Waarom Hepatitis B vaccinatie??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Amytje, 23 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Ik zag in het boekje van het cb dat mijn zoontje straks een hepatitis B vaccinatie krijgt??!!
    Wat een onzin........ Hebben ze teveel spuiten over ofzo?
    Wij zijn geen risico land, ik heb zelf geen hepatitis dus waarom die kleintjes nu ineens daarvoor inenten?
    Moeten de kinderen van voor augustus 2011 hem ook niet hebben??
    Vriendin werkt al jaren op de kinderafdeling in het AMC en heeft nog nooit een kind met hepatitis B gehad/gezien.

Ik ben (natuurlijk) aan het Googlen gegaan en het is ook nog een vaccin met veel! rare bijwerkingen..
    Nu wil ik hem niet laten geven, maar hij zit dus ook in de cocktail DKTP-hib.

Zijn er meer meiden die dit hebben gedaan/hier tegen zijn?

2. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    Je kindje kan wel besmet worden door een ander, ben je dan niet ingeënt dan kan je erg ziek worden.

Ik ben er dus niet op tegen :)

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.195
    16.530
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De hepatitis B is in de cocktail gedaan omdat men steeds vaker reizen maakt buiten Europa en daar zijn de risico's velen malen hoger.
    Ik vind het helemaal niet verkeerd moet ik zeggen.Ik werk in een huisartsenpraktijk en pasgeleden hadden we een meisje van 2 jaar die een scheermesje op straat had gevonden en zich daarmee had gesneden en moest het hele Hep B protocol doorlopen.
    Gelukkig is het allemaal met een sisser afgelopen maar dan ben je wel een 1/2 jaar verder eer dat je 100% zekerheid hebt.
    Mijn andere 2 kinderen zijn niet geent want die zijn van een ander geboortejaar.
    Ik geloof dat het wel mogelijk is om hem zonder hep B te laten zetten maar dat vaccin is nog maar moeilijk leverbaar en moet je ook zelf betalen.

Nb:er zijn trouwens echt wel kinderen met hep B.

4. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Ik ben er niet op tegen.. heb zelf later hep. B vaccinaties laten zetten.. als je dat als baby hebt gehad hoeft dat niet meer. ideaal toch :)

En eerlijk gezegd; geeft me ee veilig gevoel. Mijn dochter krijgt t ook.( de vaccinaties)

5. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    En als niemand hem laat zetten zijn we binnen no time wel een risicoland.

Hier gewoon alle vaccinaties. Ga er vanuit dat een stel knappe koppen daar goed over hebben nagedacht.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik ben er ook niet zo'n fan van, maar zijn nu wel de DKTP met HepB aan het doen, (gestart met 6-7 maanden, eerste twee prikken gehad, eind dit jaar/begin volgend jaar de herhalingsprik dan nog). Had 'm er wel uit willen laten, (ze gaan hier niet naar KDV waar ze risico zouden lopen ivm andere kindjes die mogelijk wel uit risicogroepen komen), maar zelf betalen is geen optie hier. Niet op dit moment iig.

Als je kritisch bent op al die stoffen, zou ik iig gewoon later starten. 2 maanden vinden wij erg vroeg om al dat soort rotzooi in een klein lijfje te spuiten waarvan het immuunsysteem nog beslist niet uitontwikkeld is, dus wij zijn later gestart en zaten daarmee direct ook niet meer met vaccinaties midden in het griepseizoen, (Caitlyn is van 28 sep vorig jaar). Ze hebben dan ook 1 prik minder nodig, als je later start, omdat het immuunsysteem dam volgroeider is en de opbouw van antistoffen beter verloopt.

Elisabetta vindt dit leuk.
  7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hepatitis B is bloedoverdraagbaar en is een SOA. Met name om die laatste reden zou ik hem wel geven, net zoals die inenting tegen de SOA die baarmoederhalskanker veroorzaakt (leeftijd 12 jaar meen ik).

8. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Maar ze weten nu nog niet hoelang de hepatites B vaccinatie werkt... Kan zijn dat hij over 12 jaar weer uitgewerkt is en ze hem alsnog moeten halen...
    ALS ze eventueel naar een risico land op vakantie gaan en tzt. sex hebben! Wat ze hopelijk wel veilig doen haha...

@Vaddie, er heerst en is bijna nooit hepatitis B hier...
    Dus een risico land zullen we niet worden...
    We kunnen ons wel voor elke scheet gaan inenten dan?!
    Waarom mijn dochter van maart 2011 niet en alle kinderen na augustus 2011 wel?!
    Dan zal het wel loslopen allemaal?
    Sorry maar ik ben erg kritisch en juist die "knappe koppen" doen het vaak voor het geld...
    De farmaceutische industrie daar wil je niet over lezen hoor! ;)

@Rozemarijke, later starten zullen we sowieso doen... En ga wel de vaccinatie zonder HepB halen...
    Onze dochter heeft de BMR ook niet gehad.

@Sandana, die krijgt mijn dochter (ook) niet.. Daar mogen ze eerst wel eens uitgebreider onderzoek naar doen.
    Al gelezen van de onvruchtbare meisjes in Amerika?

