Oke, voor de vierde keer nadat ze uit de luiers is heeft ze een terugval in de zindelijkheid. Iedere keer kleine beetjes plas en poep die ze verliest en veel verschonen op een dag, niet aangeven dat ze naar de wc moet. Over zes weken wordt ze vier en ik heb er buikpijn van. We hebben echt van alles geprobeerd, belonen, vertellen dat ze niet naar school kan als ze niet zindelijk is, negeren echt van alles.... We hebben nu de stap ondernomen om naar de huisarts te gaan. Als de vakantie volgende week is afgelopen zullen we school contacten. Zijn er ouders die dit ook hebben gehad? Wat werkte? En mochten jullie je kind naar school toe brengen? En wanneer was het over?
Ik heb geprobeerd te laxeren. Het zijn dan meer ongelukjes en kan ze het dan echt niet meer tegenhouden. Dus daar zijn we mee gestopt. Aan de andere kant heeft nu vrijdag voor het laatste echte goede ontlasting gehad..
Oew dat is wel lang. Het kan zijn dat ze last heeft van overloopdiarree. Dan zie je wel vaker terugval in zindelijkheid. Je voelt die kleine beetjes die er langs glippen moeilijk aankomen. Misschien eerst even een verstopping laten uitsluiten voordat je op gedrag gaat corrigeren. Boos worden of belonen is natuurlijk sneu als ze er niks aan kan doen.
Net gebeld door het kdv, gaat niet goed en ze hebben haar een luier aan moeten doen.. Omdat ze steeds kleine beetje plast zou ze nu ook erbovenop blaasontsteking kunnen hebben. Dat even uitsluiten bij de huisarts
Heeft school ergens kenbaar gemaakt dat ze niet met luier om naar school mag?? Hooguit moet iemand haar verschonen.... Heb in het begin een van onze dames ook in luierbroekje naar school gedaan. Zij kon het wel maar vond een luier wel makkelijk. Heb haar gezegd dat juf en mama niet verschonen en dat ze zelf naar de wc kan gaan. Ik liet het echt bij haar. Want wat hebben we getint met haar. Ik had het een soort opgegegeven. Uiteindelijk wel een medische reden voor poep in broekje maar dat is nu opgelost gelukkig. Maar voor plassen heeft het prima geholpen. Na een weekje zonder luier naar school en geen ongelukjes met plassen. Ik zou zeggen medisch even na gaan of ze geen blaasontsteking oid heeft of obstipatie. En dan verder kijken. Maar ik vermoed dat school haar niet weigert als je uitlegd wat er speelt en haar een broekje aaantrekt. Zo heeft je dochter een beetje regie. Ze kan zelf gaan als ze het wel voelt. En geen natte kleren als het even mis gaat.
Hier gehad en ze had blaasontsteking en obstipatie... Als ze verstopt is dan kan dat ook weer invloed hebben op het plassen. Niet goed kunnen voelen of uitplassen, kleine beetjes plas wat eruit geduwd word door de ontlasting
Ik zou het ook eerst medisch uitsluiten, misschien heeft ze inderdaad wel obstipatie en een blaasontsteking. Dan kan je belonen wat je wil maar heeft geen zin. De school zal een kindje niet weigeren maar het kan zijn dat er afspraken komen dat iemand haar komt verschonen.
Thanks voor jullie reacties. Ze heeft geen blaasontsteking. Misschien dan toch obstipatie. Ze heeft er nl echt geen controle over en voelt het ook niet goed aan. Terwijl dat een aantal weken geleden echt beter ging Kdv heeft vandaag ook aangegeven dat ze vinden dat mijn dochter nog niet klaar is voor school, cb geeft aan dat ze een kleine. ontwikkelachterstand heeft dus ik vraag me afof dit allemaal met elkaar te maken heeft en hoe ze het gaat vinden op school straks. Gelukkig heeft de huisarts een verwijzing naar de poep en plas poli gegeven. Daar kunnen we over een maand terecht. Nog even doorbijten dus.
Lastig hoor. Er speelt dan misschien toch meer dan alleen de zindelijkheid. Kan best dat t gerelateerd is. Probeer het in ieder geval nu los te laten. Wacht de poli even af. Het is frustrerend, geef eventueel die luier om jullie allebei rust te geven. En dan hopen ze dat ze straks kunnen helpen.
Hier was vaak plassen en diarree echt obstipatie. Zodra ze in haar broek plaste, wist ik weer hoe laat het was. Met wat hulp (naar wc sturen, veel vezels, vocht en goede vetten) ging het vanzelf over.
