Mn meisje is nu 6 maanden en ik word een beetje allergisch van alles wat er nu " moet" . Tussen aanhalingstekens dus, want natuurlijk moet er helemaal niks, maar ik wil anderzijds wil ik wel meegaan in wat er wordt voorgeschreven. Maar nu kom ik dus in de knoei Mn meisje is met 4 maanden begonnen met bijvoeden, groenten en fruit. Dit gaat prima en met smaak, maar ze is absoluut geen hongerlapje. Hier eet ze ca 100 gram van, soms een beetje meer ( zelfgemaakt). Ze is ca 2 uurtjes wakker ( maximaal, meestal ietsje korter) en slaapt ook 2 uurtjes ( minimaal, meestal ietsje langer). Dus in die wakkere tijd van max 2 uur " moeten" we de fles geven, fruit, groenten en nu zouden we ook " moeten" starten met brood ?! ( broodkorst) Mn dochter heeft geen tijd om trek te krijgen! Behalve smorgens vroeg na de nacht geeft ze trek aan, anders niet. Moet ik nu de flessen al gaan minderen? Of 1 weglaten? Of de bijvoeding weer gaan afbouwen? Ook zit ik in de knoei met dr slaapjes: Meestal is ze wakker tussen 17 en 19 uur. Daarna gaat ze naar bed maar "moeten" we dr weer wakker maken voor de 4e en laatste fles voor de nacht, zo rond 20-21 uur. Eigenlijk gaat dit tegen mn gevoel in maar tis toch nog veel te vroeg om de laatste fles weg te laten? Bovendien denk ik dat ze dan niet meer door zal slapen... Hoe doen jullie dat toch met eten en slapen? Slaapt mn meisje nou zo veel? Als we op stap zijn kan ze meestal wel langer dan 2 uur wakker blijven maar slaapt daarna ook weer langer ( richting de 3 uur!) en moeten we helemaal " proppen" om al die voedingsmomenten aan de orde te laten komen! Hoe ziet jullie dag eruit met jullie 6 maanden " oude" baby? Qua eten/ drinken en slapen?
Ik herken het! Zo ging het bij ons ook, ik wist echt niet wanneer ik al dat eten erin moest proppen (in de dag, niet in de kleine ). Ik hield als vaste momenten de melk en de groenten en het fruit aan en gaf als het uitkwam een keertje een korst. Met een maand of zeven, acht ben ik begonnen met een boterham tussen de middag. Toen had hij wat gerommeld met zijn slaapjes en vond ik het kunnen.
Ik kan me ook nog wel herinneren dat ik toen het gevoel had alleen maar met eten bezig te zijn. Of ik was het aan het maken, of ik was het aan het geven, kwam bijna nergens anders meer aan toe. Dat was best pittig af en toe! Als ik jou was zou ik proberen er ontspannen mee om te gaan. Hoe erg is het als een broodkorst/tussendoortje een keer niet uit komt? Blijkbaar heeft je meisje behoefte aan veel slaap, dat lijkt me de eerste prioriteit. Als ze daarnaast goed drinkt en ook regelmatig ergens op kan kauwen of proeven dan is het prima toch? Volgens mij wisselde ik het een beetje af, naast de voedingen kreeg ze elke dag een fruithap, en dan om de dag groente of brood. Net hoe het uit kwam. Daar werd het voor mij een stuk leuker van! En wat je zegt, ze moet wel de tijd krijgen om trek te krijgen, constant volgestouwd worden lijkt me ook niet goed...
Ik heb na 2 weken modderen uitgeroepen tegen man. "Ik zie hem alleen nog maar in de kinderstoel of aan de fles. We hebben geen tijd meer om te knuffelen of spelen." Ik wilde het zo graag perfect doen volgens de boekjes Geniale nuchtere kijk van man was: Als het niet uitkomt, dan morgen maar. Ik gaf de flessen, de groenten waren wel dagelijks en de rest alleen als hij niet sliep of niet aan het pruttelen was met zijn speelgoed. Langzaamaan werden zijn slaapjes minder en kwam er meer ruimte voor brood en fruit. Ik vond het echt een minder leuke tijd, de dagen hadden eigenlijk 30 uur moeten hebben
hier ook een kleine meid die niet erg hongerig is maar heb er nu redelijk ritme in (zeg ik voorzichtig want zijn nog dagen die zeker niet zo verlopen) tussen 8 en half 9 eerste fles 180ml 12 uur broodje (eet ze ong 3 kwart van) zonder korstjes 13 uur fles 120ml 16 uur groente (eet ze nooit veel van) 17 uur fles 120ml 20 uur pap fles 180ml tussendoor slaapt ze ong uurtje dan 2 uurtjes wakker en op de een of andere manier vaak aan het eind van de dag dat ze een slaapje overslaat. fruit heb ik tijdelijk weer opgegeven dat krijg ik er bij haar absoluut niet in, dat gaan we weer proberen wanneer de groente beter gaat. brood is mevrouwtje wel gek op.
