Mijn doel was om 6 maanden volledig borstvoeding te geven. En dat hebben we gehaald, yes! En ook best makkelijk, ik ben gespaard gebleven van kloven, spruw of andere ellende. Als ik soms de verhalen van andere mama's lees, heb ik erg veel mazzel gehad. Maar oke, de 6 maanden zijn gehaald, en nu... We zijn nu rustig begonnen met groente en fruithap en dat gaat goed. Maar verder, wat mag of moet zo'n kleintje nog meer? Wat is goed voor d'r en wat is alleen maar 'voor de leuk'? Ik wil proberen om tot 1 jaar in elk geval de ochtend en avond voeding te blijven doen. We zitten nu nog op 4 a 5 voedingen per dag. Zodra de groentehap volledig is, zal dat een bv vervangen denk ik en zodra ze tussen de middag een broodje eet, is dat dan ook ipv een bv? Ik weet dus wel dat je de bv niet hóeft af te bouwen en dat het voor je productie enzo beter is om geen ander vocht te geven dan bv, maar daar gaat het me dus niet om. Hoe kan ik het 't beste aanpakken dat ze toch genoeg voedingstoffen binnen krijgt zonder dat het volledig van de bv komt? Beetje warrig verhaal geworden geloof ik, ik hoop dat het duideljik is
Ik heb hier een kereltje die het zelf regelt. Nu hij meer eet wil hij zelf minder drinken. Ik bied het hem wel steeds aan maar dan zijn het drie slokken en klaar. Marijn eet s'ochtends fruit tussen de middag een broodkorst en s'avonds een warme hap. Eerst ala rapley en daarna geprakt. Ander drinken als bv krijgt hij idd niet. 06.30 uur: 2 borsten 09.30 uur: fruit geprakt 10.00 uur: paar slokken bv 11.30 uur: broodkorst en 2 borsten 13.30 uur: paar slokken bv 17.00 uur: warme hap 19.30 uur: 2 borsten Dit is bij benadering hoor. De tijden kunnen nog al wisselen hangt af van het tijdstip van wakker worden en naar bed gaan.. Soms zit er een nachtvoeding bij en soms drinkt hij overdag een hele voeding ipv een paar slokken. Ik kan hem vaker aanleggen maar meneer weigerd dan gewoon. Hij zal wel genoeg hebben anders komt hij vast wel.
In het begin vervangt het idd nog geen voeding. Mijn ervaring is, is dat dat eigenlijk heel geleidelijk zo tussen maand 8 en 9 gebeurd. Vanaf 7 maand gaf ik 's ochtends een broodkorst, als wij ook een broodje aten, zo kon mijn zoontje *meedoen*, iets wat hij heel duidelijk oppikte. En zo bouwde ik dat geleidelijk uit naar een hele boterham 's ochtends, zo rond de 8,5 maand ong. Rond de 8 maanden ' s middags ook een boterhammetje aanbieden ( tijdstippen kijken we idd niet naar). Heel langzaam merk je dan dat de voeding tussendoor steeds meer slokjes tussendoor worden. Zo rond een maand of 9 had ik zeg maar 4 flinke voedingen en een flink aantal slokken tussendoor. Veelal bood ik aan, en dronk hij, soms meer, soms minder. Voedingsstoffen hoef je je het eerste jaar echt niet druk om te maken, die krijgen ze sowieso al via de bv. Het mooie is, als je idd geleidelijk start met bijvoeding je kind idd aan die 6 maanden ruim genoeg heeft om goed te leren eten. Ik heb het introductieschema van bv.com aangehouden (bijvoedingsforum). Mijn zoontje at met ong. 10 maanden volledig mee dwz 3 maaltijden per dag, toen was hij er blijkbaar pas aan toe. Zelfs het 2e levensjaar voorziet bv nog in zo'n 40% van de benodigde voedingsstoffen ( antistoffen en levende cellen buiten beschouwing gelaten). Kortom: komt je kindje iets te kort als ze met 10 maanden bv nog geen 3 maaltijden per dag eten, het antwoord is nee.
Duidelijk verhaal van jullie allemaal Ik ga ook binnenkort beginnen met bijvoeden dus alle informatie is welkom. Jingels, ik zit al een maand ofzo op vier voedingen per dag. Nou ga ik meteen twijfelen of dat wel genoeg is. Hahah terwijl ik ook altijd juist tegen iedereen zeg dat ze zich niet druk hoeven maken zolang de luiers goed zijn en de baby vrolijk.
Zo is het ook. De mama maakt voor haar kind specifieke voeding aan ( wat een fantastisch systeem !), en voor jouw kind is dat genoeg. Je lichaam communiceert meer met je kind, dan dat je beseft. Dat wij vrouwen zo twijfelen heeft met onze eigen onzekerheid te maken. Wij moeten vertrouwen in ons lichaam, en goed kijken naar ons kind en daar op af gaan. Dat is iets wat ik het afgelopen jaar geleerd heb. Alle randverschijnselen als doorslapen, motorische ontwikkeling e.d.niet teveel naar kijken. Kijk naar de behoefte van je kind, dan doe je het echt prima.
Ik lees ook even mee! Ook hier zijn we aan het orienteren over bijvoeden en hoe. Wil er eigenlijk nog niet aan, ik vind het weer zo'n grote stap van het baby af!
