Ja, dat denk ik ook. Ik ben zelf nogal een draagfreak... en voor mij voelt het heel natuurlijk en vertrouwd aan. Mensen vallen ook onder de "dragers", net als apen. Kijk eens wat die allemaal zonder helmpje doen. Geintje. Als je je kind nog nooit op je rug hebt gehad, heb je geen idee hoe veilig dat voelt. Feit is dat je je kind nooit voor de volle 100% kunt beschermen en ik denk dat ik op deze manier het hoogste percentage bescherming haal. Maar inderdaad, ik ben het inmiddels gewend. Het is ook niet zo dat ik vind dat iedereen dit zou moeten doen, maar ik vind wel dat je niet met stelligheid kunt beweren dat ik mijn kind in levensgevaar breng door deze manier van vervoeren.
denk dat die fietsenmaker zich er dan eens beter in moet verdiepen de maxicosi zit namelijk niet los in de houder maar zit vastgesnoerd en kan dus geen kant op
onzin ik heb mijn kids heel veel gedragen (en niet in een babybjorn draagzak maar gewoon in een doek)
@Mich87: Ook ik heb mijn zoon veel gedragen. (Eerst in een doek en later in een SSC.) Ik draag hem nu nog geregeld, alleen niet meer langer dan een half uurtje ofzo, want dan houdt het wel op met mijn rug en 13,5 kg. Maar toch ben ik absoluut geen voorstander van fietsen met een draagdoek. Ik kan me voorstellen dat rugdrager dan iets minder risico heeft dan buikdragen. Maar ook dan denk ik dat een stoeltje veiliger is, zeker i.c.m. helm. Of hebben jullie je kind dan met een helmpje op in de draagdoek? Ik heb dan namelijk wel eens gehad als ik hem vanuit zijn fietsstoeltje in de draagdoek deed als we bijv. naar de stad gingen. Maar dat vond ik beroerd zitten, dus hing ik zijn helm dan toch maar weer aan mijn tasje. Voor mijn zoontje was een helm op in de drager ook helemaal niet prettig, want hij kon zijn hoofd niet meer draaien.
Hallo dames, Wat een heftig topic Ik wil hier toch even reageren. Waarom is er niks om je BABY veilig te vervoeren op de fiets? Heeft er iemand al is gedacht dat je kindje het nog niet aan kan... Al die impulsen die voorbij flitsen, ookal fiets je langzaam. Als ik kijk naar waar mijn kleine man al van schrikt en dat ie daar soms ook echt om kan huilen. Zou ik hem niet meenemen op de fiets. Niet eens voor de manier van vervoeren. Al ziet voor mij de maxi cosi er dan wel prettig uit. Daar kan je tenslotte ook het "zonne"schermpje dicht doen zodat ze niet alles mee krijgen. Maarja dan weer achter je, zie je niet wat ie doet. (vingers achterin zijn mond en spugen bv.) Dus al met al, als ik geen auto tot mijn beschikken zou hebben zou ik denk ik voor de maxi cosi gaan, want idd wat ook al gezegd is over de kar. Automobilisten houden er geen rekening mee dat er nog wat achteraan komt. Ik kan trouwens ook niet wachten op het mooie weer en dat zelf goed kan zitten. Hup lekker MET helmpje op de fiets. Off topic: ik heb een keer bij traumaNL gezien een moeder die met kindje voorop in de fietsstoel zonder helmpje was gevallen. Kindje flink gat in het hoofdje en hersenschudding. (moest een nachtje blijven ter observatie)
Ik zou het wel doen, mijn dochtertje mee in de draagzak op de fiets. Waarom?? Omdat ik vind dat ik goed kan fietsen( doe het nl al van kinds af aan), en soms heb ik gewoon geen zin om helemaal naar de winkel te lopen. Nu moet ik alleen nog een fiets kopen...
Dus iemand die al 20 jaar zijn rijbewijs heeft hoeft zijn kindje ook niet in een stoeltje te zetten omdat ie goed kan rijden? Wel super stoer dat je je fiets nog moet kopen ik ga ook alleen nog maar met de auto en lopen als het droog is.