Nou, ze slaapt wel veel hoor, maar heerlijk toch juist? Mijn zoontje slaapt echt max. 3 keer een half uurtje op een dag! Maar zelfs dan herken ik het probleem wel hoor, ik laat 's avonds de groente ook wel eens weg als het niet helemaal lekker uitkomt. Maar in principe ziet ons schema er ongeveer zo uit (ik zeg er expres bij ongeveer, want ik hou niet echt vast aan vaste tijden, ik kijk gewoon een beetje hoe de dag loopt en wat hij aangeeft, maar dat komt dus meestal zo ongeveer hier op neer) 7.00 wakker 7.00/8.00 flesje 10.00 - 10.30 slapen 11.00/12.00 flesje 13.00 Fruit + tuitbekertje water 13.30 - 14.00 slapen 15.00/16.00 flesje 16.30 - 17.00 slapen 17.15 tuitbekertje thee 18.15 groente 18.45 badje 19.15 flesje 19.45 naar bed Best vol dus, ik zit ook te verzinnen hoe ik die broodkorst er in ga proppen
Wij zijn net begonnen en proberen dit zo'n beetje: 6.00 fles 9.00-9.30 fruithapje (of als hij wakker wordt) 12.00 fles 16.00 fles 18.00 groente (net 1 dag begonnen) 21.30 fles (proberen we dus iets later te geven, zodat de 23uur fles eraf kan) De late fles heeft hij echt nodig gehad. Gaat nu met fruit beter, hij slaapt daardoor in de ochtend langer door.. Maar inderdaad is wel proppen.. Maar als hij slaapt, slaapt hij dan slaan we een hapje over..
Hier pas na 7 maanden begonnen met brood, dus als het voor jouw gevoel allemaal te snel gaat of de tijd er nog niet voor is dan zou ik gewoon nog even wachten. Of op de momenten dat je denkt: oh nu is ze wat langer wakker, dan geef je haar dan lekker een korstje om op te sabbelen! Kijk gewoon naar de behoefte van je kindje en inderdaad niks 'moet'!! Over een maandje is ze misschien al wat meer wakker, waardoor er meer ruimte ontstaat... Herken het overigens wel hoor en nu nog steeds soms! De ochtenden zijn hier relatief kort omdat ze vaak pas om half 9 wakker is en om kwart over 12 weer in bed ligt.... Dus ontbijt, fruit en lunch zijn vaak te hoog gegrepen in die korte periode!
Ik heb inderdaad het gevoel alleen nog maar met eten bezig te zijn! Heeft ze net de fles op wil ik met dr op het speelkleed rollen en spelen maar ja eerst drinken " laten zakken" vervolgens is het kort spelen en dan maar weer een fruithap erin want dan is er alweer 1,5 uur voorbij en kan ze zo wel weer moe worden! Wel fijn die herkenning! Bij mn zoontje had ik het ook wel, maar die was met alleen flesvoeding zo hongerig (dat ik ook altijd met eten bezig was maar dan met rekken) dat het een verademing was om steeds wat te mogen geven Nu geef ik eigenlijk wel altijd fruit en groenten maar dat brood komt er meestal niet van. Groentenhap komt hier door omstandigheden ook vaak pas na de laatste fles, dus tussen 20-21 uur... belachelijk toch? Ik probeer nu ook vaak tijdens ons eigen warme eten te geven, maar dan is het toch ook spitsuur met ons zoontje en je wilt zelf ook rustig kunnen eten. Een dag groenten of fruit overslaan is tot nu toe niet gebeurt, ben stiekem dan ook een beetje bang dat ze er al aan is gewend en eerder wakker zal worden als ik iets niet geef... Ik geef nu nog 4 flessen van 200cc. @Brin: jij geeft echt al veel brood! Heb je zelf de FV afgebouwd of is het iets wat je kind zelf aan geeft? Mn meisje drinkt altijd alles schoon op terwijl ik wel het idee heb dat ze er (meer dan )genoeg aan heeft. Ze geeft het zelf dus ook niet echt aan als ze teveel heeft of genoeg heeft gehad. Mijn zoontje at ook meteen na proberen van brood een halve op maar mn dochter niet hoor... ik heb er 1x een halve in gekregen maar dat was eenmalig; ze blijft vooral veel sabbelen en mummelen op het brood. Ik geef het eigenlijk ook NA de fles. Ik kan het wel proberen voor de fles misschien wil het dan beter? @EdN: ze slaapt veel ja, soms zou het lekker zijn als ze wat langer wakker kon zijn! Dan ben je tenminste niet de hele tijd met eten bezig! Maar wat zouden jullie met dat laatste slaapje doen na 19 uur? De laatste fles om 19 uur geven is eigenlijk geen optie, want dan krijgt ze tussen 16:30/17 uur en 19 uur: 1 fles van 200cc, groentenhap en weer een fles van 200cc... Dus dan toch maar naar bed maar ze wordt dan niet meer uit dr zelf wakker gaat dan echt al dr nachtmodus in. Hoe doen jullie dat? @Kristelstrijbos: zou fijn zijn als ze over een maandje ofzo langer wakker is. Kan op zich nu al af en toe, maar dan slaapt ze weer bij dus hou je het probleem
