Hoe afleren speen bij slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bordes, 11 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bordes

bordes Lid

12 aug 2007
    85
    1
    0
    Ermelo
    Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag. Hoe leer ik mijn zoontje de speen af?
    Hij is 7 maanden, misschien is het te vroeg? Ik geef hem alleen nog maar als hij gaat slapen en overdag niet meer. Dat gaat goed.
    Als ik hem in zijn bed leg en een doekje + knuffel geef, blijft hij een beetje jammeren totdat hij zijn speen heeft gekregen en gaat dan wel lief slapen.
    Het vervelende is dat hij 's avonds er ook wel eens om vraagt en dan moet ik er dus naar toe, want meneer gaat niet zelf op zoek in zijn bed. En dat gebeurt dus ook wel eens 's ochtends vroeg (om 5 uur of zo). Daarna slaapt hij gewoon weer verder.

Heeft iemand tips, want ik vind dit niet zo handig.

Groetjes Emma

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon is nu 13 maanden, en slaapt ook nog steeds met een speen. krijgt de speen overdag niet alleen als hij slapen gaat. Ik wacht tot hij ouder is met het afbouwen van de speen. Dan begrijpt hij alles wat beter... Nu laat ik hem nog mooi slapen met zijn speen. ;)

3. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Ik denk dat het makkelijker is om te wachten tot je kindje wat ouder is zodat hij het beter snapt, dan kun je namelijk zeggen dat 't speentje ook gaat slapen oid.
    En voor zijn tandjes kan het nu toch nog geen kwaad (ooit ergens gelezen op website van tandartsen ofzo)

Hier ook alleen een speentje met slapen, en gelukkig vraagt ze er helemaal niet om 's nachts als ze hem kwijt is. Ze word dan ook regelmatig wakker met haar speentje onder haar bedje..:p

4. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Het zoontje van mijn zus is inmiddels 2 en was in de leeftijd gekomen dat hij deze dingen beter zou begrijpen. Hij had ook erge moeite met het afleren van de speen. Ze vertelde van de week aan de telefoon dat ze daar op TV een manier had opgepikt om het af te leren: met een afscheidsritueel, en een uitleg dat een fee de speen aan een ander klein kindje zou geven, in een boom/struik in de tuin gehangen. De volgende dag hing er een kadootje. Hij heeft nog wel 2x om de speen gevraagd, maar mijn zus bleef volhouden dat er nu een ander klein kindje blij mee was.

Ilana heeft/wil geen speen, dus ik kan niet uit eigen ervaring advies geven.

5. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

dit is wel een mooie manier trouwens.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hebben het met 9 maanden gedaan.. Ergens tussen de 6 en 9 maanden raken ze de zuigbehoefte kwijt en wordt de speen een gewoonte-ding..
    En mijn zoontje werd 3-6 keer per nacht wakker, en dan mochten wij lopen om de speen te geven. Dat brak ons enorm op.

Dus ik heb de speen gewoon niet meer gegeven.. Begonnen met het 1e overdagslaapje (mijn vriend geeft te snel toe, dus die was op zijn werk). 30 minuten gehuild (eerst brullen, later meer rustig snikken), maar wel in slaap gevallen. 2e slaapje die dag: weer huilen, maar al minder lang en hard. 10-15 minuutjes en hij sliep..
    De avondslaap, man inmiddels ook thuis, weer niet gegeven. 5 minuten jengelen, en hij sliep. Daarna heeft hij geen moment zijn speen meer gemist.
    Een week later wilde schoonmoeder dat ik de speen gaf, want hij kon niet slapen (van de warmte). Ik na 1 uur dingen proberen toch de speen maar gegeven.. Spuugde hij hem net zo hard weer uit. Hij wilde hem gewoon niet meer hebben.

