Hallo dames, Ons meisje is 5,5 maand en al sinds haar geboorte is het melk drinken echt een groot probleem. Al het medische is uitgesloten. tongriem is goed, lipriem is geknipt. We hebben verschillende merken geprobeerd maar ze drinkt echt het minimale. De laatste dagen drinkt ze steeds slechter haar flessen dus heb ik vanmorgen pap gemaakt van haar melk en dit heeft ze helemaal opgegeten. Super natuurlijk maar nu komen we een beetje in de knoei met haar tijden. Ik ben bang dat we vandaag op 3( en een half) flesje uit gaan komen. Mag dat al op deze leeftijd? Haar groente en fruit eet ze goed en ook haar papfles 's avonds gaat er goed in, maar echt veel melkvoeding krijgt ze niet. Haar schema vandaag: 08.30 150ml pap 10.00 fruit 13.30 150ml melk 17.00 groente, 90/3 melk 19.30 165ml pap De laatste 2 voedingen zijn schattingen 😬 Normaal gesproken drinkt ze max 750ml melk per dag, maar meestal rond de 600/650. Met dit schema krijgt ze natuurlijk veel minder. Kan dit schema met 6 maanden of moet ik haar toch dwingen meer te drinken?
Als ze niet wilt, kun je haar niet dwingen. Sommige zijn wat sneller dan de andere! Hoeveel weegt ze? Probeer eens bij fruit water te geven. Om 12.30 150 melk en om 15.30 weer wat fruit met water. Dan krijgt ze wat meer vocht binnen
Idd, onze oudste was met 7,5 maand ook over op volledige maaltijden. Maar deze is wel erg vroeg hoor. Ze weegt nu ongeveer 7,1 kilo en is 68cm. Fruit met water ga ik morgen even proberen. De fles van 13.30 wou ze vandaag echt niet eerder, dan weigert ze de gehele fles. Ze heeft net om 17.00 maar 50ml melk gedronken maar daarna wel een heel potje groente gegeten
Als ik mij goed kan herinneren was mijn dochter ook al vroeg op 3 flessen, van de oudste weet ik niet meer. Dwingen zou ik niet doen, werkt alleen maar averechts. Goed de groei in de gaten houden.
Dwingen hebben we in zekere zin wel gedaan om sowieso 500ml melk op een dag binnen te krijgen. Ze groeit gelukkig mooi op haar eigen lijntje dus dat gaat super. Ik meen me te herinneren dat baby's tot 8 maanden groeien op melk en niet zo zeer op bijvoeding, kan het dan geen kwaad dat het grootste gedeelte van haar eten bestaat uit bijvoeding?
Wij zitten ook al even op de 3 flessen hoor. (7mnd) tijdje terug even weer terug gestapt naar 4 flessen omdat hij niet lekker reageerde op de opvolgmelk en ik weer ff terug wilde naar de basis met de zuigelingenvoeding. Maar hij liet zoveel staan, dus zaten al snel weer op 3 flessen. Soms maak ik 190+6 scheppen ipv 180, krijgt hij toch nog iets meer vocht binnen. Verder geef ik hem bij het avondeten water en geen melk. Potje vult goed en zeker een heel potje. Melk ( zuigelingen/opvolgmelk) is echt een beetje veel erbij. Dit is ons schema, misschien heb je er iets aan 08.00- 180+6 en 2,5 schep fijne granen pap ( soms heeft hij pa om half 9 honger ) 09.30- 1/2 potje fruit, 1 stuk fruit of 2 soepstengels en water ( hangt ervan af hoe laat hij de ochtendfles heeft gehad ) 12.00/12.30 1/2 boterham en 180+6 15.30/16.00 - 2 stuks fruit of een potje en water 17.30- avondeten ( aardappels. Groente, vlees 200g vers of potje ) en water 19.00- 210+7 en 4 scheppen rijstebloem Hij laat ook weleens iets staan, maar door de dag drinkt hij ook tussendoor vrij veel water. Daarnaast halen ze uit fruit ook vocht. Het cb zei bij ons dat hij indd ook wat vroeg was, maar wanneer hij eraan toe was ( verteld dat hij veel liet staan ect ) dat het geen probleem was omdat je het simpelweg er niet kan dwingen.. Als pap er goed in gaat, zou ik de eerste fles sowieso wet ophogen naar 180. Als de fles van 13.30 eerder niet lukt, dan indd dan gewoon geven. Je kunt ervoor kiezen om dan bv om 16.15/ 16.30 een klein flesje te geven van bv 90 en om 17.30/18.00 dan het avondeten?
