Hallo allemaal, Na de geboorte van ons zoontje (2 jaar geleden) heb ik erg zwakke bekkenbodem spieren. Ik heb hier regelmatig last van. In de toekomst zouden wij misschien nog wel een tweede kindje willen. Maar deze klachten houden mij erg tegen. Zijn er mensen die ook een zwakke bekkenbodem hadden en daarna nog een keer zwanger zijn geworden? Hoe verliep de zwangerschap toen? Had je meer klachten? En ben je vaginaal bevallen? Hoe was het na de bevalling? Waren de spieren toen nog zwakker geworden?
Geen ervaring met bevallen, maar wel met bekkenbodemspierissues. Ben je al bij een bekkenbodemfysiotherapeut geweest?
Ja, ben ik geweest. Ze heeft me eigenlijk alles geleerd wat er te leren valt. Dus vooral zelf veel oefenen en mee dealen. Ze wil me t.z.t. ook helpen met oefenen om goed te persen. Maar ik ben zo bang dat ik tijdens de zwangerschap heel veel last heb en daarna alles nog meer 'verpest' tijdens de bevalling.
Ik heb geen last van mijn bekkenbodem spieren, maar meer last van bekken instabiliteit. Dit heeft mij er lang van weerhouden om weer zwanger te worden. Met oefeningen die ik als ik straks zwanger ben, 3 tot 4x per dag moet gaan doen, moet het stevig genoeg blijven. Bij de vorige zwangerschap was ik er een beetje makkelijk in. Dit keer wil ik echt die oefeningen gaan doen. Mijn vorige bevalling was met een spoedkeizersnee. Misschien als het natuurlijk was geweest dat ik nog meer last had gekregen. Ik vind het daarom ook wel een beetje spannend als ik natuurlijk ga bevallen hoe het dan gaat lopen.
Ik heb bij de eerste en tweede ook veel last gehad van Bekkenpijn. Ook lang getwijfeld of we voor een 3e gingen en informatie gevraagd bij de bekkenfysio waar ik bij de tweede ben geweest. En we gaan er toch voor! Wel heel spannend ik ken je gevoel. Maar inderdaad bewust ermee omgaan. @Lizra wat voor oefeningen zijn het die je dan wil doen? Dan ga ik dat ook doen
Hier ook! Na 3 jaar gaan we voor een 2e. Spannend inderdaad. Er valt werkelijk niks over het verloop vd klachten bij een 2e zwangerschap te zeggen dus we gaan ervoor. Ik heb in ieder geval een kans dat 3 jr na de bevalling de klachten zijn afgenomen. Figers crossed en stevig begeleid worden en blijven bij de bekkenpeut.
Ik ben dan nog niet zwanger van de 2e maar mijn spieren down under hebben t ook zwaar te verduren gehad vanwege een totaal ruptuur. Blaasverzakking en ongewenst urine verlies. Enorm veel fysio later gaat het inmiddels wat beter. Mij is aangeraden de volgende keer niet vaginaal te bevallen ivm de TR en de verzakking na de tijd.
Heb je hierover met iemand gesproken nu de wens er weer is om zwanger te worden? Of is je dat al gelijk afgeraden na je 1ste zwangerschap? Ik denk dat ik ook binnenkort maar wat gesprekken ga hebben her en der.
Dat is eigenlijk gelijk na de bevalling al gezegd. We staan nu onder behandeling in het ziekenhuis ivm de wens voor een 2e kindje. En ook nu heeft de gyn het geopperd om dan via een keizersnede te bevallen.