Beste mama's, Mijn zoontje (21maanden) slaapt sinds 2 weken in een groter bed waar hij zelf uit kan. Ik ben momenteel thuis, zwanger van een 2de kindje. De papa is wel gewoon aan het werk. De laatste weken was zl wat ziekjes + overgang naar het grotere bed. Dus dachten we dat het een goed idee zou zijn dat ik snachts als hij wakker werd even bij hem zou gaan liggen tot hij terug in slaap was gevallen. Op die manier zou hij in onze ogen rustig kunnen wennen. Echter de laatste nachten lag hij erg lang wakker. Begon er een spelletje van te maken. Ikzelf lig ook niet zo comfortabel met hem in bed dus besloten we gisteren hem terug te 'slaaptrainen ' zoals we dat deden toen hij nog een baby was. Maw: hem terug in bed leggen en buiten gaan. De intervallen waarop ik naar hem ga steeds langer rekken tot hij zou slapen. Ik zou dit vannacht doen. De papa ging in een ander bed slapen want moet morgen werken. Om 23.40 wordt zl wakker en ik doe wat we hadden afgesproken. Zl ging zoals verwacht niet akkoord en krijste alles bij elkaar. Naar mijn gevoel een combinatie van boosheid omdat ik niet bij hem kwam liggen en angst om alleen te zijn. Maar ik hou goed vol. Maak de momenten niet te lang. Zeg hem telkens kordaat maar liefdevol dat het bedtijd is en hij moet slapen. Na een half uur ging het gekrijs steeds vaker over in huilen en zeuren. Maar 10 minuten later stormt de papa zijn kamer uit. Nogal onvoorzichtig die van zl binnen (die aan de deur stond te huilen). Legt hem (gooit hem bijna) in bed en maakt zich boos. En keert terug naar zijn kamer. Ik geef aan dat ik niet akkoord ben en hij zich op dit moment niet moet moeien. Waarna hij het nog eens een 2de keer doet. Nog bozer op de kleine en terug in bed gaat. Gevolg: zl blijft in zijn bed liggen en stopt met huilen (joepi) MAAR Waarom? Door angst? Omdat hij weet dat het papa is en niet blijft proberen zoals bij mama? Ik Heb het gevoel dat heel het proces ervoor ondermijnd werd. Ben zelf geen grote fan van het laten huilen. Heb elke seconde met pijn in het hart beleefd en dan lijkt dit allemaal voor niets als de papa dit omdat hij er geen zin meer in heeft, impulsief komt afbreken. Aangezien ik zl niet terug wakker wilde maken door ruzie stuurde ik hem een berichtje dat ik dat echt niet vond kunnen. En hij naar mijn gevoel mijn relatie met zl heeft ondermijnd. Hij lag nu wel te slapen maar dit voelt alsof zl naar mama niet moet luisteren ofzo. Papa antwoord dat hij het gehuil beu was en ik dan morgen maar opnieuw moet proberen. En misschien moet ik dan maar direct wat kordater zijn want ik ben veel te soft. Enfin om een lang verhaal kort te maken... we zitten niet op een lijn. Ik ben bijna een uur met zl bezig, zoals we op voorhand hadden afgesproken. En plots komt de papa er tussen en doet uit irritatie en frustratie iets helemaal anders. Wat vinden jullie hier van? Papa is momenteel nogal vol van zichzelf want dankzij hem is hij gestopt met huilen. Ik zit nu echter met veel woede en verdriet. Ik vind het vooral moeilijk dat ik het alleen moet doen en hij er dan plots tussenkomt. Heb zelf nog tijdens het slaaptrainen zitten twijfelen of het zou helpen als ik me boos zou maken maar heb op dat moment gekozen om consistent te zijn. Maar nu heeft papa zich boos gemaakt en ben ik weer de 'softe' terwijl ik ook niet toegaf. Heb een beetje schrik dat dit verdere splitting in de hand werkt bij zl. Ik weet ook niet goed wat voor reacties ik verwacht of wat ik met dit te posten wil bereiken. Maar het is midden in de nacht en voelde me helemaal alleen in mijn woede en frustratie. Het doet alleszins deugd dit neer te schrijven. *zaagmodus uit*
Ow wat vervelend! Ik kan me jouw frustratie heel goed voorstellen hoor. Ik zou dat ook vreselijk vervelend vinden. Je hebt het niet voor niets afgesproken. Misschien dat de timing voor het beginnen met slaaptrainen beter had gekunt voor je man. Want ik snap zijn frustratie ook wel. Werkt je man in het weekend? Anders in het weekend beginnen als jullie toch kunnen uitslapen? Of anders oordopjes voor je man kopen zodat hij het gehuil niet zo hard hoort? Ik denk dat hij net als jij heel slecht tegen het laten huilen kan, maar het niet op kan brengen zoals jij dat wel kan om te wachten. Probeer er morgen even rustig met hem over te praten en te kijken of je een ander moment kan kiezen wat hem beter uitkomt en minder boosheid opwekt. Hopelijk lukt het snel met slapen met je zoontje!