Hier zat hij met 6 maanden ook op 3-3,5 fles. Met 7 maanden echt op 3 flessen. Schema met 6 maanden was zo: 8.00 fles 180+6 10.00 fruit, zo'n 200gram of 6+ potje en wat drinken uit zo'n klein sapflesje 12.00 fles 180+6 13.00 boterham (at binnen een week een hele boterham ongeveer) 14.30 klein tussendoortje of nog een keer fruit en weer wat drinken uit een sapflesje 17.00 groentehap zo'n 200gram of 6+ potje, soms hierna of al iets eerder op de middag nog een flesje van 90+3. 20.00 fles 180+6
Jullie kindjes drinken allemaal veel meer dan ons meisje 😨 We zijn echt nog zoekende wat ritme betreft. Vandaag wat water gegeven bij haar fruit, dat ging wel redelijk voor de eerste keer. Ze heeft vandaag weer niet heel veel gedronken, ze heeft gewoon weinig honger. 09.00 150ml pap 10.30 1/2 potje fruit met water 14.00 40ml melk de rest weigerde ze 16.00 150ml melk 18.00 heel potje groente 20.00 165ml pap Ophogen van de papfles hebben we al geprobeerd maar meer dan 165ml heeft ze nog nooit gedronken
Sommige kindjes hebben genoeg aan minder. Misschien dat je om 10.30 een heel potje kunt geven? Ik zou dit even aan houden wa tje nu hebt gedaan. Gewoon aanbieden om 14.00 & 16.00u, ze drinkt dan wat ze nodig heeft. Tussendoor nog wat water geven en bij het avondeten. Rond 6 mnd kun je beginnen met uit een tuitbeker te laten drinken. Tussen de 6-8 mnd is hiervoor het beste tijdstip ermee te starten omdat ze dan andere mondspieren moet gebruiken en dit voor het afleren van de fles straks alleen maar gunstiger is. Belangrijkste is dat ze goed in haar eigen lijntje blijft groeien en vrolijk is.
Onze jongste heeft een sonde gehad van 2,5 tot 8,5 maand, kreeg alleen eten via de sonde tot ruim 7 maanden. De sonde mocht eruit als ze een week minimaal 800 ml binnen had gekregen. Fruit en groente mochten we ook meerekenen. Jij zit met het laatste schema wat je noemde op 805 ml in totaal, heb dan het water niet meegerekend. De kinderarts gaf aan dat 500 ml echt minimaal was (met 8 maanden). Dus dat zit echt wel goed. Wat betreft de melk, dat zou geloof ik iets meer mogen zijn, maar hier kwamen we daar ook niet aan, zaten met 8,5 maand op ongeveer 300-max 400 melk per dag. Tja, wat niet gaat, dat gaat niet
Ik zat met 5.5 maanden ook al op 3 flessen. Mijn zoontje lief zoveel staan van de fles om 16u en de rest vd de dag ook. (ook vanwege tandjes denk ik, die kwamen toen door) Dus ons schema werd toen: 08:00 180+6 3 schepjes bambix (toen nog via de fles) 10:30 anderhalf/2 stuks fruit of bijna 1 6mnd potje 13:00 180+6 fles 15:00 wat water of thee, rijstwafeltje oid, later broodkorstje om te oefenen. 16:30 groentehap 19:30 180+6 fles + rijstebloem
Dan is ons schema nog niet zo gek, vergeleken met die van jullie. Fruit zal denk ik nog wel even een half potje blijven omdat die vrij vlot achter haar pap komt. Later geven is geen optie omdat ze dan slaapt. Tuitbeker/rietjesbeker gaan we binnenkort ook mee beginnen maar vind haar nog wel erg jong hiervoor, maar dat is meer een gevoelskwestie. Gelukkig groeit ze mooi op haar eigen lijntje en is ze ontzettend vrolijk, ik moet het maar wat loslaten en kijken wat ze doet. Bedankt dames voor de tips!