Zou zeggen wacht nog een maand of 5 met het kopen en koop er meteen een fietstoeltje bij. Ik vind dat zo`n superargument:ik kan goed fietsen dus het is veilig. Nooit gelezen over dronken automobilisten/ idioten die geen voorang verlenen/ etc? Aan alle moeders die wel fietsen met een draagdoek:hoop dat jullie kindje geluk heeft en er geen ongelukken gebeuren met de kleine in een draagdoek/draagzak. En ik heb mijn zoontje ook veel gedragen, draag hem nog steeds regelmatig. Heb de kinderwagen niet eens omgebouwd en in de buggy zat hij ook zelden.
even reageren op een paar mensen... ik ben tegen maar draag mijn baby extreem veel in een draagzak dus nee...dat is niet iets van mensen die nooit een draagzak gebruiken, dar heet in mijn ogen gewoon "gezond verstand"...sorry... en een maxi-cosi zit hartstikke vast in die houder...je moet serieus bijna body builder zijn om dat ding vast te maken zo stevig zit dat dus niets roepen als je het niet kent... en ik dacht dat er wel een wet voor zou zijn maar dat blijkt dus helaas niet zo te zijn op de rug dragen vind ik trouwens net een tikkeltje minder...daar val je waarschijnlijk niet op...maar blijft gevaarlijk vind ik
[QUOTE=Yolanthe;12120662 Ik vind dat zo`n superargument:ik kan goed fietsen dus het is veilig. Nooit gelezen over dronken automobilisten/ idioten die geen voorang verlenen/ etc? Tja maar dan ben je toch altijd in gevaar, ook als je netjes met je kind in de buggy loopt. Iedereen moet het zelf weten en snap die aanvallen niet zo goed hoor.... Er wordt iets gevraagd en geef daar gewoon antwoord op.... Als jij het niet wilt doen moet je het vooral niet doen, maar dit vind ik een beetje rare reactie.
Wat is er toch een hoop kwaadaardigheid in dit topic Al die rotopmerkingen tegen mensen die andere keuzes maken. Je kunt toch ook op een normale manier zeggen wat je vindt? Heb je nog meer kans dat iemand er iets mee doet ook.
Ja hoor, ik ga al heel lang met mijn zoontjes (oudste niet meer hoor) in de draagzak op de fiets. Ik heb ook een manduca. Ik heb alle reacties niet gelezen, maar er zullen vast veel mensen zijn die ons voor gek verklaren, maar ik vind het prima kunnen. Als dit, als dat, als zus als zo. Ik voel me heel zeker en stabiel met de manduca draagzak op de fiets. Lekker doen waar je zelf zin in hebt!
Maar waarom trekken de "draagzakfietsers" zich dan helemaal niets aan van de waarschuwing die wordt gegeven in de gebruiksaanwijzing?
En zoals ik al verwachtte hebben een heleboel dames heir mijn opmerking: ik vertrouw op god verkeerd opgevat en er gelijk opmerkingen over maken, ik vind ze nogal lullig maargoed Ik ben Turks en bij ons word dat bijna met alles gezegd, net als een gezegde..kan t moeilijk verwoorden of vertalen op juiste manier naar t nederlands. Tuuurlijk kijk ik links rechts, stop ik bij rood, steek ik me vinger uit, doe ik mijn fietslicht aan in t donker etc etc etc... Ik ga niet door t leven door alles te doen wat fout is en denken: god helpt me wel. Als god zou helpen was t wel een perfecte wereld he Wat ik ermee bedoel is met op god vertrouwen: je moet soms noodgedwongen dingen doen die je liever niet zou doen nee, maar als t dan voorkomt vertrouw je op god en ga je ervanuit dat er niets gebeurd en positief blijven. Ongeluk zit in een klein hoekje, hoe veilig of onveilig je ook bent, als er zich een ongeluk aandient kan er van alles gebeuren of je nou in een veilig fietszzitje zit, in een maxi cosi drager, draagzak of lopend in je wagen, of zelfs vast in je kinderstoel in de auto( denk aan verdronken kindjes in utrecht) Ik bedoel te zeggen: t lijkt alsof je nooit veilig genoeg bezig bent, want op elke manier kan je wat overkomen en kunnen er lelijke dingen gebeuren hoe veilig je situatie ook is. Ja ik fietste met draagzak en godzijdank goedgegaan! Ja ik fiets met 2 kindjes op de fiets als t echt moet, gelukkig ging t goed, ja er zitten 2 kleine kindjes achterin de auto vast, gelukkig nooit ongeluk gehad. Laten we elkaar respecteren als we t anders doen dan elkaar en niet degene die volgens jou fout doet gelijk erop aanspreken en je mening opdringen
