Hoi allemaal, Onze dochter is nu 6 maanden en ik heb begrepen dat je dan kan beginnen met het oefenen met drinken uit een beker. Ik heb gelezen dat het beter is om met een gewone beker te beginnen ivm mondmotoriek? Hoe hebben jullie dit gedaan? En een gewone beker is dus een gewone plactic beker? Maakt niet uit wat voor iets?
Wij geven gewoon een paar slokjes water uit een plastic bekertje na haar fruit en groente. Gaat steeds beter. Een beetje doorzichtig bekertje is trouwens handig, dan kun je zelf zien waar het water is Onze oudste kon al heel snel goed uit een bekertje drinken. Tuitbeker hebben we overgeslagen, maar rietjesbeker krijgt ze wel.
Ik ben begonnen met oefenen toen ze goed rechtop kon zitten, dat was hier rond 6,5 maand. En mja, ik hou gewoon een doorzichtig bekertje met water vast, zij pakt 'm dan met beide handjes beet en brengt hem naar haar mond, ik begeleid het zodat ze niet meteen het bekertje omkiept Zo drinkt ze iedere dag een paar slokjes water na de lunch.
Wij hebben alleen rietjesbekers. Dat snappen ze heel erg snel, en bijv mijn zoontje snapt niet dat ie zijn fles op moet tillen, en krijgt dus niets uit een tuitbeker. Rietjesbekers zijn groot succes hier. Qua mondmotoriek maak ik me absoluut geen zorgen.
Hier ook begonnen met een rietjesbeker. Is voor de spraak goed... Heeft ook met de mondmotoriek te maken. Maar daarom ben ik er niet mee begonnen... Ik heb die gepakt omdat mijn zoontje niet begrijpt dat een (tuit) beker omhoog moet worden gehouden als je moet drinken. Met een rietjesbeker hoef ik niet te helpen. Bij de boterham krijgt hij melk uit een beker. Ook bij het tandenpoetsen krijgt hij wat water uit een beker. Ik help hem daarbij. Wij hebben daar de oefenbeker van difrax voor!
Wij zijn met de bekertjes van Ikea begonnen, in al die kleurtjes die je per 6 koopt. Bredere bekers zijn niet zo handig, dan loopt het er snel langs. Bij Eva zijn we met 6 maanden begonnen en met 8 maanden dronk ze al echt goed, kreeg bij haar fruit dan ook water ipv borst. Bij Lisa ben ik ivm volledige sondevoeding en niet uit fles/borst kunnen drinken met 4 maanden langzaamaan begonnen. Met 7 maanden begon ze het door te krijgen en met 8,5 maand dronk/at ze genoeg en kon de sonde eruit. Ze dronk toen dus alles uit een gewone beker.
Bedankt voor jullie reacties!! Ga denk eens bij de Ikea snuffelen voor van de gekleurde bekers en oefenen dan
Mij gaven ze de tip om bijvoorbeeld yogurth in de beker te doen dat is iets dikker. Handig om mee te beginnen.
Hier ook met 6 maanden begonnen, had zo'n oefenbeker van Difrax. Vanaf 8 maanden een rietjesbeker. Vanaf 14 maanden dronk ze zelfstandig geloof ik uit een gewone beker.
heel goede tip...hier ook met de difrax oefenbeker begonnen. Met 9 maanden begonnen en geholpen met kiepen enz met een jaar dronk ze zelfstandig eruit...beker optillen, drinken en weer terugzetten. (soms nog met wat knoeien natuurlijk, maar ja)
Ik zit even op internet te kijken naar die oefenbekers van Difrax, maar daar staat bij vanaf 12 maanden.. Dat is zo'n beker met neusuitsparing. Is dat wel degene die jullie ook gebruiken? En de tip van yoghurt is ook wel een goede idd!
Voor die beker hoeven ze geen 12 maanden te zijn hoor. Dat staat bij de rietjesbeker ook en die gebruikte hij toch echt al met een maand of 7. Net zoals de difrax oefen beker.
Ik heb ook de bekertjes van ikea. Na dr fruit, brood en groenten krijgt ze een slokje eruit, en als hij bijna leeg is laat ik het haar zelf proberren. Ze vind het prachtig, en krijgt het nu met negen maanden een beetje door.
Mijn kinderen dronken/drinken alledrie bij vlagen erg moeizaam uit de fles en om duistere redenen ging/gaat het dan vaak wel goed uit een beker. Vanaf 4/5 maanden wordt er hier dus met regelmaat uit een difrax-oefenbeker gedronken, die zijn echt ideaal! Momenteel ook weer bij m'n jongste van 5 maanden. Ze zit gewoon bij me op schoot zodat je de houding goed aan kan passen, 1 armpje achter mijn rug langs en iets naar achteren gekanteld. Knoop de eerste paar keer even een extra theedoek om het halsje omdat ze eerst erg smeren, maar in no-time hebben ze het door.
Leuk om te lezen Margreet! Ga van de week ook zo'n oefenbeker van Difrax halen. Kunnen wij ook gaan oefenen
Hier is de oefenbeker ook een succes sinds hij 8 maanden is. Was begonnen om hem zelfstandig uit een beker te laten drinken, maar hij begrijpt niet dat de beker omhoog moet houden (snapt het bij de fles ook niet). Toevallig gister een rietjesbeker gehaald en daar wil vanavond mee beginnen. Ben benieuwd hoe snel hij in de gaten krijgt. hebben jullie nog tips ervoor?
gelukkig, mij persoonlijk lijkt het nogal verwarrend om en een open beker en een rietjesbeker op deze leeftijd aan te bieden. Ik snap dat meestal niet zo. De techniek om uit beide bekers te drinken is nl totaal anders en 2 verschillende technieken (of 3 als hij ook nog een fles krijgt) vind ik voor zo'n kleintje nogal veel. Ik snap het nut van rietjesbekers sowieso niet. Ze zijn wel goed voor de mondmotoriek, maar dat is een open beker ook, dus waarom en en??