Je denkt dat je kindje angst heeft om alleen te zijn en dan laat je hem slaaptraining ondergaan. Ik vind dit dus een no go. Hij heeft je nodig. Er is zoveel gaande dat je niet kunt verwachten dat hij dit allemaal alleen kan verwerken. Hij is nog geen 2 jaar.. Onze dochter heeft ook een peuterbed gekregen maar dit was nog te eng voor haar. Gelukkig kun je van dit peuterbed een groot ledikant maken dus nu de zijkanten erin. En wbt je man.. tsja erg ongelukkige aanpak. Ik zou even terug naar de basis gaan. Geborgenheid bieden uitleggen wat er gaat gebeuren en de tijd nemen hiervoor. Slapen is niet af te dwingen. Haal uit de slaaptrainingen misschien wat tips maar een hysterisch laten krijsen vind ik echt zielig.
Als eerste heel mooi om te lezen op welke manier jij het wilde aanpakken echt top.. Ik ben zelf ook niet van het laten huilen en ga zelf elke avond langs zoontje liggen. Hij ligt sinds begin nov samen met grote zus in een stapelbed. Ook bij grote zus altijd er naast gelegen.. Wat betreft papa tjaa ik snap hem wel. Ochtend dienst en niet kunnen slapen gaat idd wen irritatie opwekken. En eerlijk het heeft wel geholpen. Niet op de manier die ik zou doen(op bed gooien). Ik zie het alleen niet zoals jij ziet (niet naar mama hoeven luisteren) het is nou eenmaal bekend dat papa's een andere (kracht) hebben. (Man des huizes) het werkte hij ging slapen en soms mag je best duidelijk zijn hoor tegen een kleine. Want eerlijk is eerlijk ze zijn gehaaid hoor. Laat je ze een paar keer bij je in bed dan denken ze dat het elke avond feest is. Neem het niet te zwaar. Bekijk het ook vanuit papa's ogen. Niet kunnen slapen net op het moment dat je in slaap valt weer wakker gehuild worden. Ja dat gaat echt vervelen.
Ik vind het oneerlijk dat je vindt dat je man hem door angst stil heeft gekregen, terwijl hij bij jou ook een half uur heeft gekrijst door angst. Beide aanpakken zijn anders dan de mijne en ik vind ze niet enorm verschillen van elkaar. Ik zou wel kijken of jullie nu samen toch op 1 lijn kunnen uitkomen, maar wat ik hier merk is dat we er soms toch gewoon anders in staan en dat is niet erg. Natuurlijk moet het geen verschil van dag en nacht zijn, en wat jullie van je zoon verwachten is ook hetzelfde (dat hij gaat slapen) alleen de uitvoering is anders (en daarbij speelt spanning van papa mee die werd gewekt en moest gaan werken de volgende ochtend). Hier nemen we het bij ‘conflicten’ ook van elkaar over. Als ik er bv met mijn dochter niet uitkom, probeert papa het op zijn manier - voor dochter betekent dit juist eerder dat papa en mama samenwerken dan dat papa mama’s gezag ondermijnd. Maar uiteindelijk is dat alles menselijk en dat vind ik ook belangrijk; papa en mama zijn mensen die soms ook gewoon heel moe zijn, prikkelbaar, of juist een gekke bui hebben en een pannenkoek op je hoofd leggen
Hier was uit de kamer gaan geen optie. Maar bij hem liggen ook niet meer want zwanger etc. We blijven net zo lang bij hem tot hij slaapt. Maakt hij daar een spelletje van dan reageer ik niet. Ik ben heel saai midden in de nacht Als mijn zoontje ging spelen dan benoemd eik dwt het slaap tijd was. Als zoon ging spelen kon ik de kamer ook wel uit . Dat wou hij niet dus ging hij na een knuffel en soms wat drinken wel liggen. Andere optie is om een bed naast zijn bed neer te leggen. Uiteindelijk wil je allemaal slapen. Ik ben ook geen voorstander van slaap trainen. Heb ook ondervonden dag het bij onze middelste niet werkt. Alleen maar averrechts. Hij wil zich veilig voelen. En papa en mama die hem alleen op de kamer laten vond mijn zoon niet veilig genoeg.