Dus als je het ziet zitten, zou je het binnenkort wel kunnen proberen. Als ze tegen het jaar zitten dan wordt het al moeilijker, omdat ze dan veel meer in de gewoonte zitten, en ook zelf op zoek kunnen gaan. Dan moet je eigenlijk wachten totdat ze het kunnen begrijpen..

7. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Aan mijn reactie heb je waarschijnlijk niet veel maar misschien een tip voor anderen. Ik heb onze dochter, nu 5,5 maand, nooit 's nachts de speen gegeven, alleen toen ze nog wakker werd 's nachts voor een voeding (tot ze 7 weken oud was). Overdag krijgt ze haar speen altijd als ze dat wil, en dat is dus bij moe worden, bij het gaan slapen enz. Maakt me niks uit of ze dan in de wipstoel zit of in de box ligt, maar 's avonds na de laatste voeding gaat ze dus slapen zonder speen. Ze wordt heel af en toe 's nachts wakker en dan geef ik hem weleens, maar daar maak ik zeker geen gewoonte van omdat ze ook gewoon heel goed doorslaapt als ze de speen niet heeft. Ik zie het ook, nu ze richting 6 maanden gaat, als meer een gewoonte en ik vind het gewoon vreselijk als ik oudere kinderen, soms van 2-3 jaar, op straat zie met de speen in hun mond. Op die leeftijd heb je gewoon geen zuigbehoefte meer dus ik zie de speen echt als een noodzakelijk iets. Ik weet dat hierover de meningen zijn verdeeld maar zo denk ik er dus over. Dus als je het mij vraagt: leer het hem af, in ieder geval 's nachts. Goed voor je nachtrust en je zoontje kan er echt wel zonder, overdag kun je hem altijd nog geven. Succes!

8. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Onze dochter krijgt de speen alleen als ze gaat slapen. We laten hem dan ook altijd in haar bedje liggen. Voor afleren vind ik het nu wel wat vroeg. De speen helpt haar wel om rustig in te slapen. Als ze geen speen heeft, zit ze heel lang met haar handjes te maaien en dan houdt ze zichzelf wakker.

Wat wij al heel lang doen, is een doekje aan de speen vastmaken. We hebben spuugdoekjes van IKEA, daar zit een lusje aan, daar maken we de speen aan vast. Zo raakt ze de speen minder snel kwijt. En... sinds ongeveer een maand kan ze zelf de speen terugvinden als ze wakker wordt en hem zelf weer in de mond steken. Erg grappig om te zien, vooral als het donker is, of als ze half slaapt. Dan zoekt ze het doekje en als ze dat gevonden heeft, gaat ze het helemaal bij langs en als ze dan de speen heeft gevonden, is ze helemaal blij.

Misschien helpt het bij jullie ook als je iets aan de speen doet, zodat hij makkelijker terug te vinden is?

9. MvYenE

MvYenE Niet meer actief

Persoonlijk zou ik zelf niet nog langer wachten, want ik denk dat het steeds moeilijker word om het ze af te leren?
    Wij zijn toen mijn zoon een maand of 9 was gewoon accuut/cold turkey gestopt met de speen. Overdag en 's nachts. En eigenlijk ging dat meteen heel goed.
    Heb dus niet echt tips helaas... Wil je wel veel succes wensen en hopelijk vind je een goede manier!

10. momentje

momentje Bekend lid

5 feb 2008
    587
    0
    0
    België
    Het hangt af van kind tot kind volgens mij. Sommige zijn niet zo heel erg gehecht eraan...sommige wel. Mijn zoon krijgt zijn speen enkel om te slapen, samen met zijn knuffeldoekje. Hij is nu 1 jaar geweest, maar ben nog niet van plan om zijn speentje af te pakken... Idd als hij wat ouder is en het allemaal wat meer snapt dan proberen we dat. Tenzij hij er geen behoefte meer aan heeft eerder.

Hier in Belgie gebeurt het nog wel eens dat de speen met Sinterklaas meegegeven wordt.

Deel Deze Pagina