6 maanden en bijvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Bloom24, 4 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloom24

Bloom24 Fanatiek lid

16 nov 2009
    2.755
    0
    36
    Beste voedingsdeskundige,

Mijn zoontje is bijna 6 maanden. Hij weegt ongeveer 8,5 kilo en is 73cm.

Hij krijgt al 3 maanden lang 4 flessen van 210/7 nutrilon omneo. Sinds 2 maanden krijgt hij bij zijn laatste fles 3 schepjes rijstebloem en sinds 1 maand ook bij zijn eerste fles.

Hier doet hij het prima op. Niet het idee dat het teveel of te weinig is. Hiij slaapt er ook het klokje mee rond.

Hij krijgt ook al 2 maanden een groente of fruithapje. Lang niet elke dag, net wanneer het uitkomt, tussen 2 flessen in. Meestal rond de tijd dat wij 's avonds zelf ook eten. Maar hij hoeft vaak maar een half potje, zo'n 75 gram.

Maar nu is hij dus bijna 6 maanden en volgens alle boekjes zou hij sowieso een heel potje op moeten eten en dat ook 2 keer per dag. Nu kijk ik liever naar mijn kind dan naar de boekjes, maar weet even niet zo goed hoe ik het aan moet pakken.
    Want als hij straks ook nog moet gaan starten met opvolgmelk, lijkt mij dat hij helemaal goed verzadigd is van alleen de flessen.

Graag dus jullie advies:

Moet ik de rijstebloem 's ochtends eraf halen? Of zelfs een hele fles en dan in plaats van een fles een fruit of groentehapje geven?

Wat mij betreft mag hij voorlopig nog wel gewoon aan de 4 flessen blijven, want ben bang dat ik hem volledig uit z'n ritme trek als ik daaraan ga zitten sleutelen...
    Maar ja, aan de andere kant wil ik ook weer niet dat hij voedingsstoffen tekort komt...

Hebben jullie iets van een menu wat een 6 maanden oude baby gemiddeld zou moeten eten/drinken? Olvarit heeft wel voorbeeldmenu's, maar dat vind ik zo enorm veel!

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Groetjes,
    Bloom

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Bloom,

Je kindje mag van de opvolgmelk 4 voedingen drinken van 200 ml, je hoeft niet terug te gaan naar 3 voedingen hoor. Verder starten heel veel kindjes pas vanaf 6 maanden met groente en fruit, het kan helemaal geen kwaad dat je kindje nog geen hele potjes eet.Het is vooral belangrijk om te leren eten van een lepeltje en voor de herkenning van smaken. Neem gerust de tijd. Vaak gaan kindjes vanaf 8 maanden terug naar 600 ml opvolgmelk, dan komt er steeds meer ruimte voor uitbreiding van de bijvoeding.

Groetjes eveline

Deel Deze Pagina