Mijn zoontje is net 6 geworden en was al vroeg overdag zindelijk. Alleen 's nachts wil het nog steeds niet lukken. Hij heeft nog steeds een luier om en plast die gewoon helemaal vol. Ik heb er nog geen concrete actie (bijv wakker maken, plaswekker etc) voor ondernomen omdat ik dacht..dat komt vanzelf uiteindelijk vanzelf wel. Maar nu hij inmiddels zes is...vraag ik mij af...gaat dat wel vanzelf goedkomen? Zijn er nog meer ouders met kindjes van deze leeftijd die nog niet zindelijk zijn? Ik zou graag willen weten hoe jullie hiermee omgaan?? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mijn zesjarige is ook niet zindelijk,mmaar ook niet overdag (zeer zware vorm van autisme), dus geen tips vanuit deze ervaring. Volgens mij is het bij jongens zeker niet abnormaal hoor als ze met 6 nog niet in de nacht zindelijk zijn. Ze worden gewoon niet goed wakker van de plasprikkel. Ik dacht dat je pas met 8 jaar aan de bel moet trekken.
Jitte is bijna 6 en zij plast nog regelmatig in bed. Ik ben ook niet van het uit bed halen om te plassen, want ik denk ook dat dit vanzelf moet komen, zeg maar. In het begin ging het eigenlijk gewoon goed, vanaf een jaar of 3,5 overdag en 's nachts zindelijk. Alleen als er iets spannends was, plaste ze in bed. De laatste tijd leek het erger te worden, dus nu maak ik haar iedere avond voor ik naar bed ga wakker om te plassen. Ze slaapt ook altijd heel diep, ik moet echt even emmeren om haar wakker te maken. Ik denk dat het wel goed komt, maar we zitten midden in een drukke periode, volgende week op gaan we op vakantie en ze is gewoon moe van school. Het zal wel alles bij elkaar zijn.
mijn dochter is 5,5 en wij hebben 2 maanden geleden een plaswekker gekocht. tot dan toe was ze nog nooit droog geweest in de nacht. Ik heb een plaswekker gekocht omdat ze zeer waarschijnlijk volgend schooljaar naar groep 3 gaat en dan gaan ze in het begin van het schooljaar op kamp gaan en ik het dan niet leuk voor haar vind om dan met een luier om te moeten gaan slapen. Tot nu toe zijn er nachten bij waar ze uit zichzelf wakker wordt en gaat plassen, maar er zijn ook nachten bij waarbij de wekker af gaat en ze nauwelijks wakker wordt en ze dan in half wakker staat naar de wc probeert te gaan en dus al een paar hilarische taferelen oplevert. ze is al een keer op de schommelstoel gaan zitten en dacht dat ze op de wc zat. gevolg hele kamer ondergeplast. ze is ook al een keer op de badrand gaan zitten en heeft zo in bad geplast. en afgelopen nacht is ze op de wc gaan zitten maar bleek dat de deksel nog dicht was. dus het gaat wel vaker goed dan fout.
Onze dochter was ook heel vroeg dagzindelijk. Ze is nu bijna 6 en sinds een paar weken zo goed als zindelijk. Als ze niet plast voor het slapen en om 11 uur, gaat het zeker mis. Ze gaf ineens aan geen luier meer aan te willen. Dit hebben we gedaan en we zijn haar toen 's avonds wakker gaan maken. Tot zover gaat het best goed. Wij hebben ze ook nooit gepusht, ondanks dat we ook vonden dat het erg lang duurde. Ze is ook wel iemand die moeite heeft de dag te verwerken en daardoor lastig in slaap komt, en als ze dan slaapt nauwelijks wakker te krijgen is.
Mijn zoon van net 6 is ook niet nachtzindelijk. We hebben hem geprobeerd wakker te maken als wij gingen slapen. Maar we kregen hem niet wakker. Nu overwegen we om een plaswekker te gaan gebruiken. Hij wil dit zelf, want hij wil heel graag droog zijn. Zijn broertje is nu een poosje zindelijk 's nachts en daar is hij erg jaloers om. Maar ergens heb ik ook nog de hoop dat het vanzelf komt .
