Zeven weken geleden ben ik bevallen en heb daarbij een (sub) totaalruptuur opgelopen. Het herstel is tot nu toe steeds vrij soepel gegaan: van de hechtingen heb ik nauwelijks last gehad, weinig tot geen pijn, alles is vrij snel genezen en dankzij Movicolon had ik ook geen problemen met ontlasting. Dat laatste begint echter te veranderen. Een paar weken geleden was ik een dag de Movicolon vergeten en heb dat gelijk geweten. Ik zal jullie de details besparen, maar het komt er op neer dat ik op de wc iets voelde 'knappen' en daarna wat bloed zag op het papier. Ook een brandend gevoel in de paar uur daarna. Door heel consequent de Movicolon te gebruiken, is dat de tijd erna weer beter gegaan. Eigenlijk had ik geen last meer, tot vanochtend. Weer hetzelfde verhaal, alleen nu terwijl ik de Movicolon braaf iedere dag gebruik. Toch weer pijn, weer bloed... Ook heb ik sinds weken een wat trekkend/beurs gevoel op de plek waar de hechtingen hebben gezeten, alsof er een blauwe plek zit. Pfff...ik begin een beetje bang te worden dat ik toch langer achtervolgd zal worden door die ruptuur, terwijl dat in eerste instantie leek mee te vallen. En ik heb al zo'n verleden met harde ontlasting e.d. Geloof dat ik nu nooit meer zonder Movicolon durf... Heeft iemand eenzelfde ervaring als wat ik hierboven schrijf en zo ja...hoe heeft zich dat ontwikkeld? Is het iets normaals voor 'zo kort' na de bevalling of moet ik me erop voorbereiden dat naar de wc gaan voorlopig problemen blijft opleveren? Om over seks nog maar niet te spreken, want dat durf ik voorlopig niet eens te proberen
Heb je al nacontrole in het ziekenhuis gehad? Ik heb ook subtotaal gehad maar niet dezelfde ervaring als jij. Zou even de huisarts ofzo bellen. Succes!
Devero, ik zal toch even de gyn of ha bellen om er voor de zekerheid na te laten kijken. Ik had ook een subtotaal ruptuur na de bevalling van Isa. Tot voor een maand of 1,5 terug ging het bij mij ook vaak nog iets kapot als ik ontlasting had gehad en dan voelde het echt aan als een schaafplek die niet wilde genezen. Ik heb van de ha zalf gehad om de huid soepel laten worden want dat schijnt het probleem vaak te zijn na een ruptuur. Ik ben ook nog 3x op controle geweest bij de gyn omdat ik last bleef houden maar gelukkig is het nu zo goed als over dus het kan zijn dat het langer nodig heeft om te genezen dat was bij mij wel zo. Maar het is zo rot als je pijn blijft houden van onderen, denk je alles gehad te hebben en dan kan je niet gewoon naar de wc, heel veel sterkte en succes.
Hoi Devero, Ik herken heel erg jou klachten. Ik had ook een totaal ruptuur en heb ook lang dat gevoel van onder gehad wat jij omschrijft. Ik heb ook lang met de angst gezeten of dat ooit nog wel weer overging. Mijn dochtertje is nu bijna 10 weken en ik kan nu pas zeggen dat het minder wordt. Vooral als ik langer stond, met eten koken of met het in badje doen kon ik amper vol houden. Ik heb dit ok met de gyn besproken en die zei dat het beste was, als je dat gevoel kreeg om dan meteen plat te gaan, omdat het anders op een verzakking uit kon lopen. Ik heb dit toen ook echt gedaan, en het wordt nu gelukkig minder. Ik krijg dus nu ook het vertrouwen dat het weer goed komt. Ook met de movicol ben ik nu pas aan het afbouwen. Veel water drinken kreeg ik als tip van de gyn. Ik vond het giga eng om het te minderen, ook met het persen met de ontlasting. Maar helemaal ergens anders aan denken of een boek meenemen als je moet dat helpt ook wel! Het brandend gevoel zal nog wel even blijven ben ik bang.. Maar ik hoop voor je dat het met 10 weken een stuk beter is.. De gyn zei trouwens tegen mij toen ik na 6 weken voor controle ging dat het zeker nog wel een half jaar duurde voor álle kwaaltjes over waren, dus daar ga ik nu ook maar vanuit, misschien dat het nu meevalt. Zwaar tillen raadde ze me wel heel erg af! Wat zei de gyn tegen jou dan met de controle? Ben je ook gehecht op het OK trouwens?
Thanks voor de reacties! Ik ben vorige week bij de gynaecoloog geweest en heb het ter sprake gebracht. Hij zegt dat ik het litteken voel; de druk ontstaat doordat de huid zo strak tegen elkaar aangezet is en dat deel is nu erg stug. Dat beurse gevoel is de kwetsbaarheid, omdat 7 weken in het herstel toch nog vrij kort is. De huid moet weer soepel worden en dat gaat maanden duren... Controle was verder goed; het geneest volgens plan. In ieder geval wel fijn om te weten dat het niks abnormaals is. Ik heb gelukkig een extra recept Movicolon gekregen waar ik weer twee maanden mee vooruit kan. Nu over 5 weken nog een inwendige echo...jeej Ik heb er nu al zin in hahaha.
De eerste 1,5e week heb ik met magnesiumtabletjes de ontlasting soepel gehouden, daarna had ik niets meer. De eerste toiletgang was een drama. De huisarts gebeld en movicolon gekregen. Een paar zakjes van gebruikt en toen afgebouwd. Na 2 maanden had ik geen "hulpmiddelen" meer nodig.