6 jaar en niet 's nachts zindelijk

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mari83, 20 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mari83

mari83 Actief lid

1 mrt 2012
    157
    30
    28
    Mijn dochter is net 6 geworden en is 's nachts nog niet zindelijk.
    Heeft iemand tips voor wat we hier aan zouden kunnen doen? Heeft een plaswekker zin bijvoorbeeld?

2. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.697
    6.599
    113
    Vrouw
    Ik lees mee, dochter 5,5 is ook nog niet altijd droog.

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.970
    113
    Tot een jaar of 7 is dat normaal.
    Onze dochter was ook nog nooit een nacht droog geweest. Toen ze bijna 8 werd vond ze dit zelf vervelend worden en hebben we een plaswekker gekocht. Binnen 3 weken was het klaar.
    Ik zou er niet voor 7 jaar mee beginnen, gewoon de tijd geven.
    Onze jongste was tussen 4 en 4,5 jaar droog snachts. Daarna ineens niet meer en nog steeds niet. Hij is nu 5,5. We wachten het rustig af en dan over een jaartje wellicht de plaswekker weer inzetten.

4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik lees ook mee. Dochter is bijna 7 en ook nog niet zindelijk 's nachts. Ik denk dat ze zo'n 3 keer per week droog is 's nachts. Ze vindt het zelf ook heel erg omdat haar broertje vanaf dat hij 3 jaar is dag en nacht zindelijk is. Vlak voor de coronacrisis zouden we doorverwezen worden naar de bekkenfysio omdat ze ook erg hypermobiel is. Ze dachten dat dat misschien ergens mee te maken zou kunnen hebben.

annabel10 vindt dit leuk.
  5. thebooandtheboy

30 sep 2016
    80
    46
    18
    Mijn dochter wordt volgende maand 7 en is ook niet niet droog 's nachts. Ze wil het zelf heel graag en doet ook erg haar best, maar het lukt gewoon nog niet, ze krijgt dat signaal niet/te laat als ze diep slaapt. Ik heb het aan het cb gevraagd en die zeiden dat het niet abnormaal is op deze leeftijd.

6. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Hier geen tips, maar ook herkenning. Dochter is bijna 6 en ook nog niet zindelijk in de nacht, eigenlijk nog geen nacht geweest tot nu toe. Van de week had ik vergeten een luier om te doen en toen werd ze midden in de nacht wakker van een nat bed.
    Had idd al eerder gelezen dat het tot 7 jaar eigenlijk vrij normaal was, dus ik maak me er vooralsnog niet druk om. Mijn dochter zelf lijkt het ook niet echt erg te vinden, soms vind ze het maar al te makkelijk dat ze een luier om heeft en dus dan nier naar de wc hoeft te gaan :rolleyes: Maar ik merk wel dat ze er wat meer mee bezig is en zich bv afvraagt of er klasgenootjes zijn die ook nog een luier om hebben. En laatst hoorde ze dat haar nichtje van 4 jaar zo goed als nachtzindelijk is en toen moest ze wel even flink huilen omdat ze vond dat zelf dan nog een baby was, dus hopelijk helpt dat stiekem een beetje mee dat ze zich er bewuster van gaat worden en het niet alleen als makkelijk ziet die luier in de nacht om. Binnenkort gaan we verhuizen en dan hebben we ook een wc boven, waardoor het moeten plassen in de nacht ook wat makkelijker is, dus wellicht dat dat ook nog wat gaat helpen. Maar voor nu maak ik me er het komende jaar nog niet heel druk om. Blijft ze droog zal het heel mooi zijn en anders kijken we als ze 7 jaar is wel verder.

7. mari83

mari83 Actief lid

1 mrt 2012
    157
    30
    28
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik had inderdaad ook gelezen dat het tot 7 jaar normaal zou zijn en door verzekeraars wordt de plaswekker vaak ook pas vergoed vanaf 7 jaar.
    Ik neig er ook naar het nog maar even te laten rusten. Soms wil ze het wel zonder luier proberen, maar dat is maar een enkele keer goed gegaan.

