6 maanden en cb

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mamzie, 11 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hoi allemaal,

Vandaag naar het cb geweest om Erikje even te wegen. Was wel benieuwd of ie goed was aangekomen.
    Dat was het geval gelukkig :D

Ik nog even vragen over bijvoeding.
    Vroeg ze of Erik al doorsliep. Nee nog niet.
    Nou dan moet je de avondFLES wat dikker maken.
    eeuuhh ik geef nog borstvoeding hoor!
    Nou, ze keek me toch raar aan. en ik moest toch maar savonds flesvoeding gaan geven.
    :rolleyes:

Ik vroeg ook of ik wat borstvoeding kon doen bij de groentes omdat die soms zo droog zijn ( zoals erwtjes ) en dan eet Erik het niet.
    Nee, dat mocht absoluut niet! Dan maar water erbij.

Dit viel me echt tegen hoor. Want dacht dat mijn cb juist zo pro bv was enzo. En nu na 6 maanden word ik er raar op aangekeken dat ik nog borstvoeding geef :(

En mag het trouwens echt niet een beetje bv door de groentes en aardappels zodat het minder droog is?

2. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Naja wat een onzin zeg. Waarom zou je 's avonds een fles moeten gaan geven dan?

En volgens mij kun je mm gewoon door het eten doen. Op het bv-forum waren er die er sausjes enzo van maakten, of pannenkoeken bakken. heeft ze gezegd waarom dat niet zou mogen?

Ik vind dit verhaal niet erg pro-bv klinken eerlijk gezegd...

3. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Nah, wat raar zeg! Alsof een fles kunstvoeding geven een garantie voor doorslapen. Je zou (als je het lastig vindt dat hij niet doorslaapt) wel een klein flesje extra bv kunnen geven na de laatste voeding. Doe ik vaak. En eventueel daar dan wat rijstebloem (biobim) doorheen. Maar zelfs dat is geen garantie hoor, je kunt het proberen als het je wat lijkt.

En mm kan gewoon door hapjes hoor! Lees ik ook in pro-bv recepten. wat een onzin dat dat niet zou mogen. Lijkt wel of ze hem echt van de mm af willen hebben...
    Soms is het ook net wie je treft op zo'n CB, de een is wat meer pro-bv dan de ander helaas.

4. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    fijn om te lezen dat de bv wel door de hapjes kan! :D

Ja, weet het ook niet waarom dat niet zou mogen maar ze was er echt heel erg tegen.

Nee, stoort mij niet meer echt dat ie snachts niet doorslaapt. Heb me er echt helemaal bij neergelegd ;)
    Hij zal het wel nodig hebben nog die voedingen snachts. En ik werk niet dus ik kan overdag nog een beetje bijslapen :)

Wil nog echt een hele poos bv blijven geven dus het cb heeft vette pech hihihi

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Echt onzin wat het cb verteld. Lekker zo doorgaan met wat je nu doet !

6. Female

Female Niet meer actief

wat een belachelijke vrouw :confused:
    Mijn nekharen gaan altijd al overeindstaan als mensen er van uit gaan dat je kv geeft, terwijl bv juist zo normaal en (voor mij) vanzelfsprekend is... Waar heeft mama natuur het anders voor bedacht?! :(

En ja, mm kan gewoon door het eten...
    Het advies vd fles s avonds is echt bizar. waarom MOETEN die kleine baby's toch meteen doorslapen? honger is honger denk ik dan. en na wat ervaring duurt zo'n nachtvoeding een kwartiertje en dan kun je weer lekker je bed in...

Gewoon zo verder doen, meid! ;)

7. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik erger mij groen en geel aan zo'n troela van het CB. Ik zit me toch een partij op te winden hier achter de laptop pfff.......
    Gelukkig sta je sterk in je schoenen ,maar voor hetzelfde geld een mama die dat niet is... en die dan Kv gaat geven.......
    Sommige mensen moeten hoognodig eens op cursus ofzo....kan mij er zo kwaad om maken.

8. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Oh joh, is die fles daarvoor bedoeld? Dat kon ik dus echt niet verzinnen.

