man en ik oneens over school.

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Apart, Jun 4, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Apart

Apart Actief lid

Apr 19, 2015
    125
    0
    0
    Nederland
    Hoi Mn man en ik zijn het oneens over de school waar we onze kinderen willen opdoen. hij vind, de dichts bijzijnde school zodat onze ukkies tussen de middag lekker naar huis kunnen.

Maar ik wil graag een school die bij hun past, en daar wil ik best stukje voor omrijden.

hoe hebben jullie dit gedaan bij een verschil in mening zoals dit.?

Gelieve geen antwoorden van, oh we hadden hier geen last van, ik zoek echt mensen die het oneens waren met hun partner.

en wat voor voordelen ik kan benoemen als ze op de school komen van mijn keuze. ;)

Groetjes.

2. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Hier hebben we na beide rondleidingen op de scholen hier samen gekeken naar de plus en min van elke school. Daarnaast de inspectie en prestaties van de scholen erbij gehouden en toen bleef er vanzelf 1 school over.

wellicht voor jullie ook iets? Een reden als "is dichtbij" is hier in ieder geval geen argument geweest onze keus op deze school te laten vallen. Wel mooi meegenomen maar geen voorwaarde.

3. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Mijn vriend wilde voor onze oudste zoon graag een christelijke school, ik een openbare.

We hebben afgesproken om zo open en eerlijk mogelijk bij beide scholen te kijken. Op de christelijke school zijn we een tweede keer wezen kijken, tijdens de dagopening in de kleuterklas. Mijn vriend schrok toch wel van de mate van religie die hier werd toegepast. Op de openbare school krijgen de kinderen ook les in levensbeschouwing/religie, maar dan algemeen. Uiteindelijk vond mijn vriend dit ook prettiger en hebben we voor de openbare school gekozen.

Ik vind het fijn dat het op deze manier is gegaan, want nu is het toch onze gezamenlijke beslissing geweest.

Ik zou als ik jou was dus beginnen met kijken op beide scholen. En probeer om je kindje daar te zien rondlopen, 8 jaar lang, 5 dagen per week. Hoe zijn de ouders van de andere kinderen? Zie je jezelf daar de komende 8 jaar tussen?

4. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Hm, wij hadden niet zozeer onenigheid, maar qua keuze wel vergelijkbaar met jullie. Een school om de hoek, die niet echt bij ons paste, of een school verder weg, die wél goed bij ons past.

Wij hebben uiteindelijk voor de school verder weg gekozen, omdat ons zoontje (dochter zit op SO) daar als het goed is zijn hele basisschoolcarrière door gaat brengen en ik dat niet zag gebeuren op een school die niet aansluit bij hoe wij in het leven staan. Ik denk dat als je voor een school kiest die niet goed bij je past (voor ons was dat, dat de school dichtbij té religieus was), je je op den duur toch gaat ergeren aan bepaalde dingen.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hadden we hier ook. Hij wilde de school in de buurt. Ik wilde verder kijken. We hebben verschillende open dagen bekeken en ouders gesproken met oudere kinderen.

Uit die gesprekken vielen al wat dingen op. De buurtschool stond nou niet te boek als hele goede school. Ook de ouders hadden genoeg te klagen.
    Bij de andere buurtschool lag het geloof er wat te dik op.. (een beetje is niet erg, maar elke dag er echt tijd voor inblokken ging me tever).
    Daarna naar bijzondere scholen verderop gaan kijken. Freinet en montessori. De eerste zat mijn verlegen guppie aan mijn been geplakt. Het verhaal was leuk, maar paste niet bij ons.
    Bij montessori ging mijn verlegen gevalletje opeens los. Hij liep zo een lokaal in en ging lekker spelen. Hij was erg ontspannen. Bij het zien van die opbloeiing ging mijn man overstag. Wel met twijfels over het systeem, maar hij snapte mijn redernatie en zag zijn kind blij zijn. Inmiddels zit hij in groep 4, is echt gegroeid en zit er echt op zijn plek. Dit past hem echt.

Dus hier was het een kwestie van veel dingen bekijken..

thuis eten klinkt leuk, maar mijn kleuter wilde na 5 weken wel eens overblijven. Hij had altijd moeite met het snel eten en dan weer beginnen in de klas. Zelfs tot een huilbui aan toe. Met het overblijven had hij daar helemaal geen last van. Ik ben nu ook blij met het continurooster..

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Ik sluit me aan bij de rest: maak afspraken op de scholen waar jullie benieuwd naar zijn en ga er met z'n vieren kijken.

Wij hebben het geluk (?) dat er drie scholen heel dichtbij zitten, waarvan er voor ons allebei één meteen afviel ivm de mate van geloof. Voordat we de scholen bezochten hadden we allebei de voorkeur voor één school. Na het bezoek aan die school, viel die school voor ons allebei meteen af, deze school paste niet bij ons en niet bij onze dochter (veel te veel regeltjes, denken in standaarden, enz. - terwijl ik vooraf juist het tegenovergestelde dacht, dat bezoek was dus erg nuttig). Tot zo ver waren we het dus eens. ;)

Bleven er twee scholen over, waarbij ik erg de voorkeur had voor de school verder weg en waar mijn man met name qua afstand meer zag in de school dichtbij. We hebben we alle voors en tegens tegen elkaar gezet en uiteindelijk toch gekozen voor de school dichtbij. Natuurlijk weet ik niet hoe het gegaan was op de andere school, maar ik ben niet ontevreden over de uiteindelijke keuze.