Ha druif, Grappig dat we met hetzelfde rommelen. Wederom Misschien heb je wat aan ons schema?! Ben je al over op opvolgmelk? Tussen 7 a 8 uur fles: 210+7 (gaat op) Tegen 9 uur weer naar bed (begint hij echt weer te gapen en in zijn oogjes te wrijven) Vaak na 1 a 1,5 uur weer wakker 10 a 10.30 fruit, twee stuks vers of 1 potje 6/8 mnd fruit 11.30/12 uur fles: drinkt hij vaak ong 150 ml 12/12.30 slapen tot meestal 14 uur maar soms tot 15/15.30 16 uur fles 210+7 scheppen (gaat op) Circa 17.30/18 uur slapen Tot 18.30/19.00 uur 18.30/19 uur groente 2 aardappelen (klein) en 3 schep groente Daarna nog toetje kwark/yoghurt Dan nog even spelen of in bad 19.30/20 uur fles: drinkt hij vaak tussen de 70 a 100 cc Slapen tot de volgende ochtend 7 a 8 uur. Al met al is Luca een lekker vreetzakje maar hij is absoluut niet dik! Hij heeft het gewoon nodig ). Nu dus 8 kilo en 70 cm. Met beide net boven het gemiddelde maar wel mooi in verhouding. Goede stofwisseling dus )). Ik moet wel zeggen dat wij ook blijven klooien hoor! Ik zou liever het fruit in de ochtend willen geven zodat we tussen de middag met een broodkorst kunnen geven. Maar hij is er nog niet aan toe om na zijn eerste fles langer wakker te zijn. Dus ik volg hem gewoon. Zodra hij langer wakker kan blijven ga ik het schema weer omgooien. Ben ook benieuwd wat jij (en andere) van ons schema vindt ) Dus meis, niks moet en alles mag. Als het je lukt om fruit en groente te geven is dat toch meer dan genoeg? Rest komt wel. En idd, als er toch ruimte is geef je een broodkorst en water of thee. En anders niet. Gaat bij ons ook zo! Ik denk trouwens wel dat je van de late fles af zou kunnen. Maar dat is meer gevoel. Jij kent je meisje natuurlijk beter. Ik merk bij Luca dat door de opvolgmelk hij meer verzadigd is en beter doorslaapt! Wij zijn ook gestopt met rijstebloem in laatste fles en sindsdien slaapt hij super! Groetjes!!
Wat heb je voor schema nu dan? Mijn zoontje is wat ouder, maar die is ook max. 2 uur wakker. Heel soms een half uurtje langer, maar meestal redt hij dat echt niet. Zijn schema is als volgt (tijden bij benadering): 08.00 1 boterham + flesje 120/4 09.30 fruit 10.00 - 11.30/12.00 slapen 12.30 1 boterham + flesje 120/4 14.00/14.30 - 16.00 slapen 16.30 tussendoortje 18.00 avondeten vaak slaapt hij daarna nog een uurtje en dan ergens tussen 19.00 en 20.00 krijgt hij zijn laatste fles 180/6
Mbongers: haha, wat een vreetzakje! Nou lekker hoor, ik vind jullie schema er prima uitzien! Hij geeft blijkbaar ook prima aan wat hij op wil en stopt dan ook bij 150cc? Dan weet je iig dat je hem niet " overvoed"! Kan je bij het kleine flesje rond 12 uur niet brood of een broodkorst geven? Of zit hij dan nog overvol? En wat ik hier al las: eerst brood geven en daarna de fles? Anderzijds denk ik: ze zijn pas 6 maanden... Moet dat nu allemaal al? even rustig aan kan mi ook geen kwaad! Bij jullie komt het laatste slaapje en laatste fles qua tijd ook gunstiger uit, ik moet haar er dus voor wakker maken, zo jammer! Amethist: ziet er goed uit! Maar geef je niet te weinig melk dan? En jij zit ook met een slaapje voor de laatste fles. Wordt jouw kleine dan wel vanzelf wakker? Ons "schema" ziet er een beetje als volgt uit, maar verschilt wel eens een uur hoor, ik doe het niet zo strak, maar het komt wel een beetje rond hetzelfde uit vaak. 7-8 uur: 200 fles met fijne granen pap ( geef sinds een week opvolgmelk, aangezien ze nog steeds alles opdrinkt kan ik niet echt merken dat ze meer verzadigd is, al merk ik wel op dat ze nooit honger heeft maar had ze daarvoor ook de tijd niet voor) 9-11:30/12: slapen 12: 200 fv 13:30: fruit 14-16/17: slapen 16/17: 200 fv Voor 19 uur: groenten met half aardappeltje 19-20:30 slapen en dan wakker maken voor de laatste fles ook van 200 en als het er rond 19 uur niet van is gekomen geven we dan nog de groenten. Zou dus eigenlijk liever de laatste fles voor dat laatste slaapje willen hebben maar dan wordt t helemaal proppen!