Komt echt vanzelf! Het is een proces in d ehersenen wat moet rijpen. Het lichaam moet snachts een seintje van de hersenen krijgen dat het minder urine moet produceren. Het heeft geen zin om te gaan belonen oid. Snachts wakker maken zou dit ook verstoren. Zoon was vroeg zindelijk en precies een jaar na de dagzindelijkheid ook snachts zindelijk. ( ca 3,5 jaar). Hij werd op een gegeven moment rond 5:30 wakker om te plassen en ging daarna niet meer inslapen dus toen wen tijdje wel om 23 uur gewekt om te plassen. Maar toen dat zo moeilijk ging met vlagen, toch maar gelaten. Afhankelijk van hoeveel hij drinkt savonds slaapt hij nu wel of niet uit Dochter was zelfde leeftijd dagzindelijk en was toen meteen ook af en toe snachts droog. Helaas zette dit niet door. Nu 1.5 jaar later plast ze snachts nog steeds in de luier. Ik laat het maar, komt vast goed. Ze is maandelijks misschien 1 of 2 keer droog. Ik ken kindjes van 6 uit de klas van mn zoon die snachts ook nog een luier dragen. Een collega met twee zonen van 8 en 10 hebben het ook nog vaak bij stressvolle periodes. En mn vriendin was zelf tot haar tiende af en toe na pt snachts. Allemaal vanzelf goed gekomen
Mijn middelste zoontje is net 6 en ook nog lang niet zindelijk 's nachts. Hij plast meestal een hele luier vol en regelmatig meer dan dat, zodat zijn bed ook nog nat wordt. Ook als we hem wakker maken. Soms heeft hij ervoor al geplast, meestal daarna in elk geval ook nog wel. Vaak kan hij ook niet plassen als we hem wakker maken, dus dan heeft het nog geen zin. Hij baalt er zelf wel van, maar het lukt gewoon echt niet.
mijn zoon van 8 jaar is snachts ook niet zindelijk. Wel een hele tijd geweest van zn 3de tot zijn 6de ongeveer. Nu al 2 jaar lang niet meer zindelijk. Wakker maken om te plassen lukt niet. We krijgen hem echt NIET wakker genoeg dat ie zich bewust ervan is dat ie op de wc zit. En ik heb begrepen dat dat echt moet, dat ze goed wakker zijn en bewust dat ze op de wc zitten. Dus ik lees mee voor tips. Hij vindt het trouwens totaal niet erg dat ie niet zindelijk is snachts. Draagt gewoon zijn luierbroekjes en schaamt zich er ook niet voor om dat te zeggen tegen iemand ofzo........
Mijn zoon word bijna 6 en ook nog niet zindelijk snachts,maar doet wel zijn best. Mijn neefje van net 5 al een jaartje,het verschild per kind
Mijn zoontje is pas net een half jaar oid helemaal zindelijk, dus ook niet mee 0r af en toe bedplassen, hij is nu 7, 5. Ik zou het nog even aankijken.
Mijn oudste zoon was nèt 3 toen hij 24/7 zindelijk was, de jongste was 2,5 toen hij overdag zindelijk was en is nu 5,5 en plast nog steeds vaker wel dan niet in zijn luierbroekje. Hij vind het niet leuk en wil zonder broekje kunnen slapen, maar wij drukken hem op het hart dat het echt vanzelf komt. Ik maak hem de laatste tijd wel wakker als ik zelf laat in de avond naar bed ga...
Onze oudste is pas 3 maanden helemaal zindelijk en zij wordt volgende week 7 jaar. Wij hebben er nooit een probleem van gemaakt. Afgelopen zomervakantie ging zij regelmatig bij vriendinnetjes logeren en toen begon ze het vervelend te vinden. Op advies van een medewerkster van een bedrijf die plaswekkers levert, ben ik naar de huisarts gegaan en heb een verwijsbrief gevraagd voor een plaswekker. Zo kreeg ik de plaswekker vergoed via de zorgverzekering. In september zijn we met de training begonnen en sinds eind januari is ze zindelijk. ook geen ongelukjes gehad en word nu uit haarzelf wakker wanneer ze moet plassen.....
