ik vindt dat je naar je kindje zelf moet kijken..... Ik weet dat ik et bij de oudste toen nog niet deed maar misschien is haar zusje sneller....en daarbij zit je kindje er niet heel lang in denk ik? Maa bijvoeden kan ook in de wipstoel natuurlijk
op de foto is te zien hoe hij los op de zijn hobbelscooter zit. hier heeft hij heel kort zo op gezeten nu hebben we er een fietsstoeltje op bevestigd. maar ook nu laten we m nog niet lang in zitten. op de 2e foto was hij net 3,5 maand en zat hij dus zo met iets ondersteuning. en op foto 3 zien jullie m zoals hij dus in de box kan zitten. zoals jullie zien is hij al wel heel sterk in zijn rug en nekje, maar ik zal voor de zekerheid toch voorlopig maar wachten met stimuleren tot zitten. en het fietsen zal ik zeker laten. (dat verhaal van een gebroken nek, vind ik toch wel heeeeeeel erg eng.)
Niet als je gaat rapleyen, de wipstoel is dan niet recht genoeg. En het is inderdaad maar even, maar aangezien iedereen hier roept dat het eigenlijk niet kan denk ik ik plaats maar even een foto.
Wat een heerlijk ventje zeg!!! Ik vind hem eerlijk gezegd op de eerste foto heel erg hangen, in de box houdt ie zich goed vast aan de spijlen en kijkt zo lekker ondeugend Als ie wat ouder wordt zul je zelf heel goed het verschil merken tussen 'zitten' en 'zitten'. Goed los zitten is als de onderrug zeg maar hol is en schouders naar achteren. Zoals ons ook geadviseerd wordt om achter de comp te zitten, maar niemand zich daaraan houdt, zeg maar Voor de ontwikkeling van de rugspieren zijn deze houdingen voor kleine kinderen heel belangrijk, omdat de gewrichten en spieren nog zo soepel en weerbaar zijn, het kan nog alle kanten op gaan, en dus ook de verkeerde. Ik vroeg bijv. laatst aan de fysio, wanneer zij nou vinden dat een kindje 'los' kan staan. Ze zei dat het kind dan met een bal kan gooien met beide handen en nog steeds goed moet blijven staan. Het gaat puur om het bewaren van de evenwicht en de balans van het lichaam. Met 11 maanden deed de fysio hier testen of de kinderen goed konden zitten. Ze zaten toen op de grond en zij hield iets boven hun hoofd om af te pakken, en ze ging met dat speeltje van links naar rechts, en steeds verder. Als het kind goed blijft zitten, beide handen strekt om iets af te pakken (boven zich, zijkant enz), dan heet dat 'stevig loszitten'. En van de fysio en cb e.d. hoeft dat pas bij 11 maanden. Dus de ouders zijn toch vaak degenen die vaak heel snel iets willen, terwijl de natuur een stuk geduldiger is
nee dat klopt niet met rapley Tja alles kan uiteindelijk maar of het goed is dat weet ik niet...maar dat beslis je als ouder het beste
Zijn al veel antwoorden gegeven maar ik lees hier ook heel vaak over kinderfysio. Mijn zoontje heeft dat ook gehad en ook de mijne zei dat je zelf zitten niet moet stimuleren als ze het nog niet uit hun zelf doen. Ik las ook iets over een loopstoeltje, ik wil geen discussies erover starten, maar ook daar was de fysio huiverig voor...Dat is gewoon zo ontzettend slecht voor je kindje. Ik denk bij mezelf, gewoon niet doen dat soort dingen, maar goed dat moet ieder voor zich weten. Voor ik bij de fysio kwam had ik er ook geen erg in dat dat echt slecht was voor je kindje tot zij vertelde hoe of wat.
aaliyah, wat zei de fysio dan over het loopstoeltje? waarom is het zo slecht dan?? onze fysio zegt dat ze er geen voorstander van is maar dat wij het zelf mogen bepalen.
Omdat het niet goed voor de heupjes is en ook voor de rug is het heel erg slecht. Ze moeten vaak hun beentjes strekken en lopen dan op hun tenen en dat is niet de bedoeling. Je kindje kan het beste met lopen beginnen evenals met alle andere dingen, als hij of zij er zelf aan toe is. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar dit is wat onze fysio vertelde en zij was er echt fel op tegen.
dat van het loopstoeltje is denk ik ook....dat je het niet te lang moet doen..dus je kindje niet te lang erin laat zitten...en je kunt ze stellen dus even goed kijken of ze aan de grond komen met de voetjes...
Hoi hoi, mijn kindje wilde absoluut niet op de buik en zat ook al met 6 maanden! De fysio( waar ik toen zelf bij zat) maakte elke week een opmerking over hoe goed hij wel niet zat! Mijn zoontje is pas gaan rollen met 10 maanden (wilde nooit op zijn buik dus rolde daarom alleen maar terug) en vanuit kruip gaan zitten is hij pas met een maand of 16 gaan doen! Mijn dochtertje rolde al met 2 maanden kon zonder ondersteuning zelf blijven zitten toen ze 7 maanden was maar kan ook nog niet zelf vanuit kruip naar zit komen! Bij mij werd er op het cb niets over gezegd behalve " wat zit ze goed" ! Dus naar mijn mening valt het allemaal wel mee als je ze maar niet continue last zitten ! Volg gewoon je eigen gevoel! Fietsen zou ik overigens echt mee wachten tot 9 maanden!!! Groetjes lysanne
@kylain daar zeg je het al..jouw kinderen deden het dus ZELF! Daar zit het verschil in, je kind zelf neerzetten of dat je kinde zelf gaat zitten
Ik zou wachten tot ze het zelf kunnen. Iets stimuleren zou ik alleen doen onder begeleiding van een fysio. Mijn dochter is bijna 11 maanden, en gaat ook niet zelf zitten. Ligt wel als cleopatra op haar zij te spelen, en gaat nu sinds kort ook staan, maar nog niet zitten. Vanuit mijn omgeving krijg ik nu veel het "advies" om te gaan oefenen met zitten. Ik oefen niks, ze gaat het vanzelf wel een keer doen. Ook als ze een keer per ongeluk op haar billen land, zit ze verbaasd om zich heen te kijken, en rolt dan meteen door naar haar buik. Loopstoeltjes, daar zijn de meningen hier op het forum over verdeeld. Ik ben er zelf geen voorstander van. Als ze wilt "lopen" gaat ze dat maar leren
Ik las die poll en dacht dat mijn kindje laat was, maar het valt dus reuze mee! Ik leg haar eigenlijk ook altijd neer om te spelen en ik zie wel wanneer ze overal aan toe is. Ze rolt nu af en toe per ongeluk van rug naar buik Ik leg haar ook regelmatig op haar buik, maar dit vindt ze een paar minuten leuk en dan gaat ze jammeren. Heel soms rolt ze zelf terug naar haar rug. Als ik haar dan weer op haar rug leg, is het goed. Ze vindt het dus niks om op haar buik te liggen? Iemand tips? Wat je zegt klopt helemaal; het gaat heel snel, maar het is ook heel leuk als ze weer iets nieuws kunnen. Gister stak ze voor het eerst dr armpjes naar me uit toen ze bij papa zat en ik haar riep. Zo van, pak me maar! Schattig hè?!
hier heeft fysio nadrukkelijk gezegd, je mag je baby wel zittend vasthouden, op schoot enz...maar zeker niet "leren" zitten