Hoe ziet/zag het schema van jullie 6 mnd oude baby er uit? Heb echt het gevoel 24/7 bezig ben er eten in te proppen. Hij eet goed hoor, daar niet van. Zijn schema is nu: 8 uur op, 180/6 met een beetje pap. Drinkt hij voor de helft leeg. Dan weer slapen. 10:30 wakker en dan een fruithap en een paar slokken water. Fles is zinloos wan daar heeft hij echt geen trek in. Ookal bied ik hem dat aan. Dan slapen om 11:30-2. Fles 180/6 en een boterham met smeerkaas (eet hij misschien 1/6e nu van op. Paar slokken water of diksap of venkelthee of jus dorange. Slapen van 3-4:30 en dan fles 180/6 drinkt hij helemaal op en half 6 avondeten. Wil geen fles meer. Gaat om 7 uur slapen. Ik maak hem nu nog wakker om 11 uur voor de 4e fles maar ik merk de laatste paar dagen dat hij die niet meer wilt. Paar slokken en dat is het. Af en toe kom ik niet eens uit met zn boterham, pap vindt hij smerig maar moet ikw el geven van cb of een boterham... Ik ben echt alleen maar bezig met voeren! Is dat normaal? En is het ergd dat hij nu maar 3 flessen (niet eens helemaal op!) binnen krijgt?
Als eerst; pap hoeft helemaal niet! Het kan soms fijn zijn, maar hoeft niet. Mij is zelfs verteld dat echt brood eten pas vanaf 7 maanden is. Vanaf 6 maand mag je een broodkorst geven. Het advies is meestal om naar 3 maaltijden en 2 tussendoortjes, uiteindelijk, te gaan. Dus vanaf een maand of 7. Dus zeg; 7 a 8 uur fles, bord pap of boterham met melk 10 uur fruit met drinken (water, thee oid) 12/13 uur beterham met beker melk 15 uur tussendoortje bijv soepstengel, rijstwafel of fruit 18 uur groente, aardappel, vlees evt met toetje 19 uur fles Ik zou nu nog geen jus orange geven, sinaasappel is een van de citrusvruchten en dat is vanaf 9 maanden. Brood kun je, als je daar mee begint, beter kaal of met wat boter geven. Eerst aan brood wennen, smeerkaas bevat nl erg veel zout. Verder ziet je schema er dus niet heel vreemd uit. Kwa flesvoeding; minimaal 500cc melk, voor opvolgmelk is de max 800cc. Mijn schema is nu 7 uur fles 10 uur fruit 11 uur fles 15 uur fles 18 uur groente (indien hij eet en binnen houd) 19 uur fles. Brood lukt nog niet ivm vele spugen en groente houd hij nu ook niet binnen. (Ging eerst wel goed)
7.15 wakker 7.45 fles 210/7 pap 9.15-10.15 slapen 10.15 fruit of broodkorstje met beetje diksap 12.00 fles 180/6 12.30-14.00 slapen (gemiddeld, ene keer slaapt ze langer/korter) 14.30 fruit of soepstengel met diksap 16.00-17.00 slapen 17.15 warm eten 18.30 fles 180/6 19.00 slapen Mijn dochter is nu 6 maanden. Ik heb ook vaak het gevoel dat ik alleen maar bezig ben om haar eten te geven als ze wakker is maar goed, blijkbaar hebben ze het nodig en als ze niet hoeft laat ze dat ook wel merken. Het ochtendtussendoortje heeft ze niet altijd zin in, 's middags wel. Ook het warme eten gaat er met gemak in, dat vind ze heerlijk en dan heeft ze ook wel echt trek. Ik merk wel dat ze een beetje klaar is met de flessen volgens mij. De ochtendfles gaat goed, dan heeft ze trek na zo'n lange nacht. Maar de andere 2 flessen op de dag, loopt ze ontzettend mee te spelen, klooien enz. Ze drinkt wel, en vaak ook op of klein beetje over...maar als ik het vergelijk met de warme hap, dat gaat veel makkelijker en lijkt ze veel lekkerder te vinden. Nou kan ik me ook best voorstellen dat je na al die maanden alleen flessen ook he-le-maal klaar bent met die flessen
Serieus mag sinaasappel nog niet? Crap dat geef ik m elke dag oops! Een uitgeperste sinaasappel met een geprakte banaan en 2 liga's. Of een halve mango met een uitgeperste sinaasappel en 2 verkruimelde liga's. Ik geef die liga omdat hij smorgens dus geen papfles wil en s avonds ook niet en amper brood eet. En dat eet hij wel maar misschien zijn 2 liga's dan wel weer erg veel? Hij smikkelt het wel graag helemaal op.