Had ik ook hoor haha. Hij was net 6 mnd, stond ik dan met die beker.. ik zette hem voor zijn neus en hops, direct met twee handen en richting zijn mond ( nog enge sturing nodig, het tuitje zat in zijn neusgat, maar goed. Hij weer in ieder geval wat de bedoeling is ervan 😂 ) Toen ik het aangaf op het cb ermee gestart te zijn, kreeg ik nog net geen sticker haha dus het is indd echt een gevoelskwestie. Overal staan gemiddelde, maar niemand heeft een gemiddeld kind. " gewoon " naar je meisje kijken. Oh.. en als je denkt. He! Ik heb het door, lekker ritme dit. Gaan ze ineens weer wat anders doen he 😑 Zo fijn dat haha.
Zo gek is het niet he? Ze regelen het zelf. Is ook raar, met 6 maanden zo'n tuitbeker voor je neus. Je staat verstelt hoe snel ze het leren. Oudste en middelste waren 7-8 maanden toen ze een tuitbeker kregen en het ook snapten. Daarvoor gaf ik gewoon water uit de fles als dat nodig was.
Onze oudste heeft nooit uit een tuitbeker gedronken maar vanaf een maand of 7 uit een rietjesbeker. In principe wil ik niet beginnen aan een tuitbeker maar gelijk starten met een rietjesbeker, het liefst wacht ik daar nog even mee. Ze doet het de laatste dagen prima, ze krijgt nu 2x pap om 08.00 en 12.30 1 klein flesje rond 16.00 en een fles met rijstebloem om 20.00. Ze gaan weer allemaal redelijk leeg. Ze is wel vrolijker nu ze minder melk krijgt en meer vast voedsel. Ze huilt (bijna) nooit meer
Wij zijn met 6 maanden begonnen met brood geven. Haar schema zag er als volgt uit: 0800-0830 Fles 180+6 (maar kan ook pap met een lepeltje) 1200-1230 boterham met fles (90+3) 1500 fruit 1800 avondeten 2000 fles 180+6, maar die ging meestal niet meer op Fruit hebben wij altijd (en doen we nu nogsteeds) in de middag gedaan, omdat ze het grootste gedeelte van de ochtend slaapt. Ik kreeg hier het advies van het CB (en overigens ook kdv) om geen drinken te geven met tuitbeker of rietjesbeker. Het leren drinken uit een gewone beker stimuleert de juiste mondspieren. Ik kan me voorstellen dat dat anders ligt voor een kindje die lastig uit de fles drinkt.
We zijn over op 3 flessen, ik heb het fruit smorgens weg gelaten en verplaatst naar Smiddags. 08.00 150ml pap 12.00 150ml pap 15.30 heel potje fruit 17.30 heel potje groente 19.00 200ml rijstebloem Bij het fruit geef ik een beetje water, maar daar moet ze nog erg aan wennen.
Super! Water komt vanzelf! In fruit zit ook voldoende vocht hoor! Je kan nog om 09.30 bv een soepstengeltje geven waar ze een beetje op kan sabbelen als tussendoortje. Op bv een stukje peer oid. Doen wij hier ook
Ze sabbelt tussendoor regelmatig op een broodkorsten van grote zus, vindt ze erg interessant! Nou maar hopen dat dit ritme even een tijdje blijft, kan mama tot rust komen 😁
Hoe gaat het nu? Hier een jongetje (mogelijk omdat hij gister en zondag niet fit leek te zijn) die ook steeds meer melk laat staan en zijn bijvoeding ook niet veel eet. Het melk laten staan was met 3,5 maand een teken dat er een fles af kon. Alleen... Ik vind het heel spannend... En ik weet niet of het komt door restverschijnselen van het niet fit zijn.