Wat vinden en doen jullie? Mogen jullie kinderen onder de 6 jaar wel films en tekenfilms vanaf 6 jaar kijken of niet? Onze zoon is 4,5 en ik vind eigenlijk dat we het advies van 6+ moeten opvolgen. Maar ik merk dat hij op school ook wel eens wat te zien krijgt...... Dus ik twijfel vaak wat we hiermee moeten doen. Denk aan Madagascar, Minions, Disney-films, LEGO film, Cars 2, enz. Wat doen jullie? -Laten zien -Niet laten zien -Laten zien en zelf meekijken -Bij twijfel eerst zelf kijken
Mijn zoontje is nog maar 1, maar ik zou kiezen voor: Laten zien en zelf meekijken. MAAR, ik denk dat het ook een beetje aan het kind ligt. Sommige kindjes vinden veel eng en sommige kindjes vinden alles leuk. En het ligt er ook aan welke film je laat zien. Er zit nogal wat verschil tussen bijvoorbeeld Bambi en Madagascar.
Ik liet de oudste nooit films kijken voor 6+, maar merkte inderdaad dat ze op school en op de BSO ed wel dergelijke films keken. Om die reden had ik zo iets van 'laat haar er thuis maar aan wennen'. Ik kijk dan wel mee en als ik twijfel kijk ik ook voor (bv. met Frozen gedaan). Op die manier kan ik dingen met haar bespreken ed, vind dat dat toch prettiger dan dat ze het 'alleen moet doen'. Ik merkte in het begin namelijk wel dat ze echt een soort 'cultuurshock' kreeg.
Bij twijfel kijken we mee (al zijn we sowieso wel in de buurt als ze thuis een film kijken), maar in principe mogen ze dat gewoon kijken. Is nooit een probleem geweest eigenlijk. Als ze iets wilden weten dan vroegen ze dat, als iets verdrietig was dan relativeerden ze het zelf al heel snel met 'is een film/is nep' etc.
Hier mogen ze meestal gewoon kijken. Bij twijfel kijk ik mee Van het weekend voor het eerst met de jongens (4,5 en 2,5 jaar) naar de bioscoop gegaan, naar de Minions (advies leeftijd 6 jaar). Beiden genoten. De jongste vindt jungle book geweldig, advies 6 jaar. Madagascar, cars etc wordt ook gewoon gekeken.
Bij de bios bij ons in de woonplaats zijn ze heel strikt. Kinderen onder de leeftijd van de kijkwijzer komen er gewoon niet in. Grappig dat dit beleid per bioscoop verschilt, dat wist ik niet. MBT de vraag van TO. Ik zou 't zelf beoordelen. Soms is een kijkwijzer een indicatie. Jij kent je kindje 't beste. Als ik twijfel, kijk ik eerst zelf wat 't is. En soms besluit ik dat peuter niet mag kijken en soms dat 't best wel kan
Ik denk dat het gewoon aan het karakter van het kind ligt. Als ik naar mezelf kijk, had je het advies gewoon de deur uit kunnen smijten. Als ik naar mijn zoontje kijk, ben ik blij dat het bestaat.
Hier niet, maar ze vinden hier dingen op tv al snel doodeng. Van de sprookjesboom vliegen ze bijvoorbeeld op en rennen naar de andere kant van de kamer. Eerste minuut van ice age was al een ramp: ijsschots die op de eekhoorn afkomt. Ik kan me voorstellen dat er ook kinderen zijn die minder snel iets eng vinden en dat het daarbij niet nodig is om te wachten tot 6 jaar. Maar dat is aan de ouder om te beslissen. Ik vind het niet netjes van een school om de adviesleeftijd te negeren. Ik zou het niet op prijs stellen als ouder.
Mijn dochter (7) raakt echt in de stress van films als UP Dus wij houden ons er aan. Dat scheelt een hoop gedoe in de nacht. Zo heeft ze eens een barbie film bij een vriendinnetje gekeken, de film niet goed geïnterpreteerd. Ik was zwanger en ze dacht toen door die film dat zij weg moest als de baby kwam. Ze noemde het een eng verhaal in haar hoofd. Voordat we wisten dat zij dacht dat ze weg moest waren we 5 huilerige weken verder
Maar dat advies is volgens mij niet geschikt vanaf 6 maar gewenst dat ouders mee kijken voor kids tot 6 .hier ook 4,5 en naar minions geweest.ik kijk sowieso altijd mee want zoon vindt dingen vaak zielig die in films gebeuren.