Past zeker niet in mijn denkkader :p

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik was gisteren ook weer bij het cb. Ik had ook weer een discussie (deze keer wel vriendelijke verleden keer had ik een inval arts die kon ik wel over haar buro trekken zo boos was ik)
    Volgens de cb arts kon ik nu wel rijstebloem mengen met bv en dat lepelen omdat mijn kindje motorisch al toe zou zijn aan happen.
    Rijstebloem is volgens de cb arts geen bijvoeding omdat het geen gluten en eiwitten bevat. Ik het WHO verhaal uitgelegd (weten jullie vast allemaal wel) maar zij bleef erbij dat rijstebloem geen bijvoeding is. Ze ging gelijk zoeken naar artikelen dat zij gelijk had. Nu ik dus zoeken naar "bewijzen" dat ik gelijk heb. Dus als iemand nog iets heeft dan hoor ik het graag.

10. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    He Nemo, heb niet zo een bewijs voor je paraat maar als je echt zou willen dat je kindje leert happen, wat volgens mij ook prima over een maand kan hoor, kun je toch ook gewoon pure mm laten happen? Ik heb een paar keer biobim door de mm in een papfles gegeven maar het beviel me niet, alleen maar gedoe. Hapjes ben ik wel om die reden die jouw cb arts noemt mee begonnen na 5 maanden en 1 week. J wilde zoooo graag eten! Nu krijgt ie dus wat banaan of meloen. Ja, ik weet het, advies is wachten tot 6 maanden en ik vond het ook altijd onzin als mensen zeiden dat hun kind eraan toe is maar toen ik het zelf merkte vond ik het toch tijd. Voordeel is wel dat hij veel minder spuugt nu dus misschien was ie inderdaad wel zoveel al aan het bewegen dat alleen melk in de buik niet meer zo fijn was. Al snap ik ook niet echt dat die paar hapjes dat al zouden kunnen verminderen... weet niet of dat wel zo is. Nouja, anyway, doe gewoon lekker wat jij wil en laat die artsen maar kletsen ;)

11. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik gebruik ook vaak bv bij de maaltijden hoor... bloemkool met een papje is hier op basis van bv. Gebruik bijna nooit water.Bv maakt het lekker romig.

Echt jammer dat er zoveel `slechte` cb´s zijn... vraag me echt af hoeveel moeders ze al verkeerde info hebben gegeven. Je zal maar een jonge meoder zijn en alle vertrouwen in het cb hebben en er dan misschien pas veeeel later achterkomen. Ik zou woest zijn...

Nemo, hierbij is denk ik dat stukje van eurloc van toepassing, één enkel flesje... rijstebloem bevat dan wel geen gluten maar het is zeker geen bv en alles anders dan bv heeft invloed op de darmflora. Het breekt het speciale laagje af.
    Een kind kan ook happen op een gewone lepel of stuk speelgoed.
    Rijstebloem bevat erg weinig voedingsstoffen en heeft vaak geen enkel effect op het doorslapen... met een paar extra slokken bv bereik je waarschijnlijk meer en verder gewoon een kwestie van geduld.

Ik doe nu sinds een paar dagen (maar hij is dan ook al 8 mnd) om 17u warme hap + toetje en dan om 19u 2 hele volle borsten en 130ml afgekolfde melk van de dag ervoor en dan slaapt hij eindelijk door... het is kennelijk gewoon een veelvraat. Hij krijgt dan om 19u zeker veel meer dan 200ml bv. Maar dan slaapt hij eindelijk weer door. Maar voor 6 mnd deed ik helemaal niks...

12. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Nemo, dit is het gedeelte van de WHO-site wat over babyvoeding gaat. Ik denk dat daar wel heel wat artikelen staan.

Alleen de inleiding zegt m.i. al genoeg:
    Breastfeeding is an unequalled way of providing ideal food for the healthy growth and development of infants; it is also an integral part of the reproductive process with important implications for the health of mothers. A recent review of evidence has shown that, on a population basis, exclusive breastfeeding for 6 months is the optimal way of feeding infants. Thereafter infants should receive complementary foods with continued breastfeeding up to 2 years of age or beyond.

To enable mothers to establish and sustain exclusive breastfeeding for 6 months, WHO and UNICEF recommend:
    Initiation of breastfeeding within the first hour of life
    Exclusive breastfeeding – that is the infant only receives breastmilk without any additional food or drink, not even water
    Breastfeeding on demand – that is as often as the child wants, day and night
    No use of bottles, teats or pacifiers

13. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    ja, maargoed, het is natuurlijk wel maar net hoe streng je daarin bent. hier gaat het over een manier om moeders zo lang mogelijk bv te laten geven. Wat heel goed is om te promoten hoor want hoor inmiddels genoeg verhalen over hoe foute adviezen en bijvoeden (vooral in het begin) kunnen leiden tot (vaak zelfs min of meer ongewenst) stoppen met bv. Maar ik vind een beetje rijstebloem of dingen laten proeven als je kindje bijna 6 maanden is terwijl je gewoon zoals altijd bv blijft geven wel iets anders. En J heeft trouwens ook een speen vanaf het begin.
    Wat ik maar wil zeggen: deze dingen staan niet altijd het bv geven tot 6 maanden en daarna in de weg. Je moet er alleen voorzichtig mee zijn.