Dat is waar. Op zich vind ik het ook niet zo erg dat hij zich boos maakte. Het was meer het er impulsief zonder overleg tussen komen en mij dan er na te soft noemen dat me dwars zit. Ik twijfelde zelf of ik eens zou proberen boos te worden en als de papa me had aangemoedigd dat te doen had ik dit misschien met zl kunnen afronden. Ik vind het precies wat makkelijk voor hem om alles aan mij over te laten. Zich even te komen moeien en dan mij te vertellen hoe ik het had moeten doen... Ik wil niks liever dan een team met de papa vormen en consequent zijn. Maar hij breekt mijn opvoedingsstijl af. Noemt me te soft en pocht hoe goed hij het heeft gedaan. Het voelt net alsof hij me in die 'softe' positie duwt, want hij laat me niet doorzetten. Gewaardeerd voel ik me nu niet echt ... Vanmorgend was er voor hem niets aan de hand. Hij zal het waarschijnlijk weer wijten aan de zwangerschapshormonen en willen wachten tot het overgaat. Ik wil dit wel graag achter ons laten. Maar als hij me niet serieus neemt, hoe gaan we dan volgende keer wel een team kunnen vormen? Heb nu de neiging om het hem te laten 'voelen' door bot te zijn etc in de hoop dat hij zich ook eens empathisch opstelt. Of is dat te veel gevraagd van een man? Moet ik er maar vanuit gaan dat hij dat niet kan. Hem rustig vertellen wat me dwarszit en hopen dat hij in de toekomst wel rekening met mij houdt ? Het is natuurlijk niet de eerste ruzie met dit thema. Heb niet het gevoel dat voorbije gesprekken zo veel uitmaken en steeds terugkomen. Vind het ook zo vermoeiend dat ik mijn gevoelens helemaal moet blootleggen en voorkauwen voor hij het begrijpt. Ik wil ook eens gewoon boos kunnen zijn en een oprechte sorry krijgen Voor zl zou ik het gewoon uitpraten en frustraties aan de kant schuiven. Maar is dit longterm een goede strategie ? Ik voel steeds vaker afkeer van de papa maar wil net meer naar elkaar toegroeien. Hoe kan ik deze dynamiek veranderen...
Jeetje jij haalt er echt veel teveel bij... Zowel je gedachten over je kind als over je man. Waarbij je zelf van alles gaat invullen voor een ander. En maakt het veel te ingewikkeld. Je man was moe (wellicht half in slaap) en kind blijft maar huilen en zeuren. Als je niet volledig wakker bent kan dat irritatie opwekken. Omdat jouw aanpak niet werkte heeft hij gehandeld. En dat heeft gewerkt. Soms heeft een kind ook gewoon duidelijkheid nodig. Klaar. Het is geen kleine baby meer. Ze kunnen echt wel wat begrijpen. Hem het laten voelen en een oprecht sorry krijgen is onzinnig. Hij heeft zijn stijl jij die van jou. En het is ook zijn kind. Je draaft echt te ver door. De gemiddelde man communiceert een stuk simpeler en draaft niet zo ver door. Als deze duidelijkheid werkt voor jou kind is het toch goed. Hou op eindeloos te gaan zeuren tegenover je man. Zeker niet midden in de nacht.
Een kind van 21 maanden kan heus begrijpen dat het nacht is, en hij moet gaan slapen. Ik heb ook veel bij zoontje geslapen nu alleen nog als ie ziek is of tandjes pijn heeft. Is er niks aan de hand en wil hij gewoon niet slapen, neemt ie een loopje met me. Zou het dan juist prettig vinden dat mijn man ingrijpt op zijn duidelijke no nonsense mannen manier. Daarmee laat ie juist zien: nu is het genoeg, je moeder zegt dat je moet gaan slapen en ik sta achter haar. Slapen, nu! Ik denk dat je veel teveel nadenkt. Jij wilde dat je kind ging slapen. Je man ook. En hij ging slapen. Niks ondermijning van jouw gezag. Dat gebeurt pas als jij wilt dat ie gaat slapen en je man zegt dat hij niet hoeft te slapen. Dan ondermijnt ie. Nu niet, nu ondersteunde hij door hetzelfde doel als jou te stellen. Zij het op zijn mannen no nonsense manier.