8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    Mijn jongste dochter plaste ook altijd nog 's nachts in de luier. Zonder luier gewoon in bed en werd dan niet wakker. We hebben het altijd aangekeken omdat ze het zelf niet erg vond. Toen ze 10 was en nog steeds 's nachts in haar drynite plaste (behoorlijk veel ook) toch maar een plaswekker geprobeerd. Toen was ze er binnen 3 weken vanaf!
    Je kunt afwachten, tot 6 jaar wordt sowieso nog als normaal gezien. Maar aan de andere kant kan je ook echt gewoon een plaswekker proberen. Waarom niet? Je helpt de hersenen een handje. En in sommige gevallen kan je wachten tot je een ons weegt :roflmao:. Als wij de plaswekker niet hadden geprobeerd had onze dochter vast nog s nachts geplast :roflmao:.
    Het heeft met de rijping van de hersenen te maken. Normaal gesproken maak je een antidiuretisch hormoon aan waardoor je minder urine aanmaakt snachts. Ook word je wakker als je wél moet. Soms gebeurd dat dus niet. En dit kan je trainen met een plaswekker. Wij hadden via marktplaats een draadloze met onderbroekjes met een sensor. Goed de handleiding lezen wat betreft je handelingen bij het niet zelf wakker worden van de wekker. Er zit een idee achter met hoe de hersenen op dat vlak te prikkelen.
    Wij waren zeer tevreden en hadden het dus eigenlijk best eerder kunnen proberen :D (De tip 'het komt vanzelf goed' duurde bij ons dus veel te lang).

conejita vindt dit leuk.
  9. Summerbelle

Summerbelle Niet meer actief

Ik ben zelf ervaringsdeskundige. Werd pas zindelijk s nachts op mijn 12e. Als kind ook plaswekker gehad, naar doktoren, stickerkaarten. Dit hielp allemaal niks. Ik sliep heel vast en met stickers werd ik de dag voor de dag dat ik dan kado zou krijgen super zenuwachtig en ging t mis.

Toch ging ik veel uit logeren enzo. Nam dan een vuilniszak voor onder laken, extra pyjama en laken mee.

Voor op kamp kreeg ik tabletjes die je 2 of 3 nachten in mocht nemen, dan plaste je niet (lijkt me achteraf niet heel gezond maar ok).

Bij mij ging t over toen ik bewust s nachts wakker werd en er echt vies van was, omdat ik bang was dat ze het op school zouden ruiken. Wat kan helpen is geen koolzuurhoudende dranken, s avonds alleen iets melk, en misschien toch keer wekken s nachts. Het gaat ooit over.

10. Koon

Koon Niet meer actief

Onze zoon is pas een half jaar zindelijk s nachts. Hij is net 8.
    We hebben toen een plaswekker aangeschaft en met dat ding had hij nog 2x een nat bed en daarna niet meer.

11. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Bij ons op de poli (kindergeneeskunde) zien we heel veel kindjes die ’s nachts op deze leeftijd nog niet zindelijk zijn. Zolang ze er geen last van hebben is het geen ramp. Helaas hebben meer en meer kindjes er wel last van - met name als ze wat ouder worden: dat ze zich schamen en bijvoorbeeld niet ergens anders willen gaan logeren omdat ze nog een luier dragen.

Zindelijkheid ‘s nachts is enorm ingewikkeld. Het is niet één dingetje dat je even moet regelen en dan lukt het. Maar belangrijke algemene tips zijn:
    - zorg dat het kind geen obstipatie heeft. Harde ontlasting werkt enorm nadeling op de terugkoppeling tussen endeldarm, blaas én hersenen. (Geldt dus ook voor kinderen die overdag maar niet zindelijk willen worden)
    - zorg overdag voor een goed plasritme. Kindjes die lang ophouden (overdag vaak nét te laat zijn met naar de wc gaan, of als ze gaan echt moeten haasten omdat ze zo lang hebben gewacht) krijgen een uitgerekte blaas en dan verdwijnt die terugkoppeling ook. Als eerste ‘s nachts en later ook overdag (broekplassen komt terug). Laat het kind dat dit niet zelf al doet altijd plassen om de ong 2u. Ook op school: niet alleen in pauzes. Belangrijk om de leerkracht te betrekken hierin. De blaas moet ongeveer 3 maanden niet overbelast worden, om zijn normale vorm/formaat terug te krijgen.
    - genoeg drinken: maar goed verdeeld over de dag. Liefst vanaf avond eten niks meer, of een klein glaasje water. Kinderen die vroeg op de dag weinig drinken, krijgen in de namiddag en avond dorst en gaan dan inhalen. Dat komt er dus in de nacht weer uit.
    - eventueel het kind nog eens op de wc zetten als ouders naar bed gaan om 22-23u (ofzo).
    - Geen luiers aan. In bed/in de broek plassen moet een vervelende ervaring zijn. Dit is de enige terugkoppeling die de hersenen krijgen als het “fout” gaat. Sommige kindjes worden echter niet wakker van een natte broek en dan kán een plaswekker een oplossing zijn. KAN, omdat sommige kindjes op jongere leeftijd nog zo vast slapen dat eigenlijk de hele familie wakker wordt van de plaswekker behalve het kind. Dan is het nog geen idee. Dan zet je de wekker nog 3-6maanden in de kast en probeer je het daarna nog eens :) Hoe ouder het kind, hoe groter de kans dat de wekker werkt.

