Ik heb een vraagje... Om 22:00 uur geeft mijn vriend ons zoontje de fles (moedermelk) en dan kolf ik. Op deze manier kan hij ook zijn bijdrage leveren en hij vind het ook fijn Ik ook wel, want dan krijgen mijn tepels wat rust. In de nacht komt hij ongeveer om 01:00/01:30 uur. En dan geef ik borstvoeding. Eerst gaven we ook een flesje, maar dan kreeg ik in de ochtend last van stuwingen. Wat heeft geleid tot een borstontsteking Dus die voeding geef ik met de borst. De volgende voeding is rond 05:00/05:30 uur. En die geeft mijn vriend ook. Mijn vraag is of ik dan weer moet kolven? De voeding die volgt is rond 09:00 uur. Zit hier dan teveel tijd tussen? Mijn vraag is dus, als mijn vriend de ochtend fles geeft, moet ik dan kolven om stuwingen te voorkomen of kan ik gewoon doorslapen tot 09:00 uur? Hoop dat jullie mijn verhaal een beetje begrijpen
Waarom geeft je vriend de voeding van 5 uur? Persoonlijk zou ik het beperken tot die ene voeding om 22:00 en de rest zelf doen. Op die manier krijg je het snelst je productie stabiel en kun je daarna wat meer gaan "rommelen". Je kindje is pas twee weken.... het liefst kolf je helemaal niets. Gebroken slapen hoort er echt even bij en wordt echt snel beter. Hoe je het nu doet, is redelijk funest voor je productie.... En of je nu kolft of live voedt....
Ik kolfde al vroeg omdat mijn borsten al gauw vol zaten. Zo kolfde ik 300 cc in 10 minuten en niet 1 keer, maar meerdere keren. En voor mezelf word het wat verlicht en dat vind ik fijn. Ook nu met die borstontsteking is het geen pretje. Ik weet, je moet er ff doorheen, maar die nachten gaan je wel slopen. Ook al ben ik pas twee weken mama. Alles is nieuw en als het wat verlicht kan worden, is dat mooi meegenomen.
Als je zelf voedt, liggend in beb om die tijd bv., maak je ook een stofje aan dat je weer slaperig maakt en kun je je kindje wegleggen en verder slapen. Ik heb t een heel jaar zo gedaan en sliep dan beter dan toen ik niet voedde.!
Dat snap ik hoor maar je kunt dan beter even 5 min de druk eraf kolven en verder regelmatig je kindje aanleggen. Over max 2,5 - 3 uur er tussen laten en 's avonds en 's nachts mag dat wat langer zijn. Door je kindje zelf te laten drinken, zal je productie het snelst stabiliseren, echt waar. Net mama zijn is echt pittig en hard werken. Gelukkig doen jullie het duidelijk samen... dat is superfijn. Mijn tips: - kolf alleen de druk eraf - leg je kindje op verzoek aan met max 2,5 - 3 uur er tussen - kolf vlak voor je gaat slapen alleen de druk eraf - probeer de voedingen vooral zelf te geven en vries je kolfopbrengst in Kijk voor tips voor overproductie anders eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding of vraag hier gericht om advies. 300 cc kolven in 10 min in week 2 is echt heeeeeel veel. Succes!
Voor een kindje van 2 weken oud tussen 1 en 9 niet voeden en kolven: persoonlijk vind ik dat te lang ja. Hier dronken ze om de 2/2,5 uur toen.
Ik heb de eerste weken ook veel last (en pijn) gehad door overproductie. Daarom heb ik een lactatiekundige ingeschakeld. Haar advies was om 1x per dag op een vast moment beide borsten helemaal leeg te kolven (en dit in de diepvries), en verder proberen niet te kolven maar gewoon live te voeden. Als de druk tussen de voedingen door te hoog werd, mocht ik bij die borst tussendoor een beetje kolven om de druk te verminderen. Maar niet leegkolven, omdat dit de overproductie juist stimuleert. Op haar advies zijn we pas vanaf 4 weken zijn gaan oefenen met een flesje. Toen was mijn productie inmiddels goed afgestemd op de behoefte van mijn zoontje. Ik kolfde dan rond een voedingstijd, en die kolfopbrengst gaf mijn man direct daarna met de fles aan mijn zoontje. Dat betekende inderdaad gebroken nachten voor mij als moeder. De eerste weken echt iedere 2,5 tot 3 uur, ook 's nachts. Nu is hij 2 maanden en gaat het al veel beter. Ik hoef er 's nachts nog maar 1x (+ hele vroege voeding) of soms 2x uit.
Ons zoontje drinkt om 01:00 uur hierna rond 05:00 uur en daarna rond 09:00 uur. Dus hij krijgt wel tussen 01:00 en 09:00 uur.
Bedankt voor je berichtje, Micera! Hier heb ik heel veel aan Hoelaat was jouw vaste moment dat je kolfde?
Overigens, als ik nu 8 uur tussen mijn voedingen heb zitten (wat soms 's nachts gebeurd omdat hij langer doorslaapt met 2 maanden), heb ik ook nog altijd last van stuwing. Met een paar keer volledig doorgelekte zoogcompressen en een nat bed tot gevolg. Ik zou daar dus niet actief voor kiezen als je productie nog moet afstemmen in de eerste weken.
Ik pakte het zo laat mogelijk 's avonds. Omdat ik behoorlijk moe was lag ik wel al vroeg in bed de eerste weken. Regelmatig om 21 uur, soms om 22 uur. Overigens maakte het tijdstip volgens de lactatiekundige niet uit, het mocht ook 's ochtends. Net wat ik zelf prettig vond. Na dit advies duurde het ongeveer 10 dagen voor ik helemaal ingeregeld was.
