Hallo allemaal, Zoals sommigen wel weten is mijn zoontje direct na de bevalling ernstig ziek geweest. Ik houd zijn ontwikkeling hierdoor angstvallig in de gaten. Nu was mijn moeder hier vanochtend en die maakte terloops een opmerking dat hij niet zo veel brabbelde. Hij kijkt veel om zich heen en neemt alles in zich op, maar echt veel brabbelen doet hij niet. Hij kan het wel, daar niet van, maar is meer bezig met andere dingen. Volgens haar brabbelen kindjes van 3 maanden veel meer... Nu is dus mijn vraag of jullie kindjes bij drie maanden id veel brabbelen en of ik mij wel/niet ongerust moet maken? Alvast bedankt! alvast offtopic. Ik vraag jullie niet om mijn moeder af te kraken omdat ze dit heeft gezegd. Ze bedoelt het goed en het viel haar gewoon op. No hard feelings wat dat aan gaat!
Mijn oudste brabbelde veel meer dan mn jongste. Jongste was ook altijd druk bezig met andere dingen Ik zou me er echt niet druk om maken! Sowieso niet te druk maken om zn ontwikkeling hoor. Er zijn maar weinig kindjes die werkelijk ontwikkelen volgens het gemiddelde. De meeste kindjes zijn of sneller of langzamer. En dat is allemaal prima. Al is elke moeder van tijd tot tijd onzeker over de ontwikkeling, dat is ook vrij normaal Vooral ontstaan door terloopse opmerkingen van anderen die het idd vaak goed bedoelen Hoort erbij, maar probeer het een beetje los te laten.
Mijn meisje brabbelde ook nooit veel op die leeftijd. Nu is ze tweeënhalf en kletst de oren van mijn hoofd in twee talen Geen zorgen maken hoor!
Elk kindje is anders, het zegt echt nog niks. Mijn man brabbelt nu nog niet veel Niet iedereen praat even veel, en zo is het ook met het brabbelen. Zou me er echt niet druk om maken hoor, je weet ook dat ie het wel kan!
Mijn zoontje brabbelde ook nauwelijks hoor... En nu nog heeft ie soms stille dagen en andere dagen 'kletst' ie de oren van je kop
Wat Sam20 zegt, het wisselt hier ook enorm. Gister was ze enorm stil, maakt ze soms wat protest geluiden maar ook niet meer dan dat. Nu maakt ze sinds vandaag een nieuw geluidje en zit de hele dag al babababa het is heel wisselend, zal me er niet te druk om maken.
Niet druk om maken hoor, hier heeft ze ook fases waarin ze amper brabbelt en dan ineens brabbelt ze weer heel veel.
Mijn zoontje brabbelt ook bijna niet. Hij heeft het veel te druk met kijken, rollen en leren kruipen en speelgoed pakken. Geen zorgen maken
hier kletst ze de ene dag heeeel veel, dan weer een dag minder omdat ze met andere dingen druk is. Snap je bezorgdheid wel na zo een nare start, maar maak je niet druk hoor, echt niet!!
hier ook wisselend, rond 3 maanden brabbelde ze er op los, toen kwam er een tijdje dat ze bijna niks meer "zei".. maar toen was ze heel druk met draaien en dingetjes pakken enzo en momenteel brabbelt ze weer wat meer. Denk dat het in fases gaat, soms ontwikkelen ze zich motorisch een stuk en dan weer taalontwikkeling.
Sara is er deze week mee begonnen. Ze kijkt daarentegen totaal niet naar haar handjes, wat volgens de arts op het cb meestal eerder gebeurt. Ik zou me er (net als wat de rest zegt) niet druk om maken! Doen wij ook niet Ieder kind is toch echt anders.
Hier een kindje wat eigenlijk ook niet brabbelde. Ik wist dan ook niet goed wat ik me er bij voor moest stellen. Heel soms en eigenlijk alleen in de ochtend na het slapen bij het verschonen. Maar verder eigenlijk niet. Nu met net 10 maand brabbeld sinds een week er op los. Als ik wil praten moet ik soms bijna schreeuwen om er boven uit te komen. Ik denk dat het ene kindje het wel doet en het andere kindje minden. Beetje net als bij volwassenen, de ene praat graag de andere heeft met 1 woord al veel gezegd.
Hij is momenteel erg met zijn handjes bezig. Deze verdwijnen ook regelmatig in zijn mond. Verder observeert hij erg veel. Zal id wel een fase zijn...
Mijn zoontje is nu ook drie maanden. Hij heeft momenten dat hij brabbelt. Best hard ook nog eens. Maar dat doet hij niet elke dag. Verder vindt hij zijn handjes het boeiends. Hij maakt een vuistje, tilt deze omhoog. Eerst bracht hij die naar zijn mond en trok zijn speen eruit en als hij die nog vast had, bekeek hij zijn speen totdat die uit zijn handen viel. Nu opens opens hij zijn handjes in de lucht en kijkt hij erna. Speentje pakken doet die niet meer. Maar goed, brabbelen zegt niks hoor. Kijk en geniet lekker van wat je kindje nu allemaal wel al kan. Dat brabbelen dat komt wel! (Ik krijg zelf steeds commentaar over dat hij nog niet kan 'staan' als ik hem rechtop vast heb. Hij zakt dan in zeg maar. Hoe zit dat bij jouw kindje?)
Oh nou, zie je wel. Denk dat je geen zorgen hoeft te maken. Ieder kindje ontwikkeld op elk gebied weer anders.
Onze oudste heeft nooit gebrabbeld. Die begon met 8-9 maanden met praten (duidelijke woorden voor iedereen verstaanbaar) en is daar nooit mee opgehouden... Ze heeft daar nooit een achterstand in gehad, ondanks dat ze nooit gebrabbeld heeft. Ze heeft vanaf een maand of 12 juist een jaar voorsprong, dus wel/niet brabbelen zegt volgens mij helemaal niks. Onze jongste brabbelt aan één stuk door als ze wakker is. Voor ons dus ook een heel verschil!