Ik kreeg als tip uit ziekenhuis mee, laten plassen, verhaaltje lezen in bed of wat dan ook en dan nog even laten plassen. Dat die blaas goed leeg is, als ze gaan slapen.
Vorige week ben ik bij de schoolarts geweest en toen heb ik aangekaart dat onze oudste nog niet nachtzindelijk is (bijna 5,5). Op zich zie ik het niet als een probleem, maar ik zat er toch... Ze adviseerde om na anderhalf uur haar wakker te maken, dan zit ze meestal in haar diepste slaap. Ze moet dan ook echt wakker worden en bewust plassen. Soms kan je dat anderhalf uur later nog een keer doen als je zelf nog niet naar bed bent, maar je hoeft er zelf niet voor uit bed. We zijn hier nu een week mee bezig. Haar luiers zijn nog steeds nat, maar voorheen wist ze niet of ze 's nachts in haar luier had geplast. Nu weet ze wel dat ze plast, ze wordt er dus wakker van. Er is verschil! Volgende stap wordt haar uit bed te laten gaan om naar de wc te gaan (maar ze ligt zo lekker warm in bed, zegt ze )
Zoonlief toevallig gister 5 geworden en is ook nog niet zindelijk 's nachts. Het is vroeg, I know, ik ben ook niet degene die ervan baalt, hij zelf wel. We hebben alles geprobeerd. Ook wakker maken. Nouja, we krijgen hem dus niet wakker. Ik kan hem rechtop in bed zetten, stofzuiger aanzetten, tegen hem praten, alles, maar meneertje blijft slapen. Een plaswekker zal dus ook weinig zin hebben hier. Hopelijk komt het vanzelf.. Tis alleen zo vervelend voor hem..
Onze zoon van net 5 is nog niet zindelijk 's nachts. Zo te lezen hier is dat helemaal geen ramp, maar waar ik wel mee zit is dat het een flink kereltje is en dus de grootste maat luiers (6+) niet meer past. Ik ben dus aangewezen op de luiers 8-12 jaar o.i.d. De goedkoopste die ik heb kunnen vinden zijn van het Kruidvat, 9 stuks voor 5,49. Heeft er iemand een idee waar ik goedkoper uit zou kunnen zijn? Het wordt wel een erge kostenpost zo...
Hallo, mijn zoon is afgelopen week bij de schoolarts geweest. Hiervoor moesten we een formulier invullen. Er werd ook gevraagd naar zindelijk in de nacht. Dit heb ik netjes aangevinkt. Nu heb ik een brief gekregen met een foldertje en een afspraak om een gesprek hierover te hebben. Ik vind het allemaal wat overdreven. Ik ga bellen dat ik geen gesprekhierover wil. Hebben jullie dit ook en wat doen jullie ermee?
Deze tip kregen wij ook van het consultatiebureau. Het heeft gewerkt. Het begon dat hij ineens 1 nacht droog was toen we bij mijn ouders logeerden. Daarna vol gaan houden om hem na een half uur nog een keer te laten gaan. En na een poosje was hij droog en konden we de luier uitlaten! Heeft toen nog meerdere ongelukjes gehad, maar nu bijna niet meer. Alleen als hij echt veel gedronken heeft en erg moe is gaat het nog weleens mis, maar dat is echt sporadisch. Hij wordt over een maand 6 jaar en is nu zo'n 3 maanden 's nachts ook zindelijk. Daarvoor trouwens echt elke nacht een kletsnatte luier, luierbroekje was niet voldoende en lekte door. Alleen luiers maat 6 van kruidvat paste nog, de rest was allemaal te klein.
hier hielp die tip niet. Vaak gaat ie zelf ook nog rond een uur of 11 plassen. Smorgens vroeg om 6 uur gaat e zelf ook plassen ( heel veel ) maar tussen 11 uur savonds en 6 uur smorgens plast ie toch nog een luier vol. In die tussentijd drinkt ie niet