Hallo, Ons zoontje is 5 weken oud en 5 kg. Hij krijgt nu elke dag nog 6 voedingen: 6x125cc. 04:00 08:00 11:00 15:00 19:00 23:00 We mogen hem per week meer cc gaan geven met de hoop dat ie dan de nacht door zal slapen. En dus dan 5 voedingen i.p.v. 6. Maar dat zal toch niet zomaar gaan gebeuren? Overdag moet ik em meestal wakker maken om de fles te geven. En als ie ook nog eens meer cc mag, dan ben ik bang dat ie de fles overdag helemaal geeneens leeg krijgt. Is het misschien slim om weer op verzoek te gaan voeden? Met het idee dat alle tijden dan steeds ietsje verder opschuiven? En dat ie dan op gegeven moment wel een nacht doorslaapt én er een voeding af heeft. Of schiet ik hier niks mee op? Wie heeft er ervaring met het overstappen van 6 voedingen naar 5 en hoe heb je dat gedaan? Groetjes!
Hoi Hanna, De kans is groot dat als je je zoon al moet wakkermaken voor de fles na 3 uur, dat hij dan misschien wel 4 uur slaapt, dus dat je 'm na 4 uur wakker maakt. Wie weet wordt hij al uit zichzelf wakker. Probeer eens of hij 30 CC meer per fles wil drinken (30 water en 1 schep). Dus 30 CC meer aanbieden, om de 4 uur voeden en gewoon kijken wat hij wegdrinkt... en dan 's nachts niet wakkermaken en kijken hoe laat hij komt... Liefs, AA
Meid, dat gaat echt vanzelf. Maak je niet druk. Hoe groter hij wordt, hoe meer honger hij vanzelf krijgt. Op een gegeven moment merk je dat hij niet meer genoeg heeft aan dit aantal cc. Dan geef je gewoon wat meer. En op een gegeven moment merk je dan dat ie 's nachts steeds later komt of ineens doorslaapt. Kan allebei. 5 weken is erg vroeg voor doorslapen hoor. Je kan er weinig aan doen.
Ben het met Vera eens. Een baby van 5 weken moet je niet forceren om door te slapen. Dat gaat echt vanzelf. Wij hebben nooit bedacht of gerekend hoe wij er een fles afkregen, het ging altijd vanzelf. Van 7 naar 6 naar 5 naar 4 en nu gaat het richting 3. Je zal zien dat hij binnenkort gewoon een heel nachtje lekker slaapt.
Ja, maar het punt is dus dat we em overdag steeds wakker moeten maken. (Anders haalt hij de 6 voedingen niet.) Terwijl ie dus wel langer door zou kunnen slapen en dus meer tijd tussen de voedingen kan hebben. 's Nachts maken we hem niet wakker en komt ie zelf om de 4 uur. Maar dan blijft ie er toch aan gewend dat ie om de 3 a 4 uur wakker word (gemaakt) voor de flesvoeding? En dan kan ie toch niet 'ineens' een nacht doorslapen?
Ja hoor, dat kan prima. Het werkt niet zo dat als je hem overdag steeds wakker maakt dat hij er dan aan gewend raakt en daarom 's nachts uit zichzelf wakker wordt. Als dat zo was dan zou hij overdag ook uit zichzelf wakker moeten worden, toch? Hoeveel uur slaapt hij overdag achter elkaar (als je hem niet wakker maakt)? Is het langer dan 4 uur? En hoe lang is hij per keer wakker? Het zou kunnen zijn dat hij zijn dag en nacht ritme omdraait (als hij overdag langer achter elkaar slaapt dan 's nachts) en zou ik hem juist blijven wakker maken overdag. Slaapt hij overdag in het licht? Ik zou hem overdag met open gordijnen laten slapen en 's nachts heel donker maken. Maar last but not least: hij is pas 5 weken. Hij slaapt pas door als hij eraan toe is.
Overdag gaat nu als volgt: Hij krijgt bijv. om 8:00 uur de fles, daarna is ie een flinke poos wakker tot ongeveer 10:30 uur, dan valt ie uiteindelijk in slaap en dan moet ik em vaak wakker maken voor de volgende voeding (12:00 uur) (want dan zijn we weer 4 uur verder) Als ik em niet wakker zou maken, slaapt ie makkelijk nog een half uur tot een uur door dan. Hij slaapt overdag in de kinderwagen beneden in de kamer. Ach ja, misschien moeten we het nog even de tijd geven. We hebben vanavond hem om 19:00 uur iets minder flesvoeding gegeven en dat zonet om 23:00 uur er extra bijgegeven. Misschien dat dat helpt. En anders... nog maar even wachten dan tot ie wat ouder is.