wij zijn ook nog op zoek.... het lijkt nu de volgende vorm aan te nemen: 7.00 wakker + fles 180/6 daarna uurtje slapen 9.00 fruit daarna 45 min slapen 11.00 fles 180/6 daarna lange slaap; 2 en een half uur slapen 15.00 fles 180/6 17.00 groentehap daarna slapen 1 uurtje 19.00 fles 180/6 + rijstebloem daarna slapen voor de nacht Brood zijn we nog niet aan toe.... moet ik ook nog over nadenken... dus ik lees lekker mee...
Te weinig melk? Hm, geen idee eigenlijk. Bij mijn dochter deed ik het ook zo en dat is altijd goed gegaan. Ik moet ook zeggen dat T. (mijn zoontje) zijn interesse in de fles c.q. melk wel echt begon te verliezen. Hij liet steeds meer staan. Soms wordt hij zelf wakker voor de laatste fles. Als hij niet wakker wordt maak ik hem om 19.30 uur uiterlijk zelf wakker. Ik zou dat kleine slaapje er liever nog af willen, maar dat trekt hij echt niet om zo lang wakker te zijn.
Amethist: jouw kindje is ca 8 maanden? Ik heb even terug gezocht ( schreef destijds alles in mn agenda), maar volgens mij ging het bij mn zoontje ook zo qua melk. Hij at al snel goed warm eten en brood dus dan wordt de melk vanzelf minder! Zolang ze maar meer dan 300cc krijgen is het goed, zo zei het CB destijds. Ik zou dat laatste kleine slaapje waarbij ik haar dus moet wakker maken het liefst ook laten vervallen maar hier redt ze het ook niet om langer wakker te blijven. Ik verwacht dat als het warm eten echt noemenswaardig gaat worden dat dan de laatste fles er wel af kan en ik haar dus gewoon om 19 uur op bed kan leggen voor de nacht? EdN:lekker toch? Natuurlijk geniet ik wel van de rust als ze op bed ligt maar ze slaapt vooral zo goed in dr eigen bed. Dus uitstapjes moeten echt worden gepland in de 2 uur dat ze wakker is wat dus nooit lukt. Ik vind het best lastig hoor! Je voelt je toch wel gebonden aan huis!
mijn dochter is bijna 8 maand dit is haar schema: 8.00 ontbijtpapje 10.00 fruit 11.30/12/00 broodkorst met thee of diksap 13.30 fles 16.00 thee met liga of sinaasappelsap met liga 18.00 groente 20.00 fles
tis gewoon ven goochelen maar het komt allemaal vanzelf. yin krijgt nu eerst een voeding en dat fruit/groente hier eet ze een 75 tot 100 gram van dan krijt ze tussen door een brood korstje en dan voor het slapen gaan pap met 60 cc melk. en dan 5 x borstvoeding. ik ben van mening dat je een kind van 6 maanden niet moet volstoppen maar gewoon kleine beetje moet aan bieden hoeven ze het niet nou ja dan niet. het is niet voor niet BIJvoeding pas na een jaar word de melk vervangen door gewone maaltijden dus tot die tijd gewoon laten gaan.
die van mij doet 2 slaapjes per dag smorgens van 10 tot 12 en dan van 3 tot 5 en dan pas om 8 uur weer op bed tot half8 de volgende ochtend (word nog wel wakker hoor)
Druif, waarom probeer je niet de fles van 17 uur te vervangen door groente/aardappel hapje ( misschien eet je dochter dan ook meer hiervan)? Dan kom je met de laatste fles denk ik ook lekkerder uit qua tijd. Mijn zoon is bijna 8 mnd en vanaf 6 maanden zijn we heel geleidelijk de fles van 16 uur (wij zaten een uur eerder qua schema tov jou) gaan afbouwen. Gaf hem om 16 uur wat water of thee met iets kleins, yoghurt ofzo. Dan kon ik om 1700/ 1730 uur gewoon groente geven. Rond 1900/1930 krijgt hij dan de laatste fles en gaat slapen. En inderdaad, niks moet hoor! Lekker doen wat goed voelt.