Sorry ik vind echt dat je veel te overdreven reageert. Je man is een mens geen robot die op een bepaalde tijd iets kan overleggen... "Oh schat ik ben nu zo geirriteerd vindt je het goed dat ik hem nu even duidelijk maak dat het slaaptijd is". Nee hij heeft dit gedaan omdat het genoeg was en jij alleen bezig met je regeltjes...
Daar heb je een punt. Misschien was het helemaal niet zo dramatisch naar zl toe als ik het me voorstel en moet ik het zien als mekaar aanvullen. Neemt niet weg dat hij me verwijt te soft te zijn en niet overlegt. Ik begrijp zijn irritatie volledig maar we hebben vooraf duidelijke afspraken gemaakt. Ik zou alles doen. Hij sliep in een andere kamer omdat we op voorhand ook wel wisten dat hij niet zo geduldig is.
Ik denk dat je er veel teveel over nadenkt. Ja hij had misschien beter even kunnen 'overleggen' met jou dat een andere (duidelijkere 'bozere') aanpak misschien meer helpend zou zijn in deze situatie en dan kijken of jij of hij die het beste zou kunnen bieden. Mja hij was moe, wilde slapen, was geïrriteerd. Dan doen en zeggen we allemaal weleens dingen die niet handig zijn. Maar ik denk niet dat dit het enige is wat speelt bij jou en dat er meer dingen zijn waardoor je het gevoel hebt niet serieus genomen te worden door je man. En of dat nu aan jouw gevoel of zijn gedrag ligt kan ik nu niet beoordelen. Het is wel goed om hierover met elkaar in gesprek te gaan, niet over dit concrete voorval maar over jouw gevoelens in het algemeen en dan kunnen jullie er beiden aan werken
Misschien kon je man het wel niet langer aanhoren dat je zoontje een loopje met je nam. Misschien kan deze situatie een aanleiding zijn voor een normaal gesprek over jullie beider aanpak. Misschien toch samen besluiten dat de grenzen duidelijker gesteld worden richting zoontje. Je man vind je mss te soft, steek de hand eens in eigen boezem. Is dat mss ook zo, vind je het moeilijk om door te pakken. Ben je bang dat je je kind daarmee tekort doet. Slaap is zo belangrijk voor een opgroeiend kind, te lang leuren doet hem denk ik eerder te kort. Nieuwe afspraken maken. Jouw manier is niet per definitie fout. Zijn manier ook niet. Spreek Bijv af dat als jouw manier niet werkt na een half uur, je duidelijker je grenzen aan geeft met evt hulp van je man. Breng hem om en om naar bed Bijv. Meet in the middle. Er is geen goed of fout, jullie moeten gewoon een manier vinden waar jullie beide tevreden mee zijn en wat werkt voor je kind.
Mijn ervaring is dat opvoeden soms echt een zoektocht is... je maakt afspraken die op dat moment het beste lijken, maar soms blijken ze toch niet te werken, anders uit te pakken, niet vol te houden of iets anders... vooral bij situaties ‘s nachts als de lontjes standaard korter zijn wanneer de slaap wordt onderbroken. Je schrijft ook dat hij je opvoedingsstijl afbreekt en je niet serieus neemt. Ik vraag me af of je partner hetzelfde ervaart (dus dat hij bijv denkt jij het niet eens bent met zijn stijl en hem niet serieus neemt...), dat zou voor mij het ‘opscheppen’ verklaren... als een manier om ook gezien / gehoord te worden. Misschien kun je proberen om het samen meer als een zoektocht te zien... jullie proberen allebei je best te doen en opvoeden is soms pittig. De ene keer werkt dit en de andere keer dat (bij mijn kids dan). Volgens mij hoef je ook niet alles tot in de puntjes vast te leggen of precies hetzelfde te doen en als je maar hetzelfde voor ogen hebt en elkaar wat ruimte geeft (met respect, en als de communicatie soms niet helemaal lekker loopt dan kijk je er later samen op terug als de emoties zijn gezakt... als t dan nog nodig is, want soms blijkt t dan al genoeg om tegen elkaar te zeggen ‘pff wat een nacht, dit was voor niemand fijn... hoe gaan we dit vannacht doen?’).