Ze hoeven nu ook nog helemaal geen brood te eten hoor. Je mag met 6 maanden beginnen maar dat betekent niet dat hij dan ook gelijk brood wil of moet eten. Mijn dochter moet er nog niets van hebben. Broodkorstje vind ze trouwens wel lekker, maar dat is volgens mij ook meer omdat ze het leuk vind om ermee te spelen. Ik heb stukjes brood geprobeerd met alleen boter, of met beleg maar het gaat er nog niet in. Ik blijf het proberen, en dan zal ze het neem ik aan vanzelf een keer gaan snappen en lekker vinden. Ik doe ook weleens een liga door het fruithapje heen, ik doe 1 liga per dag. Vind ze ook lekker! Sinaasappel is volgens mij nog niet slim. Hoewel ik af en toe potjes fruit geef waar wel sinaasappel bij inzit, geeft geen probleem hier. Ik zou me vooral niet te druk maken. Hij geeft zelf wel aan wat hij wel of niet wil. Ze moeten ook zo wennen aan nieuwe smaken, en andere structuren van eten. Als ik mijn dochter met een stukje brood bezig zie, haha...dat plakt aan haar tong en gehemelte, daar snapt ze helemaal niets van en dat ziet er zo grappig uit. Kortom, zolang hij z'n flesjes nagenoeg leegdrinkt (is echt geen probleem als hij eens wat laat staan) en je blijft de rest gewoon aanbieden dan komt het allemaal goed. Je gaat vanzelf zien wat hij lekker vind, en wanneer hij toe is aan wat anders
7.00 fles 180/6 7.15-9.00 slapen 9.30 fruit en beetje drinken 11.45 fles 180/6 12.15-15.15 slapen 15.30 fles 180/6 17.00 groente en beetje drinken 17.30 slapen en 22.00 fles 210/7 Hij is net 6 maanden, binnenkort beginnen met een broodkorst
Hier was het zo: 6.00 wakker en fles 180/6 7.30 - 9.00 slapen 9.30 fruit 11.00 - 11.30 slapen dan fles 180/6 met een paar stukjes brood om te oefenen 13.00 - 15.00 slapen 15.30 fles 180/6 17.30 groente met aardappeltje 18.00 - 18.30 slapen 19.30 badje, omkleden, etc en dan 180/6 Pap MOET niet, het mag. Brood is nu oefenen en vanaf een maandje of 7 echt starten. Je kan uitrekenen wat hij nu aan fv drinkt (ophogen heeft denk ik geen zin) en dat aanvullen met bijv. Griekse yoghurt of franse kwark. Minimale is 500cc maar je kan het er niet in proppen. @kahlen: als hij 's morgens en 's avonds geen papfles wil dan is het prima toch ??
2 liga's elke elke dag is ook niet gezond. Zo klein alleen maar pure en ongesuikerd eten geven. Pap weglaten, zou ik pas mee starten als hij aan alleen melk niet genoeg heeft. Brood met 7 maanden voirzichtig starten. In smeerkaas zit veel zout, ik zou starten met roomboter.
Sinaasappel is tot 9 maanden een afrader. Daarnaast is liga geen vervanging van brood (of pap). Door de hoeveelheid liga, ik vind 2 wel veel, zal hij ook geen brood eten. Hij zit immers wel vol met die liga's. En dan hebben we het nog niet eens over de onnodige suikers die erin zitten Brood hoeft nog echt niet, beter gewoon af en toe een broodkorst.
Ze sliep toen nog heel veel, wij gaven alleen voor of na het ochtendslaapje fruit en rond 18.00 warm eten (later met een beetje Griekse yoghurt toe). Voor de rest alleen melk. Met 7 maanden was ze langer wakker en kreeg ze tussen de middag brood met roomboter en in de middag nog wat tussendoor (meestal ook fruit/rauwkost of een soepstengel).
Pap hoeft inderdaad niet. Niet iedereen lust pap of brood. Zou in de ochtend als je zoontje goed wakker is 150/5 geven met een halve boterham. Beetje dit schema: Goed wakker - 150/5 halve boterham Na het slaapje en goed wakker 1of2 stuks fruit met water/thee 12:30-13:00 150/5 met halve boterham 16:30 volkoren soepstengel met wat water/thee 17:30 warme hap en daarna wat water. 19:00/19:30 180/6 fles Ze hebben met 6 mnd mininaal 500cc zuivel nodig. Tot een jaar heeft mijn dochter thuis altijd droog brood gehad Ik snap best dat je zoontje om 8u geen zin heeft in pap als hij om 23u nog wakker wordt gemaakt. Het belangrijkste is dat hij tijdens eet momenten goed wakker is.