Leuk topic. Yara is een flinke eter en ik merk dat bv er steeds meer 'bij' komt. Zo ziet ons schema er (ongeveer) uit. 6.00 bv beide borsten daarna slapen 8.00 Nog een beetje bv 9.30 Fruithap (1 stuk fruit) daarna paar slokken bv 12.30 1 boterham en daarna paar slokken bv 14.00 bv beide borsten 16.30 Warm eten, aardappel en groente 19.00 bv
Jullie geven dus allemaal nog een flink aantal keer per dag bv. Per wanneer zou je genoeg 'andere' dingen in t menu hebben om de bv wel terug te brengen? Zonder daar dus fv voor hoeven te geven?
Ik wil het straks wel afbouwen naar minder voedingen. Alleen de ochtend en de avondvoeding wil ik overhouden. Mijn kolfrecht is op en ik begin straks aan een nieuwe baan. In die situatie lijkt het mij ideaal om die twee voedingen over te houden.
mmm... haha... dat weet ik zelf ook niet zo goed. Volgens rond een maand of 9? Ik lees even met je mee
Na het 1ste jaar hoef je zowiezo geen fv meer te gebruiken. Ik zou zolang ik ong 4 voedingen bv geef verder geen fv geven. Ik voed zowiezo sochtends, smiddags en voor het slapen gaan savonds en snachts... het is dan zn drinken bij een gewone maaltijd. Sochtends en smiddags een boterham en savonds met de pot mee. Tussendoor krijgt hij water, soms met een beetje diksap. Verder 1x per dag fruit en meestal 1x een tussendoortje als soepstengel, rijstwafel of wat tomaatjes ofzo. fv heb ik nooit hoven kopen gelukkig... vind het zo veel makkelijker en het bv geven opzich wordt ook alleen maar makkelijker als er ook andere dingen gegeven kunnen worden...verder zijn je borsten na een poosje zo stabiel dat het niet uitmaakt of ik een keertje een voeding oversla ofzo. Heb dan geen lekkage maar er de bv loopt ook niet terug. Het eerste jaar ben ik trouwens wel terughoudend geweest met vocht anders dan bv maar nu doen we gewoon maar wat. hij geeft ook zelf aan waar hij zin in heeft.
Rond 10 maanden is je productie stabiel, dat zou ik als leidraad houden. Maar zoals gezegd, als die bijvoeding eenmaal lekker loopt wordt de bv vanzelf minder. En als ze vinden dat ze niet genoeg krijgen komen ze vanzelf 's nachts weer om drinken vragen
Ik heb me geloof ik wat ongelukkig uitgedrukt in mn vorige post. Het gaat me er ook niet om dat ik nu fv zou willen geven naast de bv hoor, juist niet. Jee hoe leg ik t nu duidelijk er uit? Ik zou het een ideale situatie vinden als ik gewoon smorgens en savonds bv zou geven en dat ze verder tijdens de dag 'gewoon' eten en drinken zou krijgen. Dat ze dus voldoende voedingstoffen haalt uit groente, fruit, brood, pap en weet ik veel wat. Dat ze aan drinken gewoon water, thee, roosvicee of melk drinkt en geen bv. Klinkt t erg krom? Niet dat ik perse wil stoppen met bv hoor, maar ik zou t fijn vinden als ik een vooruitzicht heb dat ik niet meer de enige ben die voed en dat er meer dingen zijn naast bv. Is t zo duidelijker? En iemand enig idee of dat scenario uberhaupt logisch is? En vanaf welke leeftijd hebben ze genoeg aan 2 bv en de rest 'gewone' dingen? Jee ik moet echt nog verder ontzwangeren geloof ik, ik kan niet eens meer normale zinnen formuleren
leuk topic! Ik was zelf ook al een beetje aan het orienteren over bijvoeding enzo.... tjee het komt al dichterbij! Voor mijn gevoel is hij dan al een echt kindje en geen babietje meer.... Maar ik neem aan als je met bijvoeden begint dat de eerste weken toch maar een paar happen zijn en dat de bv normaal blijft. Als ze dan meer eten zal de bv ook minder worden denk ik? Hebben jullie kindjes dit zelf aangegeven en de tijden van de bv verandert?
Toen ze haar eerste hapjes kreeg, 2 weken geleden, at ze ongeveer 5gram ofzo, echt bijna niks Nu zit ze rond de 100gram, dus dat is in 2 weken aardig opgelopen. Op dit moment is er qua bv voor mij ook nog niks veranderd, ik geef nog net zoveel bv als normaal en de groente of fruit hap is nog extra, omdat het inderdaad nog geen volledige maaltijd is.
ik snap je... maar ikheb geen antwoord. Lijkt mij ook wel erg handig als je kleintje "gewoon" eet en dus s ochtends en s avonds bv krijgt. Maar krijgen ze dan wel genoeg voedingstoffen? Als het zo zou kunnen zou ik dat ook wel willen doen, maar vanaf wanneer kan dat?
Hoi Ilse, je kan rond de 9 maanden ipv bv ook gewone melk of karnemelk geven al dan niet aangelengt met water. Water of bijv diksap/thee kan je ook als tussendoortje geven bijv na het fruit of bij een evt koekje.