Hoi Ik dacht met mijn zoon ook dat het nooit zou gaan gebeuren dat hij door zou gaan slapen. Maar nu is hij tien weken en heeft nu drie nachten achter elkaar doorgeslapen. Hij krijgt om 22:00 de laatste fles en slaapt dus rond 23:00. Hij word dan meestal rond 4:00 eventjes wakker, dan doen we de speen in zijn mond en slaapt hij weer door tot 06:00. Het is echt heerlijk maar je moet waarschijnlijk toch echt geduld hebben, hoe vervelend het ook is. Het komt echt vanzelf. Wat wij wel doen is om 22:00 wat extra geven in de fles zodat hij wat reserves heeft voor de nacht... Groetjes
en om nog even terug te komen op wat je zei over elke vier uur wakker maken, wij doen dit ook. Hij krijgt altijd om dezelfde tijden voeding en dan nog komt het echt wel dat ze gaan doorslapen. Het ene kindje doet er alleen wat langer over als het andere
Hier hadden we op een gegeven moment ook dat ie overdag langer kon slapen. Zelf een paar keer van 17 tot 24 uur. Maar.... dat is juist niet goed om te doen, want dan wennen ze zich een verkeerd ritme aan. Juist wel wakker maken om de 4 uur dus. Zodat ie overdag genoeg binnenkrijgt en in een ritme zit en daardoor juist wel 's nachts door kan gaan slapen. Aanpassen van voedingshoeveelheden zou ik niet doen. En zeker niet minder geven bij een fles van te voren. Misschien drinkt ie de fles erna de fles wel niet helemaal leeg en dan heb je meteen een stuk minder voeding wat ie binnenkrijgt. Verder is 2,5 uur wakker best lang voor een kindje wat zo jong is. Gemiddeld is het 1 tot 1,5 uur wakker incl. de voeding. Die van ons was eerst ook lang wakker (3 uur of zo) soms en was ook wat onrustiger. Toen we een vrij strak ritme zijn gaan aanhouden van elke 4 uur eten en dan max 1,5 uur op (of eerder naar bed als ie moe was, bij gapen/jengelen)ging het lekkerder en sliep ie 's nachts ook langer. Met 10 weken sliep hij de eerste nacht door.
En vannacht heeft ie geslapen van 01:00 uur tot 05:45. En dus extra voeding gehad om 23:00. Maar ook dan weer lang wakker; hij is dus pas gaan slapen om 01:00 uur. Dat van dat strakke ritme overdag... daar zit ook wel wat in. D. heeft net om 9:30 uur de fles gehad, heeft een kwartiertje in de box gelegen en ligt nu in de wandelwagen rustig om zich heen te kijken. Dan zal ik em dus vandaag om de 3¼ à 3½ uur de fles moeten geven (en wakker moeten maken) om toch nog op 6 voedingen per dag uit te komen. We zullen zien!
Toen onze krummel 's nachts door ging slapen, gingen we ineens van 7 flessen naar 5. Dat vonden we wel raar, maar het gebeurde gewoon! We waren een beetje aan het klooien met die 7 flessen van 90 + 3. Ze vond 100 ml de ene keer niet genoeg en een andere keer dronk ze de fles niet leeg. Als ze echt nog duidelijk honger had, maakten we nog 30 + 1 erbij. En soms deden we gelijk 135 in de fles, maar dan had mevrouw natuurlijk net niet zo veel honger . Net op het moment dat ik er een beetje flauw van begon te worden, besloot zij de boel eens even goed te regelen en toen dronk ze ineens om de vier uur een fles van 135 en sliep ze ook gelijk 's nachts door. 's Nachts wakker maken deden we niet, we wachtten tot ze kwam en toen kwam ze dus niet..... (was wel even schrikken, haha). Maar goed, we gingen rekenen en toen ontdekten we dat ze echt wel genoeg kreeg. In het ziekenhuis (waar ze dertien dagen heeft gelegen) hebben ze gezegd dat ze per kilo lichaamsgewicht minimaal 150 ml moet en maximaal 180 ml mag. En soms lijkt het wel alsof ons meisje kan rekenen! Maakten wij ons zorgen dat ze de laatste fles niet leegdronk, gingen we rekenen, bleek dat ze wel genoeg had gehad. Kindjes regelen een boel zelf hoor!
Onze kleine man is nu 6 weken oud en krijgt overdag 5 a 6 voedingen. Totaal aan CC zo'n 800-830 cc over dag. Hij is er 's nachts om 03.00u a 04.00u. Dus krijgt dan een extra voeding Wij kregen van het CB van de week het advies om 's nachts niet meer dan 90 cc te geven. Dit hebben we 2 nachten geprobeerd met als gevolg dat hij overdag grotere flessen wil drinkt rustig om 07.00u 200 cc weg, het gevolg is dan weer dat hij erge krampjes heeft en onrustig is. Nu heb ik vannacht weer een normale fles gegeven a 140 cc en hij is weer een tevreden mannetje overdag! Ja doorslapen, we willen het allemaal en zsm maar de beeb zal hetr pas doen als hij er aan toe is. Onze dochter sliep met 8 weken door en toen hadden we ook opeens een heel ander voedingsritme. Zij was wel een andere drinker dan onze zoon. Bij haar moest je echt in de gaten houden dat ze genoeg kreeg en bij onze zoon moeten we in de gaten houden de hoeveelheid per fles, want hij drinkt alles leeg.