7. Apart

Apart Actief lid

Apr 19, 2015
    125
    0
    0
    Nederland
    Bedankt zover voor jullie reacties!

We gaan zeker dan de scholen bezoeken!
    Ookal vind ik de keuze erg lastig want hoe weet je zeker als je echt dé goede keuze hebt gemaakt..?

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Dat weet je niet, je maakt op dat moment de beste keuze op basis van de informstie die je dan hebt. En als het echt niet bevalt, kun je altijd nog switchen, toch? Is niet wat je vooraf wilt, maar als het echt tegenvalt wel een optie. Maar ik denk dat er weinig scholen echt voor 100% goed zijn .

9. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Pas als je kind een paar maanden naar school gaat kun je echt zien of je de goede keus hebt gemaakt. Maar als je er nu wat tijd insteekt om een weloverwogen keuze te maken, komt het vast goed!

10. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,502
    8,424
    113
    Als tussen de middag zijn enigste argument is, informeert dan ook even of ze niet overgaan binnenkort op continue rooster ;)

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    En bedenk ook wie mag halen en brengen, waarschijnlijk jij. ;) Geen idee hoe ver de school is natuurlijk, maar je hoort zo vaak dat de tijd tussen de middag eigenlijk te kort is om rustig te eten. En misschien werk je wel een aantal dagen? En dat je kind dan moet overblijven?

12. penseel

penseel Niet meer actief

Tja ik heb een school op 50 meter afstand lopen gehad en nu een school wat 10/15 lopen kost.

En eerlijk de eerste school was toch een stuk handiger. 7/8 ging zoon alleen naar school keek uit mijn raam en zag hem zo het schoolplein op lopen. Daarna na speciaal onderwijs.

Dochter zit twee wijken verder op school en ze blijft standaard over. Geeft veel rust. zoon lied ik trouwens ook over.

En nee ik herken het ook niet ik heb de scholen zelf uit gekozen.
    Een toch echt wel omdat die in de straat was. Na school buiten spelen hoe vaak ik daar wel niet tot 5 uur zat met mede moeders en hoppa ik was daarna zo thuis.
    Met sneeuw regen rot weer en haast is een school naast de deur toch echt wel luxe.

13. penseel

penseel Niet meer actief

Dat kun je nooit helemaal 100 procent voor af goed bepalen.

Mijn oudste heb ik binnen een maand van zijn eerste school gehaald 40 kinderen in de klas.Had het geluk dat er in de zelfde straat een andere school kwam hij was kindje nummer vijf. Die binnen kwam.

Had zelf geen auto en omdat ik alleen was. Koos ik voor de dichtste school.

Nu ook geen auto liggen de scholen veel verder van mijn huis dus geen keuze.:) voor dichterbij. En die wel iets dichterbij is dat is een ( zwarte school) niks op tegen maar wilde toch meer een gemengde school. Mijn kids zijn zelf mixjes.;)

14. Apart

Apart Actief lid

Apr 19, 2015
    125
    0
    0
    Nederland
    40 kinderen, dats wel erg veel zeg! niet leuk meer.

15. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Dat weet je nooit. Elke school heeft z'n voors en tegens. Die zie je pas als jullie kinderen op school zitten. Dat zullen ze echt niet bij een kennismaking vertellen.

Misschien een idee om eens rond te vragen bij mensen naar ervaringen met de scholen.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Sowieso is het behalve van de school, ook afhankelijk van je kind en van jou als ouder. Soms blijkt na de start er toch geen echte klik te zijn of blijkt een school gewoon totaal niet in staat je kind te geven wat het nodig heeft. Dat weet je vooraf lang niet altijd. En het kan ook veranderen in de loop der tijd (bv. school krijgt een andere directeur, school gaat iets wel of juist niet meer doen, bepaalde leerkrachten hebben bepaalde ideeën, je kind blijkt een achterstand of voorsprong of gedragsprobleem of weet ik het wat te hebben en school blijkt niet in staat daar mee om te gaan, enz.).

17. Hestia12

Hestia12 Actief lid

Jan 14, 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    #17 Hestia12, Jun 22, 2015
    Last edited: Jun 22, 2015
    Ze zitten meer uren op school dan tussen de middag. Liever dus dat die uren op school in een sfeer zijn die bij jullie kinderen en gezin past!

Jouw man heeft een praktische reden, jij een inhoudelijke. Wij hebben alle voors en tegens van de scholen waar we tussen twijfelden op een rijtje gezet. Praktische argumenten wogen minder zwaar dan inhoudelijke argumenten, vonden we allebei. Maar ja, daar moet je het ook maar net over eens zijn :p

Bij een school om de hoek heb je misschien wel dat je kinderen makkelijker met vriendjes afspreken dan als je kiest voor een school waar je voor moet omrijden.

Succes met kiezen!

Share This Page