Onze meid is toe aan fruithapjes. Wil ze eigenlijk zelf gaan maken...maar ik lees overal iets anders? Welk fuit mag ze hebben? Ze is vijf maand... En hoe maak je het klaar? Op sommige sites lees ik dat je appels en peren eerst moet koken? Kan de hele fruitmand niet hoppakee door de blender? En groentehapjes? Kun je die ook zelf maken? Dus, hoe hebben jullie dat gedaan?
Fruit: Banaan, peren, appels, mango. Appels en peren zijn te hard om zo te purenen met de staafmixer vandaar dat het eerst gekookt moet worden. Banaan wordt water als je het pureerd, kan je beter prakken. Groente: Wortels, bloemkool, sperzibonen, couregette zonder schil. En je kan er een aardappeltje of wat rijst bij doen om het later wat voedzamer te maken. Kijk eens op www.keukenkikker.nl Gr, Tinkerbel
Je kunt hier ook boeken voor kopen/bestellen. Wat je vanaf zes maanden ook kunt doen is vast voedsel introduceren alla Rapley. Dit is een methode die stukjes aanbiedt en geen prut. Dit zodat je kindje smaak en structuur leert kennen. Meer informatie hierover lees je op bijvoorbeeld borstvoeding.com. Op het forum hier heb je onder het kopje voeding en dan borstvoeding hier ook een topic over. Je geeft je kindje dan in een kinderzitje wat stukjes banaan bijvoorbeeld op het blaadje en laat hem hier zelf mee aanmodderen: pakken, proeven, misschien slikken. Kindjes leren zo goed om zelfstandig te eten, maar het duurt wel langer voor je resultaat hebt. En knoeien gegarandeerd!
hier een keukennerd enneh ben sinds 2 weken aan de fruithapjes begonnen. Ik mik gewoon appel in stukken of banaan in stukken of peer in stukken of mango in stukken in de kom van de staafmixer, en dat prutje geef ik aan mn manneke. Appel en banaan door elkaar vind ie heerlijk. Voor de groente ga ik straks maar aan de potjes, totdat ie iets ouder is en alles mag eten, dan eet ie met de pot mee. Wat ik zelf een heel goed kookboek vind is operdepop van Albert Heijn. Daar staat alles precies in hoe je het moet maken en ook hoe je het eventueel moet invriezen. succes ermee.
Ik pureer alles met een staafmixer, appel, peer banaan, en ik kook niets hoor. ( behalve dan de groentes natuurlijk he) Wij zijn begonnen met wat mango, dat is lekker smeuiig en zoet, toen wat banaan erdoor heen, en nu gaan er hele fruitcocktails doorheen. Ook groentes zijn heel makkelijk zelf te maken hoor, hoef je echt geen potjes voor te kopen. gewoon groentes zoals bloemkool, wortel, courgette gaar koken en pureren maar. paar stukjes heel laten , daar kunnen ze dan lekker mee met de handjes knoeien. Ik kook 1 keer in de 2 weken me helemaal suf een uur lang, maar dan heb ik ook wel voor twee weken hapjes in de vriezer. Net zo snel en net zo makkelijk. Alleen als ik oppad ga neem ik een potje mee... kijk ook eens onder het kopje voeding...
Ik maak alles zelf. Ik geloof er in dat kindjes die alles voorgeschoteld krijgen als ze klein zijn, gemakkelijkere eters worden. En potjes zijn nou eenmaal niet erg gevarieerd en smaken nergens naar. Een keertje een potje zal trouwens beste gebeuren hoor. Er zijn verschillende boekjes te koop. Bijvoorbeeld 100 purees by Annabel Karmel (erg leuk, wel in het Engels). Ik heb veel baat bij het boekje van Gina Ford "Contented little baby Weaning" Ik maak nu: avocado (prakken) courgette (met schil) snijboontjes wortel pompoen bruine bonen met (gekookte) appel aardappelen en daar komt binnenkort bij: rijst, doperwten, broccoli, bloemkool, peultjes etc Met koolsoorten wachten we nog even ivm gasvorming. Fruit: appel (nu nog gekookt) peer (nu nog gekookt) mango pruim banaan en gemengd natuurlijk Volgt: perzik en gedroogd fruit. Met citrusvruchten, kiwi en aardbei wachten we nog even ivm verhoogde allergiekans. We proberen alles een dag of 3 uit. Op die manier weten we zeker dat er geen rare reacties volgen en we kunnen ook bepalen of het 'even' niet lekker wordt gevonden of helemaal niet lekker... Om 12:00 krijgt meneertje 1/2 fles, groenten, 1/2 fles en na de avondfles fruit. Straks wordt dat anders. Vanaf 6 maanden ga ik ook (dikke) soep maken op basis van groenten of kippebouillon. En daarna komen er kleine stukjes vis en vlees bij. Fruit is bij ons een extraatje of tussendoortje en groenten de hoofdmaaltijd. Heel veel dingen kan je vooraf bereiden en invriezen (bijvoorbeeld in een ijsblokjeshouder). Ik vind het heel gemakkelijk en het smaakt ook nog lekker. Als je Rapley overweegt, laat je heel goed voorlichten omdat het hier om een specifieke reflex gaat en daar moet je je wel in kunnen vinden EN er tegen kunnen (De methode is niets voor mij / ons)
Wij zijn begonnen met groente. Eerst wortel, bloemkool, sperziebonen en broccoli. Daarna wat fruit geprobeerd; appel, banaan, peer en mango. En daarna verder met meer groentes en fruitsoorten. Ik heb fruit nooit gekookt, Groente wel natuurlijk. En dan de staafmixer eroverheen, zodat het mooi fijn wordt (en steeds iets grover laten).
Mijn staafmixer pureert appel en peren zonder problemen, een goede staafmixer van 600 watt kan dat prima aan!
Het koken van fruit doe je in eerste instantie niet voor het pureren maar voor het doden van bacteriën. Dit hoeft natuurlijk niet persé maar kan wel (en het pureert makkelijker )
Wij hebben alles volgens Rapley gedaan, Eva heeft nog nooit gekokhalsd, dat deed ze pas toen wij een keer een potje probeerden . Een makkelijke eter is ze trouwens niet... als ze eenmaal weet wat het is, wil ze het meestal wel eten, maar daar gaan een paar weken overheen . En sommige dingen eet ze gewoon niet...
In het boek opperdepop van AH staat het volgende bij perenmoes over wel/niet koken. "Rijpe peren kun je evt. ook ongekookt pureren, maar voor het allereerste hapje is het aan te raden de peer even kort te koken. Zo is de peer nog zachter van smaak en beter verteerbaar." Voor als je geen boek wilt kopen [beginnen trouwens voornamelijk vanaf 6 maanden], kun je eens in de winkel kijken bij de 4+ potjes wat daar aan ingrediënten gebruikt worden. Zo kun je het thuis ook veilig wat proberen... Maar voorbeelden zijn: Fruit: Peer Mango Banaan Groente: Worteltjes Brocolli Bruine bonen Sperziebonen Succes...