Succes ermee!

12. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Mijn zoontje was met 6 jaar ook nog niet zindelijk snachts. Diverse keren geproberrd maar hij voelde t gewoon niet. Plaswekker gekocht en na n week was t klaar! En daarna nooit meer in bed geplast. Die week was wel ff doorbijten met dat alarm, hij schrok zich dood arm kind (ondanks dat hij op zn zachtst stond en op de gang). Maar t was t waard hoor!

Oh en hij gaat snachts ook nooit plassen hihi, houdt t op tot sochtends.

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.970
    113
    Je moet sowieso even goed je verzekering nakijken. Bij onze verzekering werd het helemaal niet vergoed namelijk. Dochter was bijna 8, maar zit gewoon niet in ons pakket.

14. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Hier ook niet maar vond t niet erg, nu heb ik m nog liggen voor evt dochter (wel andere onderbroeken kopen dan) en anders verkoop ik m weer

15. Bt1316

Bt1316 Lid

23 mrt 2020
    35
    12
    8
    Vrouw
    Eindhoven
    Hier is de oudste bijna 7. Ik maak hem iedere nacht wakker om 1 uur. Anders is het bed nat. Overdag helaas ook iedere dag een natte broek meerdere malen. Niet zo erg dat het door z gewone broek loopt maar wel een natte onderbroek met een plek erin. Kinderarts doet er niks tegen....

16. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Toen hij zelf aan gaf dat hij het vervelend vond, zijn we begonnen met een plaswekker. Dat was toen hij ruim 6,5 was. Daarvoor wilde hij wel eens proberen, maar hij sliep er gewoon doorheen als hij plaste. Met de plaswekker hebben we de eerste 2-3 weken om en om bij hem op de kamer geslapen zodat we hem meteen konden helpen. Daarna vond hij dat niet meer nodig. Het duurde een maand of wat voor hij echt droog bleef. Omdat hij op zolder slaapt en de trap af moet om te plassen hebben we al die tijd en nog een extra maand of 2 de camping-wc in zijn kamer gezet. En dat was ook gewoon op een gegeven moment niet meer nodig.

Ik vond een plaswekker dus prima werken, maar wel omdat hij het zelf wilde. We hebben nooit met stickers of zo gewerkt, droog blijven was voldoende motivatie. Zeker omdat hij nog gepland had op kamp te gaan en dan graag zindelijk wilde zijn. Hij was er trouwens verder niet heel moeilijk over. Toen hij bij nichtje ging logeren ging het allemaal mee en daar was hij best trots op.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ken mensen die op die leeftijd zelf aan de slag gingen met een plaswekker, met veel succes. Zo is het een zoontje van een vriendin nu net zindelijk ‘s nachts, hij is bijna 6. Hij vond het echt niet fijn dat zijn jongere broertje volledig uit de luiers was, maar hij zelf dus ‘s nachts nog luierbroekjes moest dragen. Met een plaswekker was hij binnen 2 weken droog ‘s nachts, hij gaat er nu soms zelf uit om te plassen of slaapt de hele nacht door zonder te moeten.

Ik zou op die leeftijd wel aandringen op bv verder onderzoek - niet zozeer vanwege die nachten, dat is met 7 niet abnormaal, maar aangezien hij ook overdag kennelijk toch kleine beetjes urine verliest.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Zo is het bij mijn neefjes ook gegaan.. 2 in 1 gezin. De oudste was het gelukt met de plaswekker (ruim 7) en toen wilde zijn jongere broertje van 5,5 ook. En ook bij hem was het op die manier vrij snel klaar. Heel fijn - voor allemaal! Zeker als de kinderen zich rot voelen eronder...

Deel Deze Pagina