6 maanden met draagzak op de fiets?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mich87, 17 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    het word toch niet voor niets afgeraden?
    vind t onverantwoordelijk als ik mensen met een baby (hoe groot/oud ook) in een draagzak zie fietsen!

2. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Draagdoeken zijn er niet voor gemaakt om mee te fietsen!
    Wordt echt afgeraden!

Als je abrupt moet remmen, op of af moet stappen,of valt/aangereden wordt kan het kindje zonder ook maar enige bescherming te hebben in aanraking komen met het stuur....

3. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Ehm.. durf ik nog? :cool:
    Ik fiets dus met mijn kind op de rug. In eerste instantie omdat het praktisch onhaalbaar was om lopend naar school te gaan voor mijn zoon en in tweede instantie omdat ik geen ruimte hebt voor een fietskar (Vind ik trouwens doodenge dingen met onze dijken... ik moet er niet aan denken dat dat ding dijkopwaarts losschiet. En bij straten waar veel auto's geparkeerd staan en je als fietser moet slingeren heb ik al een paar keer mijn hart vastgehouden uit angst dat voorbijrijdende auto's die kar niet zouden zien. :$) Maxi Cosi achterop kan ook niet, want daar zit mijn zoon al.

Inmiddels is mijn dochter ruim twee maar nog steeds heb ik haar het liefst op mijn rug. (ware het niet dat ik zwanger ben) Ik vind dat het voorstoeltje erg veel schokken op moet vangen en daarbij probeert mijn dochter zich er steeds uit te wurmen en zit ze te wiebelen. Ik heb al diverse keren gehad dat ik blij was dat ze níet in het stoeltje zat, bijvoorbeeld bij hard remmen en toen een ander kind viel. Ik vind de Manduca wel een risicofactor hebben vanwege de gesp, als die breekt.... Ik fiets liever met een draagdoek omdat de knoop niet zomaar los zou gaan en áls dat het geval zou zijn, gaat de doek heel geleidelijk los en dat merk je meteen.
    En ja, misschien val ik wel bovenop haar als we vallen. Maar wie zegt dat je je kind niet kan verdrukken als het in een voorstoeltje zit? En bij een aanrijding ben je hoe dan ook de zwakste.

Daarnaast is het superhandig met boodschappen doen, nooit dat gesjouw met twee tassen en een kind op je arm. :D

De politie heeft me diverse keren zien fietsen en ik ben nooit aangehouden. Ook heb ik nergens juridisch bewijs gevonden dat het VERBODEN is. Je moet je kind 'deugdelijk' vervoeren. Ik geloof dat ik in een rechtszaak mezelf aardig kan verdedigen. ;)

Ik vind de woorden "levensgevaarlijk" flink overdreven. Een kind zonder autogordel of goed stoeltje in een auto zetten, dát vind ik levensgevaarlijk. Of voorin 'leuk' bij mama op schoot. Maar daar hoor je mensen niet vaak over dat lijkt wel veel meer geaccepteerd. Terwijl je met een kleine botsing binnen de bebouwde kom je kind al door de voorruit kan laten schieten.

O ja, ik geloof ook nog eens in God. ;) Maar dat staat hier los van.

4. Me312

Me312 Actief lid

2 feb 2012
    272
    9
    18
    Genieten van de kids
    Velsen
    Ja ik vind sommige reacties ook weer flink overdreven maar dat hoort een beetje bij dit forum geloof ik ;)

Ik heb het met mijn dochter wel ís gedaan.. Geloof 1 of 2 x omdat ik op dat moment geen ander vervoer had.. Uiteraard goed opgelet en het is ook allemaal goed gegaan ;)
    Uiteraard kun je zeggen maar wat ALS... Ja daar heb je gelijk in maar als je loopt kun je toch ook vallen?? Dan kun je ook last hebben van dat ene hobbeltje in de weg :) ook vergezocht maar het kán wel!

Als je veel of vaak op de fiets gaat zou ik kiezen voor wen bakfiets ofzo.
    Zeker niét voor z'n maxi cosi "drager" want zoals je ziet gaan ze helemaal niet vast en leg je ze er alleen in.. Een flinke hobbel en de maxi cosi vliegt er zo uit... (zei ook de fietsenmaker ;)) De MC zelf is uiteraard wel veilig! Maar dan liever in een bakfiets ofzo ;)

Succes!

Oh en mijn dochter heeft geen helmpje op op de fiets!