Toen mijn oudste 3 was heeft hij achterin de auto Bambi gekeken. Totaal geen last van. Toen hij 4 was vond hij het doodeng. Gisteren hebben we Rio2 gekeken. De jongste is nergens van onder de indruk, de oudste vindt bepaalde stukken heel eng en leeft helemaal mee. Ik heb dus juist het idee dat je meer rekening moet houden met wat ze begrijpen en daarop moet afstemmen. We gaan zometeen naar de Minions en ik maak me meer zorgen om de angsten van de oudste dan van de jongste. Bij de jongste ben ik banger dat hij niet 90 minuten kan blijven zitten
Wij kijken sowieso alle films eerst zelf, voor we ze onze dochter laten zien. Maar ze is nu nog best klein (3.5 jaar). Ik ben niet van plan dat altijd te blijven doen. Ze kan nu echter best nog angstig worden van dingen op tv (ze vond bepaalde stukken van Winnie de Pooh zelfs eng!), dus ze mag alleen films zien die ik ken, zodat ik in kan schatten dat ze de film aankan. Bij sommige films mag ze dan alleen kijken, bij andere kijk ik de eerste keer mee.
Ligt vooral aan je kind zelf. Mijn oudste houdt van 'eng' en kan daar ook goed tegen dus die kijkt van alles. Geen 12+ enzo overigens hoor, er zijn grenzen, maar dingen met dino's en vooral films als cars, planes, madagascar, Hoe tem je een draak. Wordt hier trouwens door alle drie wel gekeken. Jongste is net 3. Verschrikkelijke ikke is dé film van het moment. Ook best spannend. Vaak kijken we wel mee.
Komt er dus eigenlijk op neer dat de meesten het wel doen. Ik kan op de site van de kijkwijzer nog niet iets vinden over meekijken gewenst. Kijkwijzer uitgelegd - kijkwijzer.nl Maar soms is het tv moment ook juist even het moment dat ik kan doen wat ik nodig vind en dat zij zich ff vermaken.. Over dat school het laat zien, ik twijfel heel erg of ik daar iets mee moet. Ik heb geen zin om de zeur te zijn.... Maar vind het wel belachelijk. Hij zit in een 1/2 klas, maar ja dat maakt nog niet dat een school over zo'n advies heen moet stappen. Lastig dus. Ik denk dat we er maar wat milder in moeten worden. Hij kan het redelijk aan en bij twijfel dingen (bij alle leeftijden films) benoem ik altijd even dat het tv is en dat het dus niet echt is. Dochter heeft er iets meer last van.
De films die jij noemt heeft zoontje van 3.5 jaar al gezien, Minions was z'n eerste bioscoopervaring. Ik kijk meestal niet een hele film mee maar ben altijd wel in de buurt dus kan inspringen indien nodig maar vooralsnog niet nodig geweest...
Hangt ook van je kind af. Mijn oudste vindt veel eng, mijn jongste kijkt alles. Ik laat wel enkel 6+ films zien die ik zelf ken.
Ik denk dat het heel veel per kind verschilt. Mijn dochter kijkt echt alles, is groot fan van alle harry potter films (alle 8 gezien) en groot fan van spider man 1 en 2 en captain america. Kijkt er ook heel normaal naar, weet dat alles nep is en is er heel luchtig onder. (Moet wel zeggen dat dochter gemiddeld met alles 3 jaar voorloopt, weet niet of dat uitmaakt) Maar haar neefje van 5 kan er echt dagen last van hebben en die kijkt echt nog alleen maar disney films, geschikt voor zijn leeftijd.
Ik schat zelf in of het eng is of niet. Mijn zoontje heeft geen last van dit soort dingen, dus een film als minions, UP, cars e.d. vindt hij erg leuk en mag hij ook gewoon kijlen. De fase cars zijn we inmiddels voorbij, die keek hij het liefst iedere dag. Nu zitten we in de minions fase. Heb ze al een keer of 20 gezien
Laatst Assepoester gekeken. Staat op voor Alle Leeftijden. Dochter vond die hysterische stiefzussen echt niet leuk en niet leuk. Ik wist niet meer dat die scene er in zat. We zaten samen te kijken dus wel uit kunnen leggen. Bij twijfel eerst zelf kijken, alleen kan je kind wel iets oppikken wat ie eng vindt, maar wat jou ontgaat.
Mijn jongste is een tijdje doodsbang geweest voor Bumba... Echt in de keuken gaan staan en héél hard huilen. Das toch een programma waarbij het duidelijk is: geschikt voor alle leeftijden...