Even hoofd leegmaken en misschien nog een gouden tip... Heb een zoontje van 2 jaar en 3 maanden en een zoontje van bijna 5 maanden. Zoontje van 5 maanden krijgt volledig bv. Hij deed het laatste weken snachts best netjes. 20.00 half 3 en half 8 voeding. Vond ik een heerlijk ritme! Laatste 3 nachten komt hij alleen weer om de 2,5 a 3 uur.. als ik hem speentje geef begint hij heel hard te huilen dus geef ik hem maar de borst en daarna slaapt hij meteen verder.. op zich prima, maar in combinatie met spokende peuter (vannacht van 3.15 tot ongeveer half 6 aan het schreeuwen geweest) is het niet te doen. Oudste spookt wel vaker maar omdat jongste een redelijk mooi ritme had kwam ik toen nog wel aan 5 a 6 uur slaap per nacht.. nu is het 3 a 4 en ook nog eens meerdere keren onderbroken, waardoor ik het nu echt niet trek. Vannacht kwam de jongste om 19.30 22.15, 00.30 3.15 (denk wakker door de oudste) en 7.15... is het normaal dat een baby opeens zoveel vaker komt? Of verwen ik hem door hem telkens weer de borst te geven? Overdag is het een tevreden mannetje en laat hij met gemak 4 uur tussen de voedingen.. dan voed ik op de klok omdat hij er anders ook zo 5 uur tussen laat. En waarom de oudste zo spookt? Geen flauw idee.. hij is in juni geopereerd, buisjes en neusamandelen geknipt. Sinds die tijd ging het eigenlijk heel goed. Als we hem bij ons in bed pakken gaat hij spelen.. dus weer in zn eigen bed gelegd, waar hij dus meteen weer boos begint te schreeuwen en dit dus gerust anderhalf uur volhoud.. als ik tussendoor heen ga en ik ga dan weer weg dan wordt het alleen maar erger. Ben vannacht uiteindelijk maar op de bank gaan slapen Sorry heel verhaal, weet ook niet wat ik ermee wil.. heb misschien gewoon even een peptalk nodig. Net de jongste maar fles gegeven in de hoop dat hij daar vannacht wat aan heeft maar moet zeggen dat ik daar ook niet gelukkiger van werd
Ja dat is echt pittig. Hier ook soms drama met de oudsten. En baby wil inderdaad nu ze 5 maanden is ook vaker drinken. Zou het een groeispurt zijn? Ik heb bij de oudste meiden boekje gelegd. Als ze niet willen slapen gaan ze maar lezen Maar men wat ben ik gesloopt na een week met spookjes in de nacht. En zonder middagdut :0 Kortom herkenning maar geen oplossing. Maar zoals zo veel dingen denk ik nu : komt goed gaat vast weer voorbij
Wat betreft baby: volledig normaal. In fasen van groei en ontwikkeling heb je van die periodes (die hier meestal 3-6 wkn duurden) dat ze in de nacht vaker willen drinken. Ik kan je vertellen dat veel fleskindjes in dergelijke fases ook vaker wakker worden, het ligt niet alleen maar aan de voeding, maar aan wat er allemaal in dat hoofdje/lijfje gebeurd. Go with the flow is hierin mijn advies en geef vooral die borst, hij moet er nog van groeien! Wat betreft peuter: ook die hebben in mijn ervaring van die fases waarin er van alles in hoofdje gebeurd en het 's nachts prut wordt, vooral tussen de 2-3 jaar. Een paar dingen die bij me opkomen: hoe laat gaat je kindje slapen in avond en slaapt hij nog overdag en zo ja hoeveel dan? Nachtelijk (uren) wakker zijn kan te maken hebben met 'niet moe genoeg'. Je zou hiermee wat kunnen proberen te sturen. Ook kan het misschien zijn dat je kindje heel graag wil spelen en zich in de vroege ochtend de rust niet meer gunt om nog een keer in slaap te vallen. Dan kan streng zijn en laten huilen soms helpen (al mijn kinderen hebben ergens in peutertijd het briljante idee gehad om de dag om 3:30 uur te beginnen en lekker te willen spelen, spelen, spelen ... Door dat heel duidelijk af te kappen 'het is nacht, alle mensen slapen dus jij ook' en het heel saai/onaantrekkelijk maken en niet toe te geven als sirene aanging, is dat hier redelijk snel weer bijgetrokken). Kan ook zijn dat de dagen erg prikkelend zijn, dat het hoofdje zo op volle toeren draait dat slapen en ontspannen moeilijker is (bedenk maar: als jij veel aan je hoofd hebt, kan dit ook gevolgen hebben op jouw nachtrust), dan zou je kunnen kijken naar meer rust en regelmaat in de dagen. Tussen 2-3 jaar is ook een leeftijd waarin allerlei angsten en nare dromen grote rol kan spelen, je zou kunnen kijken of je daar aanwijzingen voor vindt. Dit allemaal gezegd hebbende, ik weet hoe slopend het kan zijn en echte 'geweldige' oplossingen zijn er nooit. Ik heb ook van die (langdurige...) fasen gehad dat ik gillend gek werd van slaapgebrek. Ik weet ook dat ze weer voorbij gaan. Het wordt echt een keer beter. Hou je taai!
Bedankt voor jullie berichten! Het voelt als je erin zit zo eindeloos en ben op dit moment zo ontzettend moe! Ooit komt het vast weer goed