Mijn dochter sliep toen maar 2 keer een half uur, dus tijd genoeg om te eten. Ik denk dat je gewoon te veel wil doen. Pap, boterhammen, koek etc hoeft helemaal nog niet. Het belangrijkste is nu genoeg zuivel, fruit en groente. Al de rest komt wel van zodra er meer wakker-tijd is.
Dochter is 6 maanden. Eerder gestart met bijvoeding op dringend advies van kinderarts. Dus sinds ongeveer 4 weken is dit ons schema: 6/6.30u wakker, fles 180/6 7.30/8.00u weer slapen 8.30/9.00u wakker en in bad 9.30u fruit 10.00/10.30u fles 180/6, maar gaat niet op. 10.15/10.45u slapen 12.00/12.30u wakker 13.30u fles 180/6 14.30u slapen 16.30u wakker 16.45u groente 17.45u fles 180/6 18.30u slapen 20.30u fles 180/6 in bed (bij deze fles zit anderhalve eetlepel rijstebloem) Vaak slaapt ze in de middag maar een uurtje, die twee uur slaapt ze op een goede dag als ze maar een uurtje slaapt gaat ze vaak na de groente nog drie kwartier slapen en dan krijgt ze dan de fles. Anders houdt ze het niet vol. Twee uur wakker is echt de max hier. Iemand gaf de tip om haar in de middag iets later in bed te leggen, haar iets vermoeider te laten worden. Dan zou het kunnen dat ze wel een langer slaapje zou doen. Helaas... Ze was te moe om in slaap te komen en kon alleen nog maar krijsen. Heeft tot 18.00u geduurd. Liever een paar kortere slaapjes dan dit. En dat terwijl we het tien minuten gerekt hebben.... Hoe doen jullie dat? Ik vind het op zich geen probleem. Maar krijg van alle kanten te horen dat het teveel slaapmomenten zijn voor deze leeftijd. Tja... Ze is s'nachts regelmatig even wakker. Huilen, speen kwijt, onrustig. Soms gaan de nachten goed, soms zijn ze dramatisch. Maar ook dat lijkt me normaal toch?
Username, op die leeftijd was het bij ons ook geen optie haar langer wakker te houden, ze kwam dan niet meer zelf in slaap. Tot voor kort zaten wij op nog 3 slaapjes tussen 8.00-20.00, ze maakte niet perse meer uurtjes qua slaap maar kon niet langer wakker blijven dan 1,5 à 2 uur (en 1x per dag een langere wakkere periode) dus deed ze meerdere kortere slaapjes en was dan erg gezellig tussendoor.
Vanaf 6 maanden begin je met het leren eten. Vanaf 8 maanden is het pas belangrijk dat er echt iets naar binnen gaat. Melk blijft het belangrijkste.
Ontbijt: fles of bv tussendoor: fruit lunch: fles of bv tussendoor: fles of bv avondeten: groenten voor het slapen gaan: fles Dit ritme kan je de rest van je leven hanteren! Dit is ook voor een volwassene een gezonde routine... De tussendoor fles na de lunch wordt straks wat te drinken met een gezond tussendoortje (rauwkost bijvoorbeeld) en de voeding voor het slapengaan vervalt op een gegeven moment ook (meestal rond 1 jaar) valt mee toch?
Hier at ze met 6 mnd een keer een halve banaan en drie happen bloemkool ofzo, echt niet én pap én brood én fruit én groente hoor. Vanaf 7 mnd at ze broodkorstjes en 1 stuk fruit + 's avonds wat groente. Maar nog steeds geen 'hele' maaltijden. Vanaf 9 mnd ging ze echt ontbijten met brood, dan rond 10u fruit, rond 12.30 weer brood, rond 15u iets te smikkelen (rijstewafeltje of nog wat fruit bijvoorbeeld) en at ze 's avonds met ons mee (paar happen groente en pasta bijvoorbeeld).
Brood hoeft toch helemaal nog niet? Pap en liga vind ik ook niet nodig. Hier krijgt ze enkel nog maar een groentenhapje, voor de rest BV op verzoek. Ik geef haar wel af en toe al eens een stukje geprakt fruit, maar nog niet elke dag.
Ik heb precies hetzelfde gevoel! Mijn zoontje is van begin april en wij hebben/beginnen nu aan dit schema: 07:00u flesje 210/7 10:00u flesje 210/7 12:00u fruit 14:00u flesje 210/7 17:30u groente 19:00u flesje 210/7 Ik wil er graag 1 flesje af halen, ik denk de fles van 10u er af en dan de fruithap om 10u geven. Ik geef hem geen pap omdat ik het niet nodig vind. Wel wil ik beginnen met broodkorstjes.
Wij vinden het geen probleem en zij doet het er goed op. Langer dan twee uur wakker blijven redt ze echt niet. Liever een paar korte slaapjes en een goed gehumeurd meisje hoor. Dan maar geen langere slaapjes