Rode biet?

Discussie in 'Voeding' gestart door E1982, 17 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Hoi,

Hoe maken jullie rode biet klaar? Ik heb nu voorgekookte rode bieten in vacuumverpakking gekocht. Op de verpakking staat enkel: bieten op smaak brengen en eten.

Kan ik ze ook warm maken of beter niet ivm nitraat? en hoe maken jullie dan evt. een koude bieten babyvriendelijke maaltijd?

Btw. ze eet nog geen vlees, wel kruiden en in stukken.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Ik verwarm het wel altijd. Niet laten koken of zo, maar warm vind ik het gewoon lekkerder. Heb nooit zo nagedacht over nitraat, dat is toch meer iets voor groene bladgroentes?

Je kunt het ook koud (kamertemperatuur zou ik dan doen, niet zo uit de koelkast) geven. Hoeft niet echt iets doorheen, kunnen ze de echte bietensmaak proeven. Aardappeltje erbij, of wat pasta. Ik zou niet zo goed weten welke kruiden lekker zijn bij bieten, die hebben van zichzelf al zo'n uitgesproken smaak.

3. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik snijd ze altijd in stukken en warm deze dan op in wat boter in de pan. Dus niet echt bakken, gewoon tot ze warm zijn en dan is het prima, daar ze al voorgekookt zijn.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik snijd ze in blokjes/plakjes, en dan even in een beetje boter opwarmen. Dus niet aanbakken, lauw is dat ook prima te eten.

5. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik maak het op deze manier (ik koop ook de vacuumverpakte, voorgestoomde bieten):

Groentewijzer > rode biet > recept

Toen T. nog jonger dan 1 jaar was, deed ik er geen ui onder en nu doe ik er ook nog geen zout onder.

6. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Dank allemaal voor de tips. Ga ze lekker verwarmen in wat boter met een aardappeltje.

@Elke: lijkt me een heerlijk recept, ga ik proberen zodra ik ei heb geintroduceerd!

7. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Rode biet is heel lekker in blokjes gestoofd in een beetje boter en met blokjes appel erbij. Prettige bijkomstigheid (vond mijn dochter althans super): de appeltjes worden knalroze :D

8. fafje

fafje Niet meer actief

ik prakte ze gewoon doro een warme (zoete)aardappel....werd het vanzelf warm...

maar koud heeft het ook wel es gehad, hem maakte het niets uit

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier geraspt of in plakjes en dan eventjes opwarmen.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Groene bladgroentes, maar ook krootjes, koolrabi, venkel en selderij.

11. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    bieten raspen (of blokjes/plakjes). En opwarmen, gefruit uitje erbij, kruidnagel en laurier. Op het laatst een beetje azijn toevoegen. Zo doe ik het altijd.

12. Mayon

Mayon Niet meer actief

Raspen, uitje en azijn zout en suiker erbij. En opwarmen. maar onder het jaar deed ik er niks bij.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nitrite is helemaal niet zo schadelijk als gedacht.
    Als je gewoon goed met je voedsel omgaat, kan je gewoon 2 a 3x nitraatrijke groente eten. En groentes van de koude grond bevatten minder nitraat.

Nitraat zit in:
    Sla, postelein, rode biet, kervel, spinazie, snijbiet, radijs, raapstelen, bleekselderij, spitskool, koolrabi, andijvie, watertuinkers, venkel en chinese kool

Sommige groenten als spinazie, andijvie en postelein bevatten veel nitraten, met name wanneer de groenten bij lagere lichtintensiteit wordt geteeld (in de winter en/of in een kas). Sommige bacteriën zijn in staat deze nitraten om te zetten in nitriet.
    De omzetting van nitraat tot nitriet in levensmiddelen is een langzaam proces. Dit proces wordt versneld door levensmiddelen te verwarmen. De bacteriën die nitraten omzetten in nitriet gedijen het beste in een lauwwarme omgeving, maar boven een bepaalde temperatuur gaan de bacteriën dood en stopt de omzetting.
    Vroeger werd aangeraden om eenmaal gekookte spinazie (en andere nitraatrijke kookgroenten, zoals andijvie en postelein) niet meer opnieuw op te warmen, omdat in de tussenliggende tijd bij kamertemperatuur meer nitriet gevormd kan worden dan gezond zou zijn. Dit advies is echter verouderd. In de koelkast kan spinazie ook thuis snel genoeg gekoeld worden, zodat zich geen grote nitrietconcentraties vormen.
    Ook in het lichaam kunnen deze nitraten worden omgezet in nitriet. Dit gebeurt door enzymen in het speeksel, maar ook door bacteriën in het maagdarmkanaal.

14. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Je kunt het ook in de sapcentrifuge doen met rode vruchten erbij. Bietjes zijn al een zoete groente dus dat matcht goed. Heb een groente/fruit smootie.

Je kunt bietjes ook vermalen en door pannenkoekenbeslag doen (ik doe altijd meergranenbeslag). Het is heel grappig maar het beslag wordt dan zuurstokroze, dus ik maak er dan roze mega mindi pannenkoeken van. Die gaan er in als koek met een beetje geraspte kaas erover.

Dit kun je ook doen met spinazie ala creme (of ala boursin) Krijg je groene pannekoeken. En ook erg lekker.

15. misa

misa Niet meer actief

Ja, dat het verhaal over nitraat en niet opwarmen wat achterhaalt is hoorde ik laatst ook. Ik twijfel ook een beetje wat te doen met die info.

En zoals groente uit de vriezer, zoals spinazie, mag je dat wel eerst laten ontdooien en daarna opwarmen?

Rode bietjes kun je prima even opwarmen, maar koud kan ook heel goed!

16. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Diepvriesgroenten zoals spinaze kun je gerust verwarmen in de pan. Je moet het daarna alleen niet nog een keer verwarmen.

Deel Deze Pagina