Elisabetta vindt dit leuk.
  9. raspberry

BMR hebben we hier ook niet gedaan. Evt met 9 jaar nog wel, maar gaan we tegen die tijd even beslissen nog. Als ze tegen die tijd de ziektes gewoon doorlopen hebben, zoals ikzelf ook, hoeft het niet meer.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hib is niet HepB. Hib is een vaccinatie tegen een virus dat hersenvliesontsteking kan veroorzaken en dus zeker niet hetzelfde als Hepatitis B

11. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Dat klopt Bonnie1, maar er zit dus per 1 augustus 2011 een vaccin bij voor Hepatites B

12. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    als ik had geweten dat ik de DKTP zonder hepB had kunnen krijgen had ik het gedaan, maar helaas wist ik dat pas toen ze al gezet waren. ook was ik later gestart als ik eerder de bijsluiter in handen had gehad, daar wordt dat namelijk aangeraden...... beetje jammer dat het protocol de eigen bijsluiter niet volgt.

verder laten we maar 1 prik tegelijkertijd zetten en de BMR doen we pas met 2 jaar.

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier uiteindelijk pas gestart met 9 mnd en zonder hep B.
    Kost ca 45 euro per vaccin.

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vind hepatitis B voor baby's echt kolder! Dat het een SOA is en dat je het daarom juist moet doen... Die snap ik niet. Baby'tjes zijn als het goed is nog niet sexueel actief toch?
    Ik bedoel, zelf ben ik ingeent omdat ik een medisch beroep heb en met risico-patienten werk. Ik zou mijn dochters dat ook zeker aanraden te doen, als zij later ook een risico lopen.
    Maar dat is later! Om een baby van een paar maanden al in te enten voor een ziekte die je niet van een beetje niezen krijgt, dat gaat me eigenlijk te ver.
    Vaccineren is goed en ik vind dat vaccineren moet. Maar we slaan te ver door hier in Nederland (en andere landen). We vergeten met zn allen voor het gemak dat een vaccin ook gewoon rotzooi is, met bijwerkingen en mogelijke gevaren. Alleen daar hoor je bijna niemand over.
    Nogmaals, ik ben niet tegen, maar een beetje kritisch tegenover vaccineren mag best.

15. raspberry

Even los van of ik het er mee eens ben: doordat mensen steeds meer de wereld over reizen en de wereld ook steeds meer bij ons over de vloer komt, wordt HepB wel een ziekte die weer toe gaat nemen. Kinderen uit risicogroepen werden voor 2011 altijd al gevaccineerd om die reden. Niet zozeer vanwege het sexueel overdraagbare van HepB, maar vanwege het overdraagbare bij bijtincidenten, die op een KDV dus WEL heel voorstelbaar zijn....

Ook jonge kinderen zullen dus meer en meer wel risico gaan lopen.
    Misschien toch even goed ter overweging of je dit nou wel echt of toch niet voor je kind wilt doen.

16. Kvido

Kvido Lid

24 sep 2007
    47
    0
    6
    Hier ook vaccineren zonder HepB (op eigen kosten). Toen de CB-arts als argument volgende gebruikte: Stel dat je kind later een medisch beroep gaat uitoefenen, dan moet hij/zij alsnog die prik gaan halen!
    ... dan was ik snel klaar. Wat mijn kinderen over 20 jaar gaan doen, moeten ze dan zelf weten. Dan is er ook nog de vraag of die vaccinatie na 20 jaar nog even goed werkzaam is.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ter aanvulling: alleen als de viral-load van het virus erg hoog is (dus in acute fase van de ziekte) is er een heeeeeeele kleine kans dat een bijt-incident besmettingsgevaar oplevert.
    In normale situaties kan speeksel geen besmetting geven. Het moet echt speeksel zijn besmet met bloed. Dus een kindje op het kdv moet bv bloedend tandvlees hebben en besmet zijn met hep en dan ook nog een ander kind bijten.
    Verdere manieren van overdracht zijn niet aangetoond. Niet via bekers of bestek. Zelfs tongzoenen mag gewoon.
    De kans is dus zeer zeer klein.

18. raspberry

Dat was het enige argument van de cb-arts? Heeeeel bijzonder, want volgens mij is deze vaccinatie er vooral gekomen vanwege het toenemende risico op HepB na bijtincidenten op KDV's enzo... ;)

19. tuc

tuc Niet meer actief

Hier wel de dktp met hep b gegeven. Het overdraagbare is niet zo onwaarschijnlijk als sommigen hier doen geloven. Rozemarijke heeft een goed punt en dat soort incidenten zijn echt niet zeldzaam. Norma alleen vervelend zo'n bijtincident...met hep b erbij levensgevaarlijk. Dat hep b hier steeds vaker voorkomt is een feit. Je moet zelf weten met kdv, speeltuinen ed of je je kindje aan dit risico wil blootstellen.

20. Kvido

Kvido Lid

24 sep 2007
    47
    0
    6
    Ja, dat was het. Zwak.

Deel Deze Pagina