Trouwens, het ging toch niet over het wel of niet doorslapen? De rijstebloem was toch bedoeld om het happen te oefenen? Ik zou er al helemaal niet aan beginnen als doorslapen het doel was. Veel makkelijker om 's avonds even de borst te geven hoor!

14. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    sorry, 2x

15. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Nee het is misschien wel wat extreem (wat dan met die slokjes water die hij per ongeluk tijdens het badje binnenkreeg ;)), maar het zegt wel duidelijk dat het het beste is om de eerste 6 maanden uitsluitend bv te geven en niets anders.
    Kijk ik geloof ook niet dat er precies op de dag dat een kindje zes maanden is er een knopje omgaat zo van: en nu kan de bijvoeding erbij. Bijna 6 maanden is nog wel iets anders dan bijv. 3 of 4 maanden, zeker voor zo'n uk die in relatief korte tijd zo'n enorme ontwikkeling doormaakt.
    Er zullen er vast zijn die het al iets eerder aankunnen, er zijn er tenslotte ook die pas laat echt eten.
    Maar ja ik zie niet aan de buitenkant hoe het met zijn darmpjes zit. Dus heb ik me netjes aan de 6 maanden gehouden...

16. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Ja, ik heb inderdaad eerst Jonathans buik opengemaakt en toen ik zag dat z'n darmpjes rijp waren... :)

haha, nee, ben het helemaal met je eens. 3 of 4 maanden is echt nog wat anders. Ik weet nu in elk geval zeker dat de bv lekker gaat en ben ook echt voorzichtig en langzaam met bijvoeden hoor.
    En vind ook vooral dat een CB niet over bijvoeden voor 6 maanden moet beginnen als de ouders van een baby dat niet van plan zijn!

17. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Bedankt voor jullie steun allemaal ;)

Had net mijn moeder aan de foon en ik zei dat ik gisteren naar het cb was geweest en toen vroeg ze : en, kan je al gaan afbouwen met borstvoeding?
    zucht :rolleyes:

ik zei je mag zolang als je wilt doorgaan met borstvoeding hoor. Dat hoeft echt niet met 6 maanden over te zijn ( wat hebben mensen toch met die 6 maanden ? )
    Toen wij de fles kregen stopte je er toch ook niet mee met 6 maanden?
    Nee natuurlijk niet zei ze.
    nou dan ;)

Vrees dat ik nog veel kommentaar ga krijgen over de borstvoeding uit mijn omgeving.
    Toch raar hoor. Niemand vind het vreemd als een beebje met 6 maanden de fles krijgt maar wel de borst ](*,)

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Mamzie: ik denk dat het onbegrip is hoor. Als jij uitlegt dat na 6 maanden moedermelk nog steeds heel belangrijk is dan veranderd hun standpunt vast.
    Tot voor kort dacht ik ook nog dat langvoeden "vreemd" was. Ik was wel voor bv en wist ook zeker dat ik zelf bv ging geven. Maar een kind van 2 nog aan de borst :( Dat deed je toch niet 8) . Inmiddels weet ik wel beter :D

Bedankt voor jullie antwoorden meiden. Het ging idd om het leren happen en niet om het laten doorslapen.
    Heb vandaag gekolfd en melk zo proberen te lepelen. Nou dat blieft meneer niet. Hij spuugde het gelijk uit (als ik er al wat in kreeg). Totaal geen interesse in het lepeltje.

19. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Ja, het is misschien ook even wennen voor hem, een lepeltje en andere manier van drinken. Aan de andere kant zou je het kunnen zien als het bewijs dat het cb geen gelijk had. Hij is er dus nog niet aan toe, aan dat lepeltje... en dan kun je gewoon nog even wachten? :)

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het 'bewijs' staat in de stukken van de WHO zelf. ALLES wat geen (moeder)melk is, dus ook WATER! is bijvoeding.

Deel Deze Pagina