gehad!

5. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Had ik ook. De placenta is nog wel voor de uitgang weggetrokken, maar bleef er dicht bij liggen (op 1,5 cm van de uitgang). Ik heb nooit bloedingen gehad. Ik ben uiteindelijk op eigen verzoek wel met een geplande keizersnee bevallen, omdat ik het risico op complicaties bij een natuurlijke bevalling te groot vond. Maar in mijn geval had dat ook te maken met mijn eerste bevalling. Die eindigde in een spoedkeizersnee, wat voor ons een redelijk traumatische gebeurtenis was.
    Ik mocht van de gynaecoloog dus wel 'natuurlijk' bevallen, maar het was eigen keus om dat niet te doen.

6. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Bij mij was hij niet weggetrokken en ik heb een geplande keizersnede gehad.

7. Minty

Minty Bekend lid

5 feb 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoe ver lag hij er bij jullie met 20 weken overheen? Hebben jullie tussendoor bloedverlies gehad?

Ik mag nu geen zware dingen tillen, geen gemeenschap hebben en zelf bij een klein beetje bloedverlies moet ik meteen het ziekenhuis bellen.

8. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ik heb geen druppel bloedverlies gehad. Bij de 20-wekenecho hadden ze het erover dat er 'een slip' van de placenta over de uitgang lag. Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat dat inhoudt.
    Er is mij ook nooit iets verboden of afgeraden om te doen.

9. Minty

Minty Bekend lid

5 feb 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat heb ik ook. Dan ligt hij er -gelukkig - niet volledig voor. Ik heb ook al begrepen dat de geadviseerde leefregels nogal lunnen verschillen. Zo lees ik ook dat sommige vrouwen niet in bad mogen...

10. mardaisy

mardaisy Niet meer actief

Ik heb bij de 20wk echo te horen gekregen dat ik ook een laagliggende placenta heb. Nét niet over de bmm, maar wel vlakbij. Nog geen last van bloedingen en ik hoop dat die ook niet komen. Volgens de gyn ook geen reden tot alarm want bij de meeste vrouwen trekt de placenta netjes omhoog. Wel een extra check rond de 30 weken.

11. Minty

Minty Bekend lid

5 feb 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    @Mardaisy: dat zeiden ze tegen mij ook. Maar tegelijkertijd zei ze ook dat het in mijn geval wel zo kan zijn dat hij nog steeds te dicht bij de bmm blijft liggen. Ik moet dus echt wel serieus rekening houden met een keizersnede, waarbij ook meer kans is op bloedingen. We zijn overigens bijna even ver!

12. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ik had het ook alleen geen 2 cm maar compleet eroverheen. Als een maandverband zeg maar. Ik kwam er tijdens een pret echo achter met 16 weken en ze gaf direct aan dat het in mijn geval een keizersnede zou worden. Dat werd het ook.
    De zwangerschap erna had ik ook een slipje zoals jij nu maar met 32 weken was ie netjes omhoog gegaan en kon ik gewoon bevallen.

13. mardaisy

mardaisy Niet meer actief

Ik zag het! :)
    Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt voor ons. Laten we hopen op een flink groeiende baby die de placenta lekker nog verschuift!

14. Aroma34

Aroma34 Actief lid

3 aug 2013
    461
    78
    28
    NULL
    NULL
    Ik lees even mee, met 18 weken controle gehad bij de gyn. Mijn placenta ligt er volledig voor. Ik kreeg van de gyn niet veel info dan alleen dat ze extra oplettend zullen zijn nu. Met de 20 weken echo gaan ze met een inwendige echo beter kijken, dus ik ben heel benieuwd.
    Vanwege eerdere complicates in mijn vorige zwangerschap moest ik nu alvast een pre-ok screening laten doen bij de anesthesist, deze afspraak had ik gelijk aaneensluitend. Ik heb gevraagd wat nu de gevolgen zullen zijn als mijn placenta er zo voor blijft liggen. Volgens de anesthesist zou dit zeker weten een keizersnede worden, en al zou de placenta enkele cm in de buurt van mijn bmm liggen, dan ook zouden ze voor een keizersnede kiezen.
    Tot nu toe gelukkig geen bloedverlies gehad, en zelfs de gyn heeft me ook helemaal niets verteld erover. Ik had ook niet mijn "vaste" gyn, maar iemand anders.

15. Minty

Minty Bekend lid

5 feb 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    Balen zeg, Aroma! Toch hoor je ook verhalrn dat het bij een volledig voorliggende placenta ook nog goed kan komen.

Ik moet zeggen dat ik de info van de echscopist en vk ook erg summier vond. Ze zeggen dat ze dat doen om geen paniek te zaaien, maar ik ben eigenlijk juist wel graag voorbereid. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik best wel ben geschrokken van diverse online verhalen over forse bloedingen. Maar goed, daar ben ik nu dus ook op voorbereid.

16. Minty

Minty Bekend lid

5 feb 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    @Mardaisy: wat vreselijk zeg, van je dochtertje!

17. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.572
    1.867
    113
    Vrouw
    Tijdens de zwangerschap van de jongste had ik dat ook, kwamen ze tijdens de 20 wekn echo achter. Maar het is mooi omhoog gegaan door het groeien van de baarmoeder. Met 30 weken hebben ze weer een uitgebreide echo gedaan en toen zag alles er goed uit.

18. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    @Aroma: ik vind dat die anesthesist nogal forse uitspraken doet. Dat kan hij/zij beter aan de gynaecoloog overlaten. Bij mij lag de placenta 1,5 cm bij de uitgang vandaan en ik had gewoon via de natuurlijke weg mogen bevallen als ik dat had gewild.

19. Aroma34

Aroma34 Actief lid

3 aug 2013
    461
    78
    28
    NULL
    NULL
    @Stiertje, klopt, vond ik achteraf ook wel. Maar ik was wel blij dat zij iig wat info geeft erover. Ik denk uiteindelijk dat de gynaecoloog beslist wat er gaat gebeuren denk ik.
    @Mint, ja ik heb veel gelezen idd, was er eerst best van geschrokken, en ook beetje verbaasd dat de gynaecoloog niks vertelde erover. Ik ben iig wel voorbereid wat er zou kunnen gebeuren. Straks na de 20 weken echo nog maar eens bespreken met de gynaecoloog. Heb toch best wat vragen.

20. Minty

Minty Bekend lid

5 feb 2015
    970
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat heb ik ook. Ik zie de gyn over drie weken weer, dan heb ik ook echt een vragenvuur.

Wel fijn om te horen dat het bij sommigen toch nog is weggetrokken. Lag de placenta bij kullie aan de voor- of achterkant? Bij mij ligt hij aan de achterkant, en san schijnt dit wat lastiger te zijn. Maar dat is alvast mijn eerste vraag aan de gyn :D

Deel Deze Pagina