Ik zei al Daarom dus. Die waarschuwing slaat níet op een goed geknoopt kind in een draagdoek op de rug. Daar is nog nooit onderzoek naar gedaan (vond ergens een artikeltje op de site van de fietsersbond) en zelf vraag ik me af of er uit zo'n onderzoek niet als uitkomst zou komen dat een draagdoek op de rug minstens zo veilig is. Andere baby-fiets-dingen hebben ook nadelen: - Babymee: erg veel vering in het systeem, een weg met kinderkopjes levert haast een shaken baby syndrom op. - Fietskar, medeweggebruikers zie je vaak over het hoofd, zeker als je op een weg zonder afgezonderd fietspad rijdt. - Je kunt je kind niet zien/voelen in beide dingen. In een draagdoek kan mijn kind zich er nooit uitwurmen zonder dat ik het in de gaten heb. - Beide dingen kunnen losschieten door metaalmoeheid of verkeerde montage. (De reden dat ik liever geen Manduca gebruik, omdat dit ook voor de gespen geldt.) - stoeltje voorop: brengt je fiets enigszins uit balans, en -maar dat is persoonlijk- mijn dochter wurmde zich er iedere keer uit. En als je valt, ben je niet per sé beter af dan wanneer je in een draagdoek zou zitten. - fietsstoeltje achterop is wel oké, maar wat ik pas écht idioot vind is dat mensen geen jasbeschermers gebruiken Oftewel: fietsen met je kind op je rug is in mijn ogen niet gevaarlijker dan je kind op een andere manier vervoeren op de fiets.
Wij hadden deze: Babybike, het veiligste fietsstoeltje ter wereld voor peuters en baby's en tegelijk een superieur autozitje! Ideaal. Stuk veiliger dan de babymee, erg lang bruikbaar, en vanwege het tentje zit je kind beschermdtegn zon en regen. Ik werkte 14 km van huis, geen goed OV en we hadden geen auto. Baby kwam dankzij supergoede voetenzak (zat er ook bij) altijd lekker warm mee, ook in de winter met sneeuw en vorst. Met de oudste ben ik twee keer gevallen terwijl hij in het voorstoeltje zat. En dat terwijl ik een ervaren fietser ben, zat er dagelijks zeker dertig km op! Helmpje voorkomt geen tand door de lip. Met kind op de buik fietsen zou ik absoluut niet aandurven. Op een moment als het echt niet anders kan desnoods op de rug, maar liever niet. Fietskarren vind ik ook enge dingen, je hebt geen zicht op je kind. Bakfietsen met twee wielen voor zijn erg moeilijk te sturen en kantelen vrij gemakkelijk. Batavus heeft bakfietsen met een wiel voor, die zijn veel stabieler. Ook verkrijgbaar met elektrische trapondersteuning...dan kun je een dijkje wel aan hoor (Cauberg lukt dan ook nog wel).
dit is echt onzin. ALS je dit al zou krijgen dan is dat juist als er geen vering aanwezing is. dan zijn de klappen veel groter. nu worden ze opgevangen. zou dus betekenen dat ik ook niet met de auto over een kinderkopjesweg heen kan. ondanks m'n vering schud je dan ook de pan uit.
Ik heb het hier altijd wel gedaan en ga het straks weer doen met de volgende. En opmerkingen als dat je gek bent en het leven van je kindje op het spel zet vind ik echt onzin. Bovendien: kan het een beetje minder en respectvoller? Als je valt met een kind in een zitje, kan je je kindje al helemaal niet beschermen. Dat gevoel heb ik veel meer als ik mijn kindje draag (droeg). Maar op de rug heb ik nooit gedurfd op de fiets. Ieder zijn ding..! En dat het met schokken e.d. niet kan is helemaal onzin. Want mijn baby schudt veel meer alle kanten op lopend in de draagzak dan fietsend. Volg je gevoel.