Heel herkenbaar. Onze dochter van bijna 6 is ook nog steeds niet helemaal zindelijk. Soms gaat het een week of wat goed en dan weer mis. Van alles al geprobeerd. Ze lijkt het ook niet door te hebben. Nu via de poep en plas poli een verwijzing gehad voor de psycholoog. (hier is de poli pas vanaf 6 jaar) Helaas kunnen we daar pas in april terecht i.v.m. wachtlijst. Ik zou het ook even loslaten en wachten op het ziekenhuis. Contact opnemen met school is wel goed. Heb ik destijds ook gedaan en dat was gelukkig verder geen probleem. Ze had in het begin een luier om en werd netjes verschoond. Nu doet ze het zelf en de juf helpt waar nodig.
Mijn dochter heeft het dan ook niet door. Vind ik zo bijzonder. Je ruikt het en je zou het toch moeten voelen, lijkt me. Wat fijn dat jullie school zo meegaand is. Ben heel benieuwd hoe onze school ermee om zou gaan! Hoop dat jullie ook snel bij de poep en plas poli terecht kunnen. Dat de wachtlijsten zo lang zijn geeft aan dat we niet de enige zijn met dit probleem.
Mijn zoon had dat ook vooral met poep ongelukjes. Hij bleek overloopdiarree te hebben . Eerst via de huisarts zakjes forlsx gekregen dat deed niets. Via kinderarts 10 mg en toen ging het goed! We zijn de eerste 4 maanden in groep 1 regelmatig ( 2 a 3 x per week) gebeld door school en met hun de afspraak dat wij de poepbroeken(plassen deed hij wel op wc) kwamen verschonen. Heftige tijd, onzekere tijd, maar ga zeker even langs de huisarts. En misschien vaker op de wc zetten, iedere 2 uur gaan, gewoon proberen. Maar als de ontlasting vast zit dan heeft ze er echt geen controle over op het moment en boos worden heeft geen zin... en ter geruststelling: ons kdv had ook weer een luier aangedaan omdat het niet goed ging, ook de weken voor school, wij balen! Maar ze kan gewoon naar school, gewoon daar kijken hoe het gaat en vanaf begin even goed met de juf afspraken maken, komt goed!
Ja dat heb je gelijk in. Ze zijn inderdaad gelukkig niet de enige. We zijn gelukkig al bij de poli geweest. Ze mocht toch wel komen omdat we al zoveel geprobeerd hadden zonder resultaat. Nu dan de verwijzing voor de psycholoog gekregen waar ik helaas al 2 jaar om vraag maar we moesten eerst al het andere proberen. Het niet voelen of ruiken schijnt dus psychisch te zijn. Onze dochter heeft hele erge obstipatie gehad en ik denk nog steeds dat ze een trauma daarvan heeft een daarom niet voelt dat ze niet poepen. Nu gaat het alweer 2 weken weg goed dus iedere keer hopen we maar het beste.
Ik werk zelf ook in de kinderopvang en vind het niet kunnen dat ze zomaar een luier aandoen, zonder overleg met de ouders te hebben gehad. Hier is de eindstand op zeven poep en plas ongelukkig geƫindigd. Wat zouden jullie doen? Weer een luier omdoen? Als ik vraag wat ze zelf wil geeft ze duidelijk aan dat ze geen luier wil. Ze wil zelfs in de nacht met een onderbroek.
Wat fijn dat jullie al bij de poli terecht konden! En dat het al twee weken goed gaat!!!!! Super fijn!
Hier zelfde dochter wordt in juni 5 jaar. Verliest ook beetjes urine. Soms wel 6 natte onderbroeken per dag. Laatste paar dagen gaat het weer wat beter. Wij hebben 6 maart een afspraak met de kinderarts. Had vorig jaar ook last van obstipatie en blaasontstekingen. Dat is nu niet meer aan de hand. Ongelukjes blijven. Op school gaat het best goed. Ze draagt underwunder broekjes en heeft veel vaste plasmomenten. Dat gaat goed. Ze hebben mij 1x gebeld met poep. Maar dat gaat gelukkig vrijwel altijd goed. Ik heb ook duidelijk tegen school gezegd. Dat ze kunnen bellen op maandag, dinsdag en woensdag. Op vrijdag is manlief thuis. Donderdag is niemand thuis en moet school hetzelf oplossen. Gelukkig nog niet voorgekomen. Ik wil je op het hart drukken dat 25% van de kinderen niet (helemaal) zindelijk is aan de start van de basisschool. Kinderen zijn allemaal anders en verschillend. Scholen denken daar over het algemeen best in mee. Ze willen alleen dat je er wel alles aan doet om de zindelijkheid te stimuleren. Dat betekent op tijd beginnen met potje en wc. Sructuur bieden. Afdwingen kun je het niet. Ik heb zo vaak gedacht wat doe ik toch fout. Niks helemaal niks. Behalve me er veel te druk overmaken. Mijn jongste dochter is 2 jaar en vrijwel helemaal zindelijk dag en nacht. Waarom omdat haar lichaam dat kan. Mijn oudste draagt een luier in de nacht en soms in de middag als het tegek wordt. Wij kunnen niks anders dan stimuleren en uiteraard heel veel wassen.