Ik deed het eerst dus helemaal verkeerd. Niemand die tegen mij had gezegd dat ik als ik 's nachts de fles gaf en geen borst dat dit problemen zou opleveren ... Ik kolf nu 's avonds 1 keer en dan geeft mijn vriend de fles. 's Nachts en 's ochtends geef ik live bv. Bedankt iedereen voor jullie reacties
Wat betreft de laatste voeding een flesje geven, dat is op.zich oke, mits je wel je kindje de mogelijkheid geeft om in de avond te clusteren als ze dat wil. Dit is gewoon echt heel belangrijk voor je productie. Je kindje is nog maar zo klein. Balans vinden heeft wat tijd nodig. En daarvoor kan je het best live voeden. Overproductie kan idd heel vervelend zijn, lees de link van Cygnet eens, of bel eens met een contactpersoon van LLL of VBN Succes! Volgens mij ben je supergoed bezig!
Slaapt je kindje bij jullie op de kamer en dan liefst nog pal naast je? En kun je al liggend voeden? Bij de oudste stond de wieg aan het voeteneind en moest ik dus alsnog helemaal overeind komen. En ik probeerde steeds maar wakker te blijven om het terug te leggen. Nu slaapt de jongste in een wieg naast me. Als hij 's nachts drinkt, hoef ik amper onder de dekens vandaan te komen (voor zover we die nog gebruiken nu) Ik voed liggend en half slapen. Ik ben geen voorstander van samen-in-1-bed dus ik zet altijd even een (zacht) wekgeluidje op mijn iPad. Na een kwartiertje is onze zoon meestel wel klaar en leg ik hem weer terug. Het maakt me nu veel minder uit of hij 's nachts vaak komt of niet. Ik ervaar het op deze manier niet als gebroken nachten. Bij de oudste deed mijn man (als hij de andere dag vrij was) aan 'haal-en-breng-service'. Hij gaf me onze zoon even aan. Nu met twee weken is het aanleggen misschien nog iets lastiger, maar dat kun je straks (letterlijk) slapen. Mijn man bleef dan wakker om zoonlief ook weer terug te leggen. Op die manier kun je dus ook je eigen nachtrust bevorderen.
Lijkt me logisch! Ik vind 4 uur ertussen houden sowieso best veel voor deze termijn (verbaas je ook niet als je cyclus gauw terugkomt, maar dat terzijde). Ik heb altijd veel melk gehad en nooit gekolfd. Ik had ook overproductie, mijn zoontje kwam vaak. Ik had melk die eruit spoot enzo, vies geklieder, onhandig gedoe. Wat ik deed als mijn zoontje -na vier nachtvoedingen- nog lekker sliep in de ochtend is boven de wasbak even mijn vingers om de tepels zetten om de druk van de ketel te halen. Daar is helemaal geen kolf voor nodig! Ik zou op verzoek blijven voeden, alleen kolven ná een voeding (je hebt immers genoeg) en zeker niet langer dan 4 uur ertussen laten. Dat is het beste voor je productie.
Je kunt inderdaad ook zonder kolf wel wat druk kwijt. Maar ik zou het sowieso opvangen, als je toch bezig bent. Nu heb je nog overproductie en kun je vast een lekkere voorraad opbouwen. Best kans dat als je dadelijk gaat kolven omdat het 'moet' de opbrengst ene stuk lager os. En ik gooi hem er weer even tussendoor: verdeel je voorraad moedermelk als het kan over twee vriezers.
@ Tupp, Hij slaapt in de ledikant bij ons op de kamer. 1 stap en ik heb hem eruit gehaald. Liggend voeden heb ik nog niet geprobeerd. Vind het al heel wat dat ik kan voeden zonder lampje Ik zie mijn vriend dat nog niet doen en hoeft ook niet. Ik vind het niet erg. Hij is een enorme hulp en dat scheelt een hoop. Jammer dat hij geen borsten heeft waar melk uitkomt. Dat zou pas een hoop schelen Ha ha ha! Hoe bedoel je verdelen over twee vriezers? Ja, ik heb nu al een voorraadje liggen. Altijd handig. @ Beattisimam, Als me zoontje eerder komt, dan geef ik ook eerder. Zoals nu is hij eerder gekomen, dan doe ik daar natuurlijk niet moeilijk om. Voor jou werkte de kolf dus niet, maar ik.vind het ideaal. De spanning haal ik eraf en haal er mooi voorraadje uit. Nou prima toch?
Ik was in de kraamweek érg blij dat ik de kolf in huis had. De eerste dagen had ik deze niet, en ooo... wat deed het pijn! Knalharde borsten, waar niet tegenop te drinken was. Uiteindelijk ben ik met de hand gaan kolven om de spanning er af te halen, maar daar had ik natuurlijk nog geen handigheid in, ging heel langzaam en was pijnlijk omdat de borsten zo vol zaten. Bovendien was bij mij 'een beetje weg laten lopen' toen ook niet genoeg. Daarvoor was de productie gewoon te erg. Nu nog, na twee maanden, heb ik af en toe de kolf hard nodig vanwege flinke stuwing. Wat ben ik blij dat ik die dan bij de hand heb. Inmiddels ligt mijn diepvries in twee maanden tijd dus ook behoorlijk vol, maar ik heb zoveel melk dat ik het nooit hoef te gebruiken. Dus binnenkort kan ik de oudste melk alweer weggooien, want ik weet niet wat ik er anders mee moet doen. Als ik straks aan het werk ga komt het wel van pas, dan kan ik een eventuele dip heel lang opvangen
@ Verdelen over twee vriezers, omdat die van ons (een jaar oud) laatst een keer zomaar ontdooid is en ik vervolgens ruim een liter moedermelk kon weggooien. Beetje risicospreiding dus.