6 maanden en geen fruit of groente willen

Discussion in 'Voeding' started by balleke, Jul 18, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Kan iemand mij tips geven, want we zitten met een probleempje.

De ka heeft toen aangegeven om met 4 maanden te starten met bij voeding. We moesten beginnen met fruithapje. We hebben het toen langzaam opgebouwd elke dag 1 lepeltje meer, maar nu is hij al 6 maanden en blijft maar hangen op 20 en hooguit 50 gram fruit. Ook groente hapje wil niet lukken. In het begin kreeg hij 150 gram weg, maar nu ineens wil hij er niks meer van weten. Ondertussen kreeg hij zijn tandjes (en die zijn nu door) Maar dan nog moet hij er niks van hebben.

We hebben vanalles geprobeerd.
    Vers groente
    potje groente (bruine bonen enz..)
    Vers fruit/potje
    Hij moet er niks van hebben.

Klinkt miss stom, maar ik vind dit best frustrerend...:) De oudste zoon at al 150 gram fruit weg met zijn leeftijd. En dat terwijl hij het niet medisch hoefde. Zolang hij weigert te eten van vast voedsel kunnen we ook niet afbouwen met de medicatie..:( Ik wilde het overleggen met de cb arts, maar toen kreeg hij zijn tandjes. Ik dacht dat het daar aanlag.

Wat is nu wijsheid?? Even stoppen, want miss is hij toch niet aantoe. Of gewoon vol blijven houden en door bikkelen en we zien wel waar het schip strand??? En heeft iemand dit ook zo iets gelijks meegemaakt??

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Probeer eens stukken te geven en anders stop inderdaad even een paar dagen helemaal.

3. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Hoe moet ik die stukken geven dan??

Heb vandaag kdv leidster gesproken en zij vind het ook erg.... traag gaan. Hij vind het wel lekker, maar hij heeft er gewoon geen zin in..jammer!!

Verder nog iemand tips of ervaringen, want zag dat er veel mensen topic gelezen hadden!

4. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

Jun 17, 2008
    1,677
    0
    0
    Drenthe
    ik zou gewoon even een paar dagen niks doen. Anders voelt het misschien voor hem zo drammerig. En dan na paar dagen weer proberen. Komt vanzelf!

5. Mayon

Mayon Niet meer actief

Misschien wil je toch te vlug.. zeker als je anders gewend bent. Het ene kind is het andere niet. Maar veel moeders beginnen met 6 maand en dan zijn ze wel 7 maand voordat ze goed en wel iets eten.

Als je de medicijnen graag af wil bouwen dan snap ik dat je het vervelend vind.. anders niet.

Je kunt bijv banaan in zijn handje geven zo dat hij daar aan kan sabbelen/happen.

6. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik hoop voor je dat het een fase is. Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik in jouw situatie zou komen, zou ik blijven aanbieden in de hoop dat het beter zal gaan.

Heb je al eens pap uit een bordje geprobeerd? Misschien wil hij dat wel? (weet alleen niet of je daar nu zoveel mee opschiet)

Voor stukjes vind ik hem persoonlijk nog wat jong. Sommige ouders doen dat vanaf 6 maanden, maar ons meisje was daar duidelijk nog niet aan toe. We zijn pas sinds een paar dagen over op stukjes, nu ze 8,5 maand is.

7. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant

8. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Ja we gaven de oudste pas stukjes met 1 jaar oud. Was echt te bang dat hij er in zou stikken of zo. Hij blijft het er maar in proppen. De jongste is al een heeeeel ander kind. Dus ik ben wel erg benieuwd of hij het wel kan.

Ik ben ook idd bang dat als ik stop dat ik weer van voor af aan kan gaan beginnen. Vandaag heeft hij ongeveer 100 gram groente op bij de kdv..:D Nu maar hopen dat hij dat thuis ook doet (morgen) Hij heeft al 1 keer 200 gram groente op ruim voor hij zijn tandjes kreeg... Daarom snapte ik niet dat hij daar nu ineens mee stopte. Ja rede tandjes, maar die zijn er al week door (de laaste)

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Op wat voor moment geef je de fruit en groente? Heeft hij dan wel echt honger?

Lisa heeft sondevoeding gehad en wij moesten haar op een gegeven honger laten krijgen, zodat ze weer zou gaan eten en drinken. Een strak schema gekregen waar we ons aan moesten houden, ze zou honger en dorst krijgen, maar ze kón weer eten en drinken en moest het nu ook echt gaan doen. Na 1 dag en wat gejengel had ze het door en ging ze eten en drinken.
    Geen idee of zoiets ook werkt voor kindjes die geen sondevoeding hebben gehad, want jouw zoontje weet wel dat hij moet eten/drinken om zijn honger weg te krijgen. Maar misschien heeft hij gewoon geen zin omdat hij toch wel een fles drinken krijgt? Het valt (misschien in overleg met de kinderarts) te proberen, hier had Lisa het erg snel door en je kan daar altijd na 2 dagen ofzo weer mee stoppen.

10. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    @snoopy.
    Bij de oudste zijn we ook gelijk overstapt naar een ander schema. Dus de fles voeding van 16.00 uur gelijk vervangen door groente. En meneer was het daar toen niet mee eens. Dus als hij huilde gaf ik hem een lepel. En dat pikte hij dus gewoon en had het gelijk in de gaten.. Van heee dat is dus ook eten...haha

Dus ook zo met de jongste gedaan, maar nee hoor blijft door jengelen voor de fles en trapt er dus totaal niet in. ookal geef ik hem lepel als hij huilt, hij blijft huilen en slikt het niet door wat de oudste wel deed.

We geven het hem ook echt als hij honger heeft en dat is tegen 16.00 uur of zelfs later. En dan heeft hij om 12.00 uur 5 minnie stukjes brood op en een fles van 150/180 cc

De oudste at ookal veel fruit toen hij 5,5 maand was, maar de jongte totaal niet. Hij krijgt fles om 07.00 uur 210+7 en twee schepjes rijstepap en om 09.30 fruit. Het rare is dat hij wel wakker wordt voor zijn fruit om 09.00 uur en ook echt begint te jengelen dat het tijd wordt om fruit te geven.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    En als hij niet wil eten, geef je dan alsnog een fles of moet hij dan wachten tot het volgende voedingsmoment?

Maar goed, kan ook zijn dat hij er eigenljik nog niet helemaal aan toe is, óf die prutjes zat is en liever stukken wil eten. Kan je nu echt al wel proberen, je merkt snel genoeg of het werkt of niet. Bij Lisa merkten we echt duidelijk dat ze na 2 maanden papjes en prutjes iets anders wilde, maar vaste voeding wilde nog niet zo, was echt zo'n tussenfase dat ze niets wilde. En van de een op andere dag ging ze opeens stukken eten en dat ging gelijk heel goed. Wij zijn met 8 maanden met de bijvoeding begonnen en met 10,5 maand ongeveer at ze goed stukjes. Maar ondanks de andere leeftijd denk ik dat je het wel goed kan vergelijken aangezien Lisa toch een achterstand had met eten/mondmotoriek doordat ze een half jaar sondevoeding heeft gehad.

12. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Wel sneu zo'n sonde voeding, mag ik vragen waarom?

Ja hij krijgt daarna wel een fles. als hij 100 gram bijvoorbeeld op heeft, want vind het dan wel weinig 100 gram. als hij dan 100 gram op heeft dinkt hij zonder moeite 120 cc weg. Miss toch stoppen om daarna een fles te geven??

De oudste heeft nooit geen momenten gehad van fase of zo. Wel wilde hij niet eten als hij ziek werd of een tand/kiesje kreeg, maar verder nooit geen problemen gehad. Hij eet nu pas echt met de pot mee. Heel toevallig vandaag moest hij niks van zijn olvariet potje hebben en lekker gezellig met ons mee eten. Ik wilde dit al eerder (niet dat ik lui ben om voor hem te koken hoor... ;) ) maar van ons eten moest hij niks van hebben. We eten nog wel eens apparte dingen die hij toen niet kon mee eten.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Ik zou dan misschien inderdaad geen fles geven, eens kijken wat hij dan gaat doen. Zo moesten wij het ook doen, mochten geen voeding via de sonde geven, alleen ' s avonds als ze sliep als ze die dag te weinig had gehad.

Lisa heeft sondevoeding gehad omdat ze door heftige reflux en een virusje stopte met drinken, en toen lukte het niet meer/vond ze het wel best zo zonder pijn.

14. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Dat is wel sneu voor je meisje zeg. Hier heeft Cris het verborgen reflux.

Ik heb net stukje bannaan geprobeerd, maar dat was geen succes..haha gewoon potje gepakt en hij heeft 100 gram op.. :) Super dus! Moest hem telkens aan het lachen maken anders lukte het niet..haha

Ga vanmiddag eens proberen om gewoon niet meer te geven.

15. Mayon

Mayon Niet meer actief

Hee als hij de bnaan geprakt eet is het ook goed he. Beetje vocht erbij kan ook. Ik gaf een halve in de hand, maar ze lusstte gee banaan ;) Nu inmiddels wel. Ik gaf toen ook stukje komkommer, lekker sappig. Maar volgens mij gaat het al iets beter he, gewoon volhouden denk ik.

16. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Net heeft hij 160 gram op van zijn groente...:D En ik heb daarna geen melk meer gegeven..:D Hij zit nu tevreden in zijn wipstoeltje. Nu maar hopen dat hij het ook volhoud!!
    (snap eigenlijk niet dat ik er bij kwam om hem na zijn groente nog melk te geven, want dat heb ik de oudste ook niet gedaan. Verstandsverbijstering denk ik..;))

Morgen idd maar een geprakte bannaan eens proberen, want stukjes trok hij echt raar gezicht..haha

Allemaal super bedankt voor de adviezen!

Share This Page