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    zucht.. jullie hebben helemaal gelijk, het risico om lopend te vallen is even groot als dat je fietsen valt en je valt ook even hard.
    En het feit dat sommige mensen hun kind zonder autostoeltje vervoeren rechtvaardigd helemaal wat jullie doen.

pfffff

6. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.068
    2.203
    113
    Brabant
    Ik zou het niet doen, maar áls ik het zou doen zou ik dochterlief op kijn rug doen.
    Maar goed, ik ben zo'n betuttelende mama die d'r dochters fietshelmpjes op doet:) dus tha, dan ziet het er een beetje mal uit he, in de draagdoek.:)

7. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Ik sluit me aan bij Marlett.
    Terwijl ik mijn dochter nog nooit in de draagzak op de fiets heb gehad.

Hoe vaak val je uberhaupt met de fiets? want ik ben zeker al 10 jaar niet op mijn smoel gegaan.
    Met ijzel of sneeuw zou ik uberhaupt niet gauw fietsen met mijn dochter.
    En als je valt kan jij en je kind gewond raken, maar niet meer of minder als je kind in een fiets stoel zit of in een doek.

Zolang je gezond verstand gebruikt en voorzichtig bent kan er niet gauw wat gebeuren.
    Ik denk dat als je uit gaat van helmpjes, riempjes, stoeltjes of hele tanks om je kind te beschermen wordt je uiteindelijk al weer een stuk roekelozer omdat je niet stil staat bij eventuele gevolgen.
    Omdat die gevolgen niet kunnen gebeuren ;)

Maargoed. Mijn punt is denk ik wel duidelijk. Het is heel makkelijk om heel overdreven te reageren. Kijk maar naar mijn vergelijking van je kind in de tank.

Ik heb een fietskar, maak al al gebruik van sinds mijn dochter een paar maanden is maar ik vind het dood eng.
    Automobilisten lijken niet te beseffen dat er nog iets achter mij aan komt en willen al gauw opnieuw gas geven als ze me voorrang verlenen.
    Heb je wel eens gefietst met een fietskar als er veel wind staat?
    Ik wel. Ik raad het niemand aan!
    Het vangt wind als de nete en je komt bijna niet voor uit.

Nee Marlett.. beter dat je daar niet mee op een dijk gaat fietsen :$

Zodra het beter weer is ga ik gewoon met mijn dochter in de marsupi op de fiets. Buggy achterop en hop boodschapjes doen.
    Nu moet S in de autostoel in de kar. moet ik het loodzware onderstel van de wagen aan mijn fietskar hangen waardoor ik inmiddels zon 20 kilo achter me aan zeul.
    Dan nog boodschappen erbij.. gaat lekker ;)

Maarja, ik ben dan ook wel een heul slechte mama.

8. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    ik zou het zelf persoonlijk nooit doen/durven.
    dan ging ik toch liever wandelen ook al deed ik er dan iets langer over. maar goed, ik mag ook graag wandelen met de kinderen.
    (zo alleen wandelen vind ik niks)
    ik zou ook op marktplaats kijken voor een fietskar. stuk veiliger en je kan er ook nog wat kleine boodschapjes in kwijt.

9. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    hoe vaak heb je een ongeluk met de auto? nog nooit meegemaakt maar ik doe mijn kleine toch mooi veilig in de maxi-cosi...
    het IS gewoon onverantwoord....ook al val je niet vaak het risico is gewoon te groot...

10. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    En als je met je kind in het fietsstoeltje valt met de fiets ontstaat er een soort beschermings schild rondom je kind waardoor ze niet gewond raakt?

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    IK! En nu hij achterop zit nog steeds. Heb ik nu het recht om mee te praten volgens jou? ;)

Een kind heeft in een fietsstoeltje wel degelijk meer bescherming als in een draagdoek. Al kan het kind natuurlijk in de meeste fietsstoeltjes nog steeds met het hoofd de grond raken. (Vandaar de helm!) In een draagdoek ontbreekt elke vorm van bescherming als je valt. Daar komt bij, dat je zelf met het volle gewicht op je kind valt, terwijl dat bij een fietsstoeltje niet het geval is.

Ik vind fietsen met je kind in een draagdoek zeer onverstandig. Ik ben blij dat in ieder geval ts ervoor gekozen heeft het niet te doen. Je hebt nu eenmaal niet zelf in de hand of je valt. Wat betreft mensen die wel fietsen met kind in draagdoek... ik hoop mijn heel mijn hart dat jullie aan het einde van die periode met een triomfantelijke kop kunnen zeggen dat het "gewoon veilig" kon omdat je nooit gevallen bent. Want de gevolgen als je ooit wel een keer naar valt, zijn niet te overzien.

12. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    is beschermd door de maxi-cosi ;)

13. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    en als ze in een zitje zitten val je al niet boven op ze met je volle gewicht maar goed...met 6 maanden zitten ze nog niet in een stoeltje neem ik aan...

maar het is toch ook niet voor niks verboden? ik vind het zelf heel erg logisch dat dit verboden is, als je even nadenkt zie je toch wel in dat dit gewoon hartstikke gevaarlijk is? ik zie de horrorbeelden in ieder geval al voor me :(

14. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    zo heb ik n extra lid in mijn hatersfanclub erbij :)
    moeder van een kindje uit mijn zoons klas nam haad 6mnd oude zoontje ook mee in n chicobuikdrager , toen heb ik haar gevraagd of ze de gebruiksaanwijzing goed gelezen had en of der verstand n beetje bij de tijd was .... ten eerst zat ze met baby in de drager icm haar lichaamsbouw klem tussen stuur en zadel , en stak ze ook zo maar over zonder goed te kijken .
    Nja ze vond me niet zo aardig geeft ook helemaal niets je hoef me niet aardig te vinden heb haar toen gewezen op de gevaren en sindsdien kijkt ze me niet meer aan maar komt ze ook niet meer op de fiets naar school :)

zag het pas geleden ook op tv de vrouw van christopher max van the voice of holland) sjouwde haar kindje ook in n draagdoek met gezicht naar voren op de fiets mee , mn nek haren gingen recht overeind :S

voor mij zou het ook makkelijk zijn als het zou kunnen , scheelt me 2x 40min lopen per dag mja tijd tegenover veiligheid .....

15. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hihi geeft niet dat ze je niet meer zo aardig vindt:doel is bereikt!
    Ja ik vond dat in tvoh ook zo`n raar stukje en een stomme actie om dat uit te zenden. wie weet brengen ze er iemand mee om verkeerde ideeen.

16. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    in "Generatie 2010" sprong de meoder van het groene stel ook met baby in draagdoek achterop de fiets.

17. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Ik ben dus een keer -een soort van- gevallen met mijn dochter op de rug, dat ze daar zat was maar goed ook, want op die manier kon ik mijn fiets nog in bedwang houden. Met 12 kilo aan mijn stuur was me dat niet gelukt.

Ik zou echt weleens tests van TNO ofzo willen zien. Echt, dat stoeltje is niet véél veiliger, evenals een fietskar of Maxi Cosi-wiebelaar. Voor mij voelt de draagdoek in elk geval zelfs veiliger aan.

Als je je in het verkeer begeeft met een kind, loop je hoe dan ook risico.

18. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Denk je dat deze verschillen van meningen mss ook komen, doordat mensen die extreem zijn tegen met draagzak op de fiets de draagzak weinig of nooit gebruiken? Qua veiligheid heeft dat er natuurlijk niets mee te maken, maar het is meer een gevoel. Wat ik al eerder schreef...ik draag mijn zoontje eigenlijk altijd in de draagdoek of in de draagzak, dus voor mij voelt het dan ook als de normaalste zaak van de wereld om hem op de fiets mee te nemen in de draagdoek (in eerste instantie dan). Ik kan me voorstellen dat als je nooit/bijna nooit een draagdoek of draagzak gebruikt je er meteen al negatiever tegenover staat. Of heb ik het verkeerd? Nou ja, ik vind het wel fijn om al deze reacties te lezen: van mensen die er heel erg tegen zijn en van mensen die het ook zelf doen. Ik heb dus besloten om het niet te doen, maar kan me nog steeds wel voorstellen dat je het wel doet, zeker als je je kindje op de rug draagt. Tot de tijd van het fietsstoeltje idd maar lopen en met de bus. Is ook wel lekker hoor. We zijn net terug van 2 uurtjes wandelen naar de natuurwinkel :)

19. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Het is niet verboden. Ik heb nergens een wet kunnen vinden die het verbiedt en ik ben nog nooit beboet met kind in draagdoek op de rug. Er staat wel dat het gebruik van een draagzak wordt afgeraden. Tsja, met zo'n chicco-babybjorn-bungel face forward fietsen valt in de categorie "zonder gordel rijden" wat mij betreft, net als die vrouw van TVOH. Heel link.

Maar ik blijf erbij dat een goed op de rug geknoopt kind (mits stevige nekspieren) minstens zo veilig zit als in een stoeltje voorop.

20. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Oei, ik weet niet hoe ik gereageerd zou hebben hoor :) Ik vind het altijd wel link om je te 'bemoeien' met andermans zaken.
    Maar ja...aan de andere kant: mijn haren dan weer rechtop staan van zo'n chiccobuikdrager, wat een krengen zijn dat zeg... :) Als mensen vol trots vertellen dat zij een babybjorn of zo'n chiccogeval hebben gekocht kan ik ook heel moeilijk mijn mond